Fiskar , yngel och genetik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #16
    ...vart tog citatet vägen?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      #17
      med andra ord kan man inte avla sönder något så länge man inte kör direkt linjärt... och ha så långt i från mor å far man kan om man vill ha mindre dåliga gener som slår igenom... i stora drag...

      Ja Inger det är trist vad dom gör i både katt och hundvärlden, för man inte tänkte efter före. Eller för man trodde man kunde göra så och bara få fram bra saker. Häst är ju även dom underliga, tex finns gener i en speciell färg hos islandshästen , att om du korsar dem så får du en blind häst. Hur det kan komma sig vet jag inte, kanske just för man linjärt avlat för den färgen .Färg kan vara väldigt viktigt inom häst avel, för man får mer pengar för *ovanliga * färger...

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #18
        Ja Eva, jag känner väl till hur det är bland islandshästar. Jag har haft förmånen att vara ägare till en trogen pojke i femton år, tyvärr så finns han inte kvar längre. Han var fux, så där fanns inga som helst konstigheter .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          #19
          ja det glömde jag bort ju , det visste jag för jag läst i gamla trådar ju =D Men det är lite intressant hur färger kan ge andra gener som påverkar andra organ än huden, som man liksom får med på köpet...

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #20
            Linjeavel - tja, det finns olika meningar om vad det är men i stort handlar det om att fånga upp det man vill ha med inavel men göra det på ett planerat och kontrollerat sätt så att man håller inavelsgraden och risken för problem så låg som möjligt. Linjeavel är liksom inavel inget som behöver vara dåligt i sig. Snarare är det väl så att det är en förutsättning för att vi t ex har en massa hundraser, man har fångat upp saker man tyckt varit bra via inavel och sen byggd vidare för att få det man vill ha. Man kan göra bra saker med inavel. Det går att göra det utan inavel också men det kan vara mycket svårare. Man kan också göra bra saker utan inavel även om det tar längre tid. Men man kan också ställa till det ordentligt utan nån inavel alls.

            Det som är problemet egentligen är inte inavel, det gör att det går fortare och att man riskerar mer problem. Men det som egentligen är illa är att man i många sammanhang har osunda avelsmål. Jag har varit på diverse utställningar och noterat både här och där att det verkar vara ett större problem om det är några hårstrån i fel färg än om djuren knappt kan gå. Väljer man till avel ut djur som ser ut som de sprungit in i väggen eller som har ögon som pekar uppåt så får man djur som inte är som de borde, ofta kopplat till hälsoproblem. Utseendet har ofta fått ett helt absurt intresse i aveln och helt tagit över från frågan om djuret är frisk och mår bra.

            Det finns en lista på egenskaper man inte får avla på när det gäller vissa djur och det kan ju vara en poäng men till stor det är det en attitydfråga. Varför vill så många ha djur som avlats till nån slags missfoster? Där sitter grunden till problemen. Kan vi komma åt det så är det inte så stor sak med lite linjeavel, ibland kan det rent av vara bra. Jämför med Border Collie där det viktigaste är att den fungerar som vallhund, hur den sen råkar se ut är inte det primära. Så borde det vara rätt över, friska fungerande djur, inte tokavel på extrema utseende.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              #21
              Håller helt med det där, det är ju när det avlats helt galet på så i sammanhanget för friska djur som utseende. Friska djur med livslängd utan, div krämpor ... andningsproblem tänder som pekar hejdlöst.. mm mm listan kan göras lång. Det är ju kunderna dvs djurägarna som är de som låter sådant ske. Man skall inte köpa djur om dom inte kan andas eller har benställningar eller tänder som funkar för ett för djuret normalt optimalt sätt så länge det lever. Visst ålderskrämpor har alla men det går ju att undvika fel på höfter mm mm utan att det skall vara så bökigt.
              VArför har människan så bråttom hela tiden så hon inte kan vänta 10 år till så det blir bra den vägen ist för vänta sig resultat inom 1 år... helt galet synsätt på djur i min lilla värld...

              Kommentar

              Arbetssätt...