Kampfisk och platys? + tips på andra fiskar som passar med kampis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linnea.
    • January 2016
    • 12

    Kampfisk och platys? + tips på andra fiskar som passar med kampis

    Hej. Jag funderar på att starta ett akvarium. Är nybörjare på detta men har läst på en del. Fastnade direkt för kampfisk och måste därför anpassa resten av invånarna efter det. Ancistrus, äppelsnäckor och platys funderar jag på. De två förstnämnda är jag säker på, men platys vill jag kolla lite med er erfarna ifall ni tror att platys skulle funka med kampfisk? Har läst att det funkar men har även läst att de bitit varandras fenor. Vad tror ni? Vill gärna ha tips på någon annan fisk som passar ihop med kampfiskar.

    Så undrar jag också om kampfiskhonors fenor är mycket mindre än hanars? Hur ofta är det så? Finns det några bilder som visar hur skillnaden är? Jag är spekulant på ett 54-liters akvarium och tror det är för litet att ha t.ex. en hane och några honor i eftersom hanen kan stressa honorna. Men jag vill gärna ha flera kampfiskar och då måste jag ha honor, men om deras fenor är mycket mindre så försvinner ju lite grejen med att ha kampfisk eftersom deras stora fenor är vackra.

    Tack på förhand.
    Min akvarieblogg!
    Min YouTube-kanal om akvarium
    Min zoon
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Platys kommer nog att fungera, försök dock inte med svärdbärare!

    Honornas fenor är en bit kortare, titta på bilder på google, men de kan ha lika vackra färger. Honorna är också betydligt bättre simmare, jag håller en i ett 180 liters med normalt flöde och större fiskar. Du kan dock inte vara säker på att en grupp med bara honor inte bråkar.

    Kommentar

    • Linnea.
      • January 2016
      • 12

      #3
      Ursprungligen postat av Tyko
      Platys kommer nog att fungera, försök dock inte med svärdbärare!

      Honornas fenor är en bit kortare, titta på bilder på google, men de kan ha lika vackra färger. Honorna är också betydligt bättre simmare, jag håller en i ett 180 liters med normalt flöde och större fiskar. Du kan dock inte vara säker på att en grupp med bara honor inte bråkar.
      Tack för svaret!
      Min akvarieblogg!
      Min YouTube-kanal om akvarium
      Min zoon

      Kommentar

      • nina644
        • January 2017
        • 2

        #4
        Jag har platt och kardinaltetra med min kampfisk. Det fungerar här iaf

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Äppelsnäckor är förbjudna att förflytta från det ställe där de bor.
          Ancistrus ska ha minst 100l.
          Platy och kamphane brukar fungera bra.
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          Arbetssätt...