Nytt fiskbestånd till 350 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    Nytt fiskbestånd till 350 liter

    Jag håller på och planerar fiskbeståndet för mitt nya kar. Det hela blir ett Sydamerika kar, kanske med nån asiat också.

    Tänkte mig

    - några malar typ pleco
    - några am. / afrikanska ciklider som bol. fjärilar / paletter eller annat bra alternativ
    - nån färggrann stimfisk, kanske 25-30 st
    - några fiskar för de övre lagren, kanske skalarer
    - några solitärer med egen karaktär, typ Black ghost
    - säkert nån levandefödare också
    - ev. nån fisk som barnen vill ha

    Vad tror ni? Vad finns det för intressanta alternativ i varje grupp?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det finns för mycket att välja mellan och har man valt en så passar kanske inte en annan. Jag tycker att du skall leta runt lite och sedan välja 1 eller 2 arter som du absolut vill ha och sedan utgå från dessa när du ber om tips på lämpliga arter som passar ihop med dessa.

    Pleco blir för stora för ett 350 liters - men det finns säkert 500 andra L-malsarter som skulle passa där
    Jag hade valt ett stim med Corydoras
    Bolivianska fjärilar är snygga och tåliga
    Som ytfiskar hade jag valt någon bilbuk
    Avstå Black Ghost - känslig skygg fisk som är svårmatad men äter småfisk
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Som Kjell säger, spöket går nog bort i de flesta sällskapskar.

      ​Varför inte så här:

      6 st Bolivianer
      12 st Corymalar
      6 st Skalarer (inga röda / svarta / albino....nä riktiga, dvs naturformen)
      12 st Colombiatetra
      4-6 st Libertymolly

      Då har du ett nästan renodlat Sydamerikakar....bara mollyn som är centralamerikan...

      Engelsk sjösten (1-2mm)
      En hög med rötter lite huller om buller
      Några stenar nerslängda på måfå
      Till vänster planterar man jättevallisar
      En flock med en dillväxt (typ gälört) till höger
      1-2 rejäla svärdsplantor i mitten vid rutan.
      Mellan allt så trycker man mer cryptos, en låg version.


      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Robot
        • February 2004
        • 1174

        #4
        Corydoras har jag helt glömt - bra förslag! Jäklar vad rostig man är, det är 7 år sen jag hade akvarium sist!

        Black ghost är frugans favorit så den kanske är svår att unvika. Skulle nån småfisk åka med så är det inte hela världen... Jag hade en sån sist med goda erfarenheter.

        Och just H. Plecostomus eller den vanligare Lipo blir det inte utan några andra L-malar.

        Colombiatetra och libertymolly var intressanta förslag! Lagom färggranna och mollyn verkar ha ett intressant lynne!

        Hursomhelst, det är 10+ dagar kvar innan fisken ska i. Det var stor färgskiftning i BTN Slim som jag fick så det blir att reklamera den.

        Så först när jag får en ny kan man i med det andra.. Frustrerande!
        Bifogade filer

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Du hade tur sist med din Black Ghost men köp du en lott till - kanske vinner du högsta vinsten igen

          BTN målas inte maskinellt utan för hand så de varierar alltid lite i färg. Skall jag ha flera plattor med Slimline i ett akvarie så hade jag nog köpt dem i en affär så att jag hade kunnat välja skivor som färgmässigt överensstämmer.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Robot
            • February 2004
            • 1174

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Du hade tur sist med din Black Ghost men köp du en lott till - kanske vinner du högsta vinsten igen

            BTN målas inte maskinellt utan för hand så de varierar alltid lite i färg. Skall jag ha flera plattor med Slimline i ett akvarie så hade jag nog köpt dem i en affär så att jag hade kunnat välja skivor som färgmässigt överensstämmer.

            Jo jag var och lämnade alla tre plattor så beställer zoohandlarn hem så de stämmer i färg. Det är väl den högra på bilden som jag tror är den rätta färgen. Den andra såg lite tunn ut i färgen, ungefär som den skulle haft en strykning till.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Robot


              Jo jag var och lämnade alla tre plattor så beställer zoohandlarn hem så de stämmer i färg. Det är väl den högra på bilden som jag tror är den rätta färgen. Den andra såg lite tunn ut i färgen, ungefär som den skulle haft en strykning till.
              Dom målas inte efteråt utan färgen "bränns" in vid tillverkningsprocessen.

              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Robot
                • February 2004
                • 1174

                #8
                Ahh ok, nåt fel blev det. Som tur är så är butiken hjälpsam och eftersträvar nöjda kunder. Ger mig mera tid att fundera över inredningen i karet, scouta läget hos diverse zoohandlare och lära barnen dygden av tålamod. På tisdag ska han få in dem igen.

                Kommentar

                Arbetssätt...