Vad kan man begära?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Vad kan man begära?

    Jag har ofta suttit på zoopet och lånat akvarieböcker, omsorgsfullt valt ut fiskar, växter och malar som är vackra och passar förutsättningarna. Sedan har jag kommit till akvarieaffären och då har handlaren en massa sorter men ofta inte de jag har spetsat in mig på. Ska man beställa fisk man vill ha i förväg, eller är det bättre att ta de som redan finns i butiken? Tråkigt om man beställt någon fisk som sedan inte levde upp till förväntningarna i färger eller annat. Vad säger ni som arbetar med detta? Misstänker att några av er hänger här på zoopet! Ska man ta skeden i vacker hand och köpa vad som står till buds eller ska man beställa in önskefirren?
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11215

    #2
    Jag väljer alltid att längta.... det är en härlig känlsa att beställa och vänta. I höstas fick jag tag i fiskar jag önskat från en akvariebok i flera år.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Jag handlar sällan/aldrig det som finns till buds i affärerna. Där jag bor, så får jag finna mig i att beställa mina fiskar efter min "vill ha lista". Det är att köpa "grisen i säcken" såklart, men ser inte fiskarna bra ut vid leverans - så om du har en bra handlare är det inga problem att lämna tillbaka och få nytt, för det mesta har det funkat .

      Måste bara fråga om det är "den gamla Juni som har tittat fram"?

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #4
        Beror väldigt mycket på hur serviceminded och kvalitétsmedveten handlaren är.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Jag köper aldrig (eller nästan aldrig) saker oövertänkt - under alla omständigheter så vet jag att jag har ett akvarium där arten så småningom kommer att passa in och jag har ett "karsntänsakvarie" igång där de får gå några veckor innan de hamnar i deras slutgiltiga akvarium. När jag väl köper kan jag vänta länge på att den arten dyker upp.
          t
          Nackdelen med det är att jag "aldrig" får köpa nya fiskar för de fiskar jag har lever så jäkla länge att jag inte har plats för nya.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Ursprungligen postat av Einarsson
            Beror väldigt mycket på hur serviceminded och kvalitétsmedveten handlaren är.

            Handlarna häruppe Einarsson har två grossister som det beställs ifrån. Tror att det är grossisterna som måste bli kanske aningen mer kvalitétsmedvetna.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              #7
              Ursprungligen postat av Inger H


              Handlarna häruppe Einarsson har två grossister som det beställs ifrån. Tror att det är grossisterna som måste bli kanske aningen mer kvalitétsmedvetna.

              //Inger

              Det är möjligt, men vet vissa handlare som aldrig skulle sälja / kräva att någon skulle köpa en fisk som inte håller bra kvalité.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Juni
                • February 2014
                • 613

                #8
                Jojjemän, visst är det "gamla" Juni som vaknat igen. Det har varit ny sommarstuga med väldigt dåligt fokus på mitt Akvarie hemma så intresset har legat i stå under sommaren. Jag var även hos Arnold i Åled och köpte lite nytt när jag plötsligt bara kände att alla akvarier luktade illa. (Finns inget kar i Åled som luktar, då det är en mycket välskött butik) det slutade på toa med ett par spyor. Jag kom hem med nya vatten tester plus ett test från Apoteket. Hade svårt att hålla isär vilken pinne som skulle i akvariet och vilken som skulle i urinen. Det slutade med att det blev yngel både i karet och i magen😊 Så jag fortsatte kräka resten av sommaren. Nu har tiden hunnit ifatt och jag börjar mer och mer tänka på Diskus, och när tanken väl har grott...
                Så nu väntar jag på min bebis som kommer vilken dag som helst. Och att min Venustus ska käka upp allt i karet (det går dessvärre ganska vilt till i karet och det stryker med någon ny fisk varje vecka) lite trist men mina Malawi är inte direkt keliga med varandra. Jag läser nu på om Diskus och hoppas på att kunna starta upp ett helt nytt projekt!
                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Lycka till med såväl diskusar som bäbis
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Juni
                    • February 2014
                    • 613

                    #10
                    Tack❤️
                    Efter allt jag läser verkar det dock lättare att sköta en bebis än en Diskus😁
                    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                    Kommentar

                    • Juni
                      • February 2014
                      • 613

                      #11
                      Jag är supernöjd med min akvarieaffär! De har ersatt varenda fisk som inte överlevt, plockat ut extra fina fiskar och tom erbjudit sig att komma hem och kolla mitt akvarium när jag inte fått styr på mina vattenvärden. Det kallar jag service! Så jag känner mig helt trygg i att få bästa kvalitet, har förstått att det är ett privilegie att ha nära till en sådan butik! Jag ska fortsätta skriva önskelistor och börja beställa och vänta ut det jag vill ha!
                      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        Kul att du hittat tillbaka Juni . Å grattis till bäbislyckan .
                        Ska bli väldans kul att följa ditt Diskusprojekt.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Juni
                          • February 2014
                          • 613

                          #13
                          Tack, det är roligt att se alla signaturer igen! Det ska bli spännande med bägge projekten men fick lite griller i huvudet igår. Jag har ett 190 liters kar som jag hade tänkt använda till Diskus. Nu förstår jag att det är för litet för Diskus och har börjat plantera idèn om ett större kar. Det svåra är ju som du vet att få idén att verka som om det var min mans idé från början. Just nu står mitt akvarium ganska högt vilket gör skötseln svårare men fiskarna får vara ifred. Hur känsliga är Diskus för barnhänder som tar på rutan? De håller inte på och knackar och stör men står ofta och tittar och pratar med dem
                          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                          Kommentar

                          • Juni
                            • February 2014
                            • 613

                            #14
                            Det skulle stå... men stör inte fiskarna nämnvärt. Men Diskus kanske är känsligare? Är det ett måste med stort kar eller skulle det gå med ett 190 liters och på sikt uttöka? Gillar mitt akvarium men hade varit kul med ett större...
                            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #15
                              Ursprungligen postat av Juni
                              Tack, det är roligt att se alla signaturer igen! Det ska bli spännande med bägge projekten men fick lite griller i huvudet igår. Jag har ett 190 liters kar som jag hade tänkt använda till Diskus. Nu förstår jag att det är för litet för Diskus och har börjat plantera idèn om ett större kar. Det svåra är ju som du vet att få idén att verka som om det var min mans idé från början. Just nu står mitt akvarium ganska högt vilket gör skötseln svårare men fiskarna får vara ifred. Hur känsliga är Diskus för barnhänder som tar på rutan? De håller inte på och knackar och stör men står ofta och tittar och pratar med dem

                              Du ska visa din man vrålsnygga bilder/filmer på Diskuskar, finns ju massor av den varan här på Zoopet, sen ska du låta honom smälta det några timmar sen kör du på igen tills din käre make säger KÖÖÖP . Ja, du har helt rätt att 190 är för litet, ett 400+ skulle passa bra.
                              Vet inte om Diskusar är känsligare för barnahänder än någon annan art, hos mig får barn sätta sig på en stol vid karen och bara titta men inte röra. Sen ska du veta, att det är ingen lätt fisk men det vet du säkert vid det här laget .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...