Ciklidval

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    Ciklidval

    Hej!
    Jag funderar nu på att utöka mitt sortiment av fiskarter i mitt Vision 450L. I dagsläget har jag:
    • 3 st Mosaikgurami
    • 6 st Sajicaciklider
    • 4 st Kakaduaciklider
    • 3 st B. fjärilsciklider
    • 3 st Skalarer
    • 5 st Panda Garra
    • 4 st Påfågelgoby

    Något av en fisksoppa skulle säkert en del tycka. Men jag tycker att det finns plats för fler arter.

    Var idag i min lokala fiskaffär och såg några ciklider som verkar intressanta, så valet står just nu mellan:
    • Anomalochromis thomasi - Thomasiciklid
    • Laetacara curviceps - Kurvciklid
    • Hemichromis sp. 'Guinea I' - Femprickig juvelciklid
    • Cryptoheros nanoluteus - Gul zebraciklid (verkar dock väldigt svår att få tag i)

    Det jag söker är en relativt lugn ciklid som gärna får vara fägglad. Någon som har erfarenhet av någon av de ciklider jag nämnt, eller vill ni föreslå någon annan art?

    Tack på förhand!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Glöm Hemichromisen.
    Av de övriga är väl kanske thomasin och kurvcikliden lämpligast
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Är den femprickiga juvelcikliden den jag tror det är, så är den i vilket som helst olämplig, eftersom den är en storvuxen och ganska aggressiv rovfisk, som kommer att äta några av de fiskarna du redan har, och vara allmänt besvärlig för de övriga. Hemichromis är rent allmänt olämpliga för sällskapskar, men den femprickiga juvelcikliden är mycket olämplig.

      Thomasi, kurvciklid, och nanoluteus är betydligt bättre val.
      Senast redigerad av Shepard; 07 December 2015, 20:24.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Yadina
        • December 2014
        • 367

        #4
        Har läst lite olika om Hemichromisen. En del skriver att den är relativt lugn men att den närbesläktade 'Guinea II' ska vara en riktig rovfisk. Men jag tror på er och tar en funderare till. Det jag gillade med den är att den är så färggrann. Har ni något annat tips på en ciklid som är lika färggrann men fredligare?

        Kommentar

        • Yadina
          • December 2014
          • 367

          #5
          Här är en bild på Hemichromis sp 'Guinea I' som jag tog i affären (med reservation för att det är någon helt annan ciklid än vad det stod på lappen)

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            En rovfisk är det hur som helst, även om den är lugn, och småfisk, som dina gobies, och fjärilar, kommer att försvinna. Tja, finns många fina ciklider, och de brukar bli mer färggranna när de hamnar i ett inrett kar, och får växa till sig. Nå'n palettciklidart skulle kanske funka.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Yadina
              • December 2014
              • 367

              #7
              Okej, då glömmer jag den
              Jag har läst någonstans att Thomasicikliden gärna uppehåller sig i mitten eller övre delen av akvariet, stämmer det?

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av Yadina
                Här är en bild på Hemichromis sp 'Guinea I' som jag tog i affären (med reservation för att det är någon helt annan ciklid än vad det stod på lappen)

                http://www.ladda-upp.se/bilder/sfclictgfpjt/
                Hmm, det där är ingen femprickig juvelciklid. En Hemichromis är det dock, en art av röd/juvelciklid. I alla fall nå'n av dem ska visst, om jag förstått rätt, vara lite lugnare och skyggare än t.ex H. lifalili, som är en av de vanligare rödciklidarterna i handeln.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Yadina
                  • December 2014
                  • 367

                  #9
                  Finns ju två arter här i Zoopets artregister som heter just Femprickig juvelciklid.

                  New jewel Turquoise Head Jewel Cichlids introduced to a community tank; the fish is still very shy and hidden most of the time.

                  Kommentar

                  • plusskenford
                    • August 2011
                    • 252

                    #10
                    Jag hade juvrlciklider en gång riktigt tuffa rackare när dom leker... Håller med dom andra skulle inte tagit den...

                    sajica ciklider har jag för mig är en lugnare ciklid som är riktigt snygg när den färgar 😀

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ursprungligen postat av Yadina
                      Finns ju två arter här i Zoopets artregister som heter just Femprickig juvelciklid.
                      Det finns t.o.m tre Men alla tre är den långsträckta rovfisktypen med stor mun.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Yadina
                        • December 2014
                        • 367

                        #12
                        Ursprungligen postat av plusskenford
                        Jag hade juvrlciklider en gång riktigt tuffa rackare när dom leker... Håller med dom andra skulle inte tagit den...

                        sajica ciklider har jag för mig är en lugnare ciklid som är riktigt snygg när den färgar 
                        Jag köpte 6 st Sajicaciklider i storleken 4-5 cm för ca tre-fyra veckor sedan. De lekte förra veckan och fick en kull på ca 40 yngel som båda föräldrarna vaktade väldigt bra, i ca tre dagar, sedan vara alla uppätna. Förmodligen av skalarerna.

                        Kommentar

                        • Yadina
                          • December 2014
                          • 367

                          #13
                          Ursprungligen postat av Shepard
                          Det finns t.o.m tre Men alla tre är den långsträckta rovfisktypen med stor mun.
                          Lurigt värre! Ja i videon så ser de lite rovlika ut.

                          Kommentar

                          • plusskenford
                            • August 2011
                            • 252

                            #14
                            Haha ser där ja när man prata om sajica så dök det upp fler med erfarenheter 😀 Hur upplever du denna ciklid för övrigt ?
                            tror nog med att dina scalarer är boven för dina yngel...

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Ursprungligen postat av Yadina
                              Lurigt värre! Ja i videon så ser de lite rovlika ut.
                              Fisken i videon du länkade till är inte femprickig juvelciklid, utan mer lik arter som H. lifalili, som ofta kallas röd (juvel) ciklid.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...