olika sorters rasboror...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    olika sorters rasboror...

    Det har jag kommit fram till borde passa mitt lilla bäst(54l).
    Då det cirkulerar ganska bra om jag säger så undrar jag om ett strilrör jag fick tips om inte borde göra susen med det problemet =)
    men jag har läst mig till att dessa fiskar gillar att ha något som *skyddar* , så jag antar jag kan komma undan med lite flytväxter.
    Redmore rötter är jag inte så sugen på och det känns som att det börjar bli rätt så fullt där i. Dessutom har jag anubis som sitter på rot och kol sten så dom är ju i övre halvan.
    Resterande växter vet jag inte riktigt vad det är 2 olika sorters mossa, samt någon kortare bottenplanta .Det jag sakar känns det som är nån lägre fin planta kanske något rödaktigt, samt ev något gräsliknande. kanske nån mer snabbväxare...

    det har vart igång i en vecka nu, men jag har inte så bråttom....

    jag har ju nästan möblerat om var dag än så det är ju bara bra inga fiskar är där i =)

    om jag vill visa bild måste jag ladda upp den på nå sånt där bildhotell eller vad det heter antar jag....

    är jag helt ute å cyklar eller tänker jag rätt....

    /tanteva
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Arterna i släktet Boraras passar utmärkt i små akvarier - men det finns ju ytterligare några.
    Har du använt Zoopets artregister - där kan du ju söka efter små rasboror i gruppen "Barber och rasboror".

    Du kan lägga ditt foto på något bildhotell och länka dit.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • 72mm
      • January 2015
      • 33

      #3
      Mina lärdomar om just rasboror (mer exakt dvärg, Rasbora Maculatus) är att de hemskt gärna vill ha rötter/växter som "spretar" mycket och inte är för täta så de kan stå under dem, mellan botten och rot. De är givetvis en stimfisk, men vill gärna inrätta lite egna revir och kan stå och sova själva om de känner sig trygga nog.

      Jag hade ett litet gäng på 13st i ett nano utan rötter och gjorde sedan om och deras beteende ändrades markant. De gillar inte heller för stark ström, ju mindre desto bättre skulle jag tro. Svag belysning och surt vatten är nog inte heller fel. Skaffa inte färre än 15 st.

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        #4
        så här är det nu, det finns ju massor att åtgärda men mer växter tillför ju många fler gömställen, vattnet skall lugnas med strilrör... har presis vart i och flyttat lite då jag tog bilden...http://www.ladda-upp.se/bilder/icwhobihafmijx/

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          #5
          just lyset gillar jag inte alls, det är för vitt och för dominerande... vet inte riktigt vad jag vill ha ist.... eller vad som finns...

          Har läst om spottar men jag har sådan inbyggd kåpa med ett rör, i detta nu får det *duga*

          Ja just det tror jag har kommit på att det är fel *sand* för corys där men kan man inte ha en liten plätt med sådan fin sand lite i mitten lite så där.... så dom får leva ut sitt bökande som dom gillar ... bara en lös tanke

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            #6
            Hej Kjell tack för dina fina svar =) jag har sett din fina plaskdamm du har i källaren... imponerande då jag var med sist, hade du just startat upp den. Jag har inte hunnit ikapp tills dags dato än =P Jag var inne där och såg runt och drottningen var en jag en av dem jag fastnade för och så pärlemorasbora. sedan hade jag tänkte mig någa små corys och eventuellt några räkor om platsen kommer finnas.

            Tänkte även att starta upp det med typ 3 corys när jag fått hem värmaren och en termometer =), har läst mycket i maxb tråden och ja saker å ting tar sin tid ...

            /tanteva som förr hade nicket evaleva

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              #7
              hmmm jag kanske inte ens har ett 54 liters.... det är 60 30 30.....nu vart jag lite komfunderad... men hur som haver så är det småfiskar som får plats...men kanske det bara är på 45l.... jag å siffror vi trivs inte tillsammans... dom anfaller å jag duckar...

              Kommentar

              • Tobbe R
                • May 2009
                • 654

                #8
                Ursprungligen postat av tanteva
                hmmm jag kanske inte ens har ett 54 liters.... det är 60 30 30.....nu vart jag lite komfunderad... men hur som haver så är det småfiskar som får plats...men kanske det bara är på 45l.... jag å siffror vi trivs inte tillsammans... dom anfaller å jag duckar...
                6 x 3 x 3 = 54

                Mellanstadie-matematik har jag för mig.

                Tobbe

                Kommentar

                • 72mm
                  • January 2015
                  • 33

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tobbe R
                  6 x 3 x 3 = 54
                  Mellanstadie-matematik har jag för mig.
                  Fast då ska man också ha greppat att en kubik-decimenter rymmer en liter.

                  ...och var glad att du inte är amerikan, för då skulle förhållandet mellan storleken på karet i fot och volymen i gallons inte vara lika trivial

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    #10
                    men jag och siffror är inte kompatibla.. det är bara så tack för hjälpen =D

                    tror jag åker till akvarielagret och frågar lite mer om fiskar på plats å så kan dom ju så mycket där... kanske ändrar jag mig och tar några tetror, men jag tyckte dom var så stora många av dom...

                    det är ju inte så jag bestämt mig vad för fisk riktigt utan jag utgår ifrån vad jag har och vad som kan tänkas trivas där i...

                    växterna har ialf börjat växa trots det inte finns nån värmen ännu =)

                    men några små corys borde få plats ialf, och jag är ganska glad jag har ett stort filter för det som följde med var ju bara 1/4 av det jag har i nu, borde vara bättre förutsättningar

                    Där jag köpte *sanden* körde han utan allt vad pumpar och värmare heter, måste vara ett lite udda sätt att hålla fisk, eller ja kanske inte men verkar avancerat trots utan prylar ...

                    tack för hjälpen att räkna rätt med =D

                    /eva

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      #11
                      så här ser det ut nu... riccimossa skulle jag vilja ha, det är nog inte så svårt att hitta å köpa

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        #12
                        jag har vist fått gäster i akvariet redan, fick med lite snäckor i yttersta miniformat... hoppas på nån posthorn snäcka har jag otur är det sådana jag inte villa ha ...jaja det är ialf igång då ... men snäckor såg ialf ca 7 så det lär ju säkert vara det dubbla =P

                        Kommentar

                        Arbetssätt...