fiskar som tris i vatten med lite fart i..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    fiskar som tris i vatten med lite fart i..

    Hej
    Jag lurar lite på vad för fiskar som kan tänkas trivas i tanken när det är lite fart på pumpen och inte större än 54l ?

    Även undrar jag när man gör inköp av fisk kan det vara avgörande om man köper från ett ställe som har low tec helt utan pumpar och värmare 0 cirkulation i deras kar, hur dom klarar sig till ett med lite fart i och mer syre ?

    Kanske smartare att köpa från ett ställe som har mer som jag själv har det för att fiskarna skall få så lite omställning som möjligt.
    Bara dånet av pumpen måste ju vara chock för dom som inte är vana...

    mitt kar har cirkulation nu men än saknas doppvärmare och lite fler växter, måste nog skaffa värmaren snarast tror växterna vill har varmare... =)

    /tanteva
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av tanteva
    Hej
    Jag lurar lite på vad för fiskar som kan tänkas trivas i tanken när det är lite fart på pumpen och inte större än 54l ?

    Även undrar jag när man gör inköp av fisk kan det vara avgörande om man köper från ett ställe som har low tec helt utan pumpar och värmare 0 cirkulation i deras kar, hur dom klarar sig till ett med lite fart i och mer syre ?

    Kanske smartare att köpa från ett ställe som har mer som jag själv har det för att fiskarna skall få så lite omställning som möjligt.
    Bara dånet av pumpen måste ju vara chock för dom som inte är vana...

    mitt kar har cirkulation nu men än saknas doppvärmare och lite fler växter, måste nog skaffa värmaren snarast tror växterna vill har varmare... =)

    /tanteva
    tetror brukar ju gilla att det är lite fart på vattnet och många av dom passat i småakvarier.
    Grönlingar lever ofta i strömmande vatten, men i regel vill de ha lite större akvarier..

    Växter trivs ofta bättre i svalare vatten än i varmare
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • fisheye
      • November 2010
      • 488

      #3
      Kardinalfisk gillar väl rätt mycket fart. Och svalt.
      Annars tycker väl även moskitorasbora en hel del ström.

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        #4
        Hej å tack för bra svar =)

        Jag började se åt rasbora hållet dom är ju fina, men på infon hittade jag inte om dom trivs i vatten med olika fart i olika nivåer som det tycks vara det är väldigt lugnt vid omkring pumpen nere men mer fart uppe vid vattenytan, kanske borde filma hur det cirkulerar...
        Kunde tänka rasbora, de små 2 cm och upp till 3 cm... några posthornssnäckor lite räkor.... ev nån liten malätare nån minivariant om det finns...

        Kommentar

        • fisheye
          • November 2010
          • 488

          #5
          De Moskitorasboras jag haft har i varje fall skojjat runt en hel del kring filterutloppet.

          Vad det gäller mal en liten trevlig Corydoras:

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            #6
            ja just dom ja tänkte på för dom är väl dom minsta några av den sorten så dom inte går själva =)

            Kommentar

            Arbetssätt...