ormskinns gurami och guldbarber?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    ormskinns gurami och guldbarber?

    Har planer på att skaffa ormskinns gurami, 3 st till mitt 180 liters.

    Funderar på vad jag kan ha för stimfisk till dem?
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    #2
    Blir inte ormkinnsgurami för stora för 180 liter ?

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Står i artbeskrivningen att den funkar i 150 liter och 100 cm

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        #4
        Tror nog ändå att det inte funkar så bra,kan någon annan även svara på detta ?

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Borde inte vara något problem. Även om gamla fiskar lär kunna bli ganska stora så är det ju inte någon direkt livlig fisk. Normal storlek i naturen är 15 cm (i sällsynta fall 25cm). Liten mun och stillsam = lite mat = lite bajs = liten belastning på akvariet. Mycket växter och regelbundna vattenbyten så räcker 150 liter ett bra tag. Blir dom jättestora till slut får man väl uppgradera till något större.

          MEN, enstaka guramier (alltså vissa individer) kan vara ganska griniga mot andra fiskar, speciellt artfränder, så det räcker med en (1) hanne! Blir det bråkigt får du uppgradera till större akvarium snabbare.

          Det finns många stimfiskar att välja på, kanske någon Devario eller Trigonostigma - om man vill ha från samma område som ormskinnsguramin. En av mina gamla favoriter (men den börjar bli sällsynt idag), är annars purpurhuvudsbarb, Pethia nigrofasciata. Den kommer från Sri Lanka, men ormskinnsguramin lär vara inplanterad där så dom kanske ses även i naturen.
          Senast redigerad av Erik Åhlander; 20 September 2015, 16:11.

          Kommentar

          • Christer5
            • July 2015
            • 915

            #6
            Så bra att du fick ett riktigt svar

            Kommentar

            Arbetssätt...