400 Asiatisk växttema, barber +?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Twix
    • June 2015
    • 42

    400 Asiatisk växttema, barber +?

    Hej.

    Håller på att starta mitt Asienkar. Kommer bli rätt tätbevuxet med öppen yta i framkant (120 cm långt kar) med MH belysning och mäsk. Förmodligen rådasand i botten och inte allt för kraftig cirkulation på dagen för att inte lufta ur co2 (men på natten är det möjligt).

    Har i dagsläget en regnbågshaj som kör in det och sedan har jag funderat på en kombination av odessa, purpurhuvud och/eller tigerbarber. Vidare har jag tittat på indiska algätare mne vill gärna ha tips på nån fler mal/malliknande eller bara nån allmänt cool fisk. Ett gäng Gobysar kanske?
  • Twix
    • June 2015
    • 42

    #2
    Ingen som har några tankar? Hittat några coola malar, bland annat Randig glasmal

    https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1198&SOK=1 samt även humlamalar

    men jag antar att det bara är att glömma att kombinera dom mes tigerbarber. Får fundera lite...

    Kommentar

    • addo
      • January 2007
      • 609

      #3
      Du lär vilja ha räkor snäckor och siamesiska algätare som städpatrull. Indisk algätare äter inte alger när den blir vuxen och blir även aggressiv om jag minns rätt.

      Kommentar

      • Twix
        • June 2015
        • 42

        #4
        Räkor är en bra idé. Har både äppel, sand och troligtvis posthornssnäckor i nu. Knappt några alger fast jag blandade kattströ och jord under Blästersanden.

        Däremot är det nog kinesisk algätare du tänker på och jag har själv funderat på den gula varianten då den är så läcker men känns också fel att skaffa en fisk man inte kommer vilja ha kvar när den blir större.

        Det givna svaret är att skaffa siamesisk algätare men jag tycker det känns lite trist då den rekommenderas så ofta när man har algproblem och det har inte jag.
        Senast redigerad av Twix; 04 September 2015, 10:04.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Den gamla "hederliga" macropoden är en mycket trevlig och vacker fisk
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Twix
            • June 2015
            • 42

            #6
            Den ska jag undersöka. Jag har ju turen att bo 15 minuter från akvarielagret så det mesta ska väl gå att få tag i.

            Förresten, hur fungerar det att blanda vanliga tigerbarber och gröna? Jag tror att det skulle kunna bli effektfullt att ha 20 st vanliga och 5-8 st gröna...

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Samma art bara olika färgvarianter (vanlig och grön tiger), vanliga är ursprungsfärgen och gröna framavlad.
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • Twix
                • June 2015
                • 42

                #8
                Jag har faktiskt inte köpt fiskar till det här akvariet än. Hur fungerar macropod med tigerbarber? Gillar verkligen tigrarna men de förstör så många kombinationer. Skulle vara läckert att ha tex kampfisk i karet också men det är ju hwlkört
                helkört.

                Är det bara siamesisk/indisk algätare som är lämplig i sällskapsakvarium?

                Kommentar

                • addo
                  • January 2007
                  • 609

                  #9
                  Du kan ju alltid skaffa fembandsbarber i stället för tigrarna, dom är enl mig lika snygga men väldigt snälla mot andra fiskar.

                  Jag har inte testat kombinationen men macropoden är rätt stöddig så jag gissar att det kan fungera. Kampfisk lär inte fungera, i alla fall inte slöjvarianten.

                  Ska du ha en algätande fisk i ett växtkar och den måste vara från Asien så känns siames som det ända alternativet, men det finns ju några från sydamerika som fungerar utmärkt.

                  Vad är det för typ av fisk du är sugen på?, utseende, storlek, beteende? Det känns som din fråga tidigare är lite för bred för att svara på.

                  Kommentar

                  • Twix
                    • June 2015
                    • 42

                    #10
                    Fembandsbarber är något jag har övervägt men jag tycker inte de är lika snygga, saknar den orangea färgklicken samt givetvis den gröna varianten som är riktigt läcker men jag ska ta en funderare igen på den.

                    Beställde fyra stycken indiska algätare från akvarielagret idag, kommer på onsdag! https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1254&SOK=1

                    Jag tänkte mig ha 3-4 arter. 1 eller 2 sorters stimfiskar, 1 art som är solitär eller i grupp samt 1 sorts algätare. Just nu är jag inne på en kombination av odessa & tigrar, macropod (eller annat förslag? Kikat lite åt nån form av kampfisk) samt de indiska algätarna som är spikade. Har även en regnbågshaj sedan tidigare.

                    Eftersom det är ett växtkar kör jag med co² och MH-belysning, ena gaveln är det dunkel belysning i men annars är det bra drag. Står att tigrarna inte gillar kraftig belysning i artbeskrivningen, hur pass stor vikt ska man lägga vid det?

                    Kommentar

                    • addo
                      • January 2007
                      • 609

                      #11
                      Har du mycket växter så brukar dom flesta fiskar hålla sig i skuggan bland växterna i början för att sedan våga sig ut i ljuset när dom vant sig, sen finns det specialfall som nattaktiva malar och väldigt skygga fiskar så det kan ju va bra att dubbelkolla här innan.

                      Tigerbarber kan jag inte tro skulle ha några problem med ljuset. Fembandsbarben blir färggrann när den kommit tillrätta i akvariumet så den brukar tyvärr se väldigt blek och tråkig ut i affären. Du kan kolla i ullos tråd på hennes etablerade stim och se vad du tycker.

                      Annars kan du satsa på enbart Odessabarber kanske? (jag har inte haft den själv så jag kan inte säga så mycket om dess betende)

                      Det finns massor av roliga fiskar från asien men jag tror inte dom skulle fungera med tigrar. Vanliga mosaik, honung och dvärgguramis är trevliga, makropoden också. Dom vill nog ha en del växter att hänga i ibland gärna upp till ytan eller flytväxter. Sen är chokladguramin en favorit, men den är väldigt känslig för vattenkvalitet så vänta tills akvariet varit igång länge och allt är stabilt innan du skaffar sånna, dom vill dessutom ha väldigt lungt och snällt sällskap. Pygmégurami är otroligt roliga i sitt beteende. sen finns det massor av grönlingar (botior) tex "borneo sucker" för bottenregionen plus flera roliga gobysar. Dario dario är trevlig. Dvärgkulfisk mm

                      Kommentar

                      Arbetssätt...