Rovfisk till 180 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Rovfisk till 180 liter?

    Behöver förslag på rovfisk som passar till 180 liters kar även i vuxen storlek?

    Gärna sällskap till den/dem också
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Öronål skulle nog kunna fungera, överlag så är det inte så jättemånga rovfiskar (alltså sådana som käkar andra fiskar).
    Bladfisk finns ju också och de är vad jag vet svåra att få att äta annat än levande småfisk.

    Riktar vi in oss på fiskar som gärna har mycket protein så har vi så gott som alla tetror och bland dessa så har vi ju många som är förtjusta i diverse insekter och andra ryggradslösa djur som de kan få tag i.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Den här kanske? https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=238&SOK=1

      Den har ju ett rovfiskliknande utseende, med sin stora mun. Hade en för ett tag se'n, och hade inga större problem med den.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Man kanske först skall låta TS defeniera vad hen menar med rovfisk.

        Ex en def är ju "köttätare"....om man går på den def så finns det ju typ 1000-tals om man tittar på vad de äter i naturen.

        Ex de flesta tetror, små som stora, äter ju kött i naturen, de små (ex neontetra) äter insekter, mygglarver och liknande, de större (ex pirays) äter fisk och liknande.

        Det är bara vi människor som har lärt de flesta firrar att tugga torrfoder, flingor, pellets, etc.

        Det går med andra ord alldeles utmärkt att ha en liten tetra som man enbart matar med levande "kött".

        Ex hade jag scalarer som under längre tid enbart fick yngel som föda. Hade tre mindre kar med platys/guppies/limia, där jag fiskade upp yngel varje dag och drattade ner till scalarena.
        Gick skitbra, scalarerna betedde sig som värsta hajarna när de jagade runt efter yngel. De mådde jättebra.

        mken det var lite av ett hästajobb att varje dag fiska upp tillräcklig mängd yngel.
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Oh.. excelent..

          Finns roliga (och mindre roliga) kulfiskar, ett gäng channor (om du fortfarande vill ha kvar lekbeteenden osv) och ett gäng roliga mini-monster..

          Vill du ha en maffig fisk, som i många fall blir ensam pga temperament/utrymme eller ett kar sammansat med små "stora" fiskar..

          Du har ju ett par gäng små kattfiskar, ett par pilnäbbar om du vill ha en ål.. fjärilsfiskar om du vill ha en liten arowana, små gäddciklider, erythrinus som är en liten otroligt färgglad vargtetra, nandus nandus (knepig), chaca chaca, ett par knivfiskar, och om du verkligen vill någon fengädda..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • Helene&Andreas
            • January 2009
            • 1336

            #6
            Ursprungligen postat av ettfettbranamn
            Oh.. excelent..

            Finns roliga (och mindre roliga) kulfiskar, ett gäng channor (om du fortfarande vill ha kvar lekbeteenden osv) och ett gäng roliga mini-monster..

            Vill du ha en maffig fisk, som i många fall blir ensam pga temperament/utrymme eller ett kar sammansat med små "stora" fiskar..

            Du har ju ett par gäng små kattfiskar, ett par pilnäbbar om du vill ha en ål.. fjärilsfiskar om du vill ha en liten arowana, små gäddciklider, erythrinus som är en liten otroligt färgglad vargtetra, nandus nandus (knepig), chaca chaca, ett par knivfiskar, och om du verkligen vill någon fengädda..
            Mmmm.... Erythrinus....

            Kommentar

            • gickan_87
              • November 2003
              • 1873

              #7
              Ursprungligen postat av Shepard
              Den här kanske? https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=238&SOK=1

              Den har ju ett rovfiskliknande utseende, med sin stora mun. Hade en för ett tag se'n, och hade inga större problem med den.

              Hur många av den kan man ha i vuxen storlek? Med vilka andra fiskar?

              Kommentar

              • man nam1
                • July 2011
                • 441

                #8
                Jag rekommenderar Microctenopoma Ansorgii. Grymt snygg fisk som har channa-liknande beteende fast i mindre skala.
                Passar med dom flesta fiskarna som är större än Kardinaltetror.

                Kommentar

                • gickan_87
                  • November 2003
                  • 1873

                  #9
                  Vad tror ni om channa bleheri?
                  Senast redigerad av gickan_87; 02 October 2015, 23:48.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...