Flytt och bli av med praktbotia??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApAd
    • June 2013
    • 74

    Flytt och bli av med praktbotia??

    Hej!
    Trodde jag skrivit ett inlägg om detta men det verkar ha försvunnit... Förlåt om jag bröt mot någon regel så den blev bortagen av den anledningen!
    Jag ska snart skaffa ett lido 120l akvarium och har lite bekymmer.

    Personen jag köper akvariumet av har haft/har praktbotia i det. vilket akvariumet är alldeles för litet för!
    Därför undrar jag vad jag ska göra av dessa fiskar? Jag tar emot dem då han troligtvis kommer ha ihjäl de annars och tycker det är synd... Var kan jag hitta någon lämplig som kan ta emot dem / sälja dem för en mindre summa till?

    Andra problemet är hur jag gör när jag väl ska flytta dem. Vad jag förstått bor de just nu inte i det akvariumet som jag ska köpa utan istället i ett mindre tillsammans med guppys... Har frågat honom om han kan starta upp akvariumet jag ska ha och stoppa i dem där igen, dels för att det blir lättare för mig att få med vatten där de är vana (vill inte säga trivs...) så choken inte blir så stor för dem. Vad bör jag göra om detta inte går och bara kan få med minimalt vatten med dem vid flytten?

    Bör jag sen göra något speciellt med akvariumet innan jag flyttar dit mina fiskar (som då ska införskaffas efter botian flyttat ut)?
  • ApAd
    • June 2013
    • 74

    #2
    Och akvariet innehåller varken sten eller växter så när jag väl fått fiskarna vill jag ha ur dem så fort som möjligt för deras egna skull...
    Tänkte jag skulle köra en "vanlig" uppstart av akvariumet när jag väl har det, låta det stå någon vecka med allt i osv osv.

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      #3
      Jag brukar lämna oönskade fiskar till det lokala Djurmagazinet, oftast utan ersättning, men dom slipper i alla fall bli avlivade i onödan
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11215

        #4
        Det är nog igen panik att göra sig av med Praktbotierna. De är väl inte 30 cm än? De kan gå i det mindre karet tills du fått sålt dem kanske?

        Jag gör också som KJE och frågar min Zooaffär i Alingsås om de vill ta emot fiskar. Stora praktbotier tror jag de skulle bli glada för.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • ApAd
          • June 2013
          • 74

          #5
          Han fick tag i en köpare som kunde hämta akvariet redan samma dag så jag "slapp" ta hand om fiskarna.

          Kommentar

          Arbetssätt...