Fisksorter i ett 120liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApAd
    • June 2013
    • 74

    Fisksorter i ett 120liter?

    Hej!
    Startat en del trådar nu angående min snart inköpta akvarium, blev stökigare än jag trodde...

    Men jag kommer snart köpa ett lido 120l och har fått smått idé torka på vilka fiskar jag ska ha i.
    Hade först tänkt ha slöjstjärt men då får jag bara plats med en och tror den då blir väldigt olycklig själv har jag nu släppt den idén.
    Tycker inte om småstims fiskar som neontetror, har haft med dem att göra innan. '

    Allra helst ska det vara någon halvaktiv fisk som är ganska lättskött, tycker guppy verkar vara en väldigt stirrig och väldigt pluttig när jag var och tittade på den i djuraffären så den är jag inte så sugen på.

    Är halvt inne på att skaffa Black molly och en kampfisk (kampfisken för att få det lite personliga jag sökte hos slöjstjärten och black molly för att de är fina) men är lite orolig för att black mollyn blir svår att ha eller att jag inte får ha ett enda yngel ifred för kampfisken.

    Var även inne på platys men tycker att den enkla oranga är ganska tråkig färg på...

    Så ja, stora bekymmer.... Tacksam för lite hjälp och tips på några lite större fina fiskar jag kan ha i mitt nya kar!
  • addo
    • January 2007
    • 609

    #2
    Det ska nog gå bra med den kombinationen förutsatt att du har en del växter för ynglen att gömma sig i, sen behöver du lite flytväxter eller växter som växer upp till ytan för kampfiskens skull.

    Du kan även ha tetror eller barber, pansarmalar funkar till botten. Större fiskar finns det inte så många som funkar, men det är egentligen bara bra då allt som är större än en kamfisk skulle få ditt kar att se jätte litet ut. Dvärg eller honungsgurami skulle funka, dom blir inte för stora men större än en molly

    Kommentar

    • ApAd
      • June 2013
      • 74

      #3
      Tycker barber är väldigt fina men är lite halvt rädd att få yngel som de vaktar på, gör dem det eller äter de också upp sina egna? Hittar inte fakta om det någonstans...
      Tycker mycket om ciklider och även gurami men vill inte hade dessa just för strul med vad jag ska göra av ynglen sen (akvariet är nog även för liten för de flesta större sorter som det är)

      Kommentar

      • ApAd
        • June 2013
        • 74

        #4
        Okej, hittade nu info om att barben äter sina unga (vilket funkar bra för min del)
        Tack för hjälpen!

        Kommentar

        • addo
          • January 2007
          • 609

          #5
          Barber och tetror brukar i allmänhet få så mikroskopiska yngel att dom blir uppätna av i princip vad som helst, barber vaktar inte sina yngel vad jag vet. Det är egentligen bara levandefödare och vissa ciklider som ger ett överflöd av yngel om man inte avsiktiligt föder upp ynglena. I ett sällskapsakvarium stryker dom flesta med.

          Kommentar

          • admin
            Christian Alfredsson

            • November 2004
            • 11217

            #6
            Jag har varit väldigt nöjd med både mina guldbarber och mina fembandsbarber. Har haft flera av dem och de gillar att simma ihop. De äter det som bjuds och är framme nästan hela tiden. Rekommenderas varmt.
            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

            Kommentar

            Arbetssätt...