Stor påfågel cyklid med en 5-7 cm arowana ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mpfresh
    • August 2008
    • 11

    Stor påfågel cyklid med en 5-7 cm arowana ???

    Hej !

    Jag har en fin och stor Påfågel cyklid Oscar som är ca 20 cm lång.
    Fisken äter bra är ganska lugn och sällan ger sig på andra.
    Jag skulle vilja köpa en liten Arowana silver som är ca 6 cm lång.

    Nån som vet om detta går eller kommer min cyklid att ge sig på den lilla ?

    Eftersom Arowanan kostar 595 :- vill jag inte testa mig fram.

    Kanske någon här som har en likadan duo ???

    Tacksam för era svar.
    375 l. inköpt juli 2008.

    3 st

    (övriga) ca 15 st
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Risken är stor att påfågeln äter upp arowanan vid starten.

    Sedan undrar jag lite över vad du skall ha dom i för akvarium - i zoopets artbeskrivning för arowanor så anges minimumstorlek till 300 cm och 1.000 liter och även det är i minsta laget. På 80-talet så hade jag själv 2 st arowanor men det akvariet var då på ca. 7-8 tusen liter och det var inte utan att även det kändes som det var i minsta laget
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • mpfresh
      • August 2008
      • 11

      #3
      Tack för ditt svar.
      Jag kommer att byta karet mot 200x80x60 eller liknande och hoppas att det räcker för en arowana.
      Vet att det finns dyrare och lite mindre arter som jag vill ha om jag lyckas med en silver.
      Verkar vara många som vill ha lite större friska exemplar så det bör inte vara några problem att ge bort denna.
      Vilken är den minsta storleken på arowanan som jag kan bjuda in tycker Du Kjell ?

      Får åka tillbaka till Alba Zoo och mäta ordentligt :-)
      375 l. inköpt juli 2008.

      3 st

      (övriga) ca 15 st

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av mpfresh
        Tack för ditt svar.
        Jag kommer att byta karet mot 200x80x60 eller liknande och hoppas att det räcker för en arowana.
        Vet att det finns dyrare och lite mindre arter som jag vill ha om jag lyckas med en silver.
        Verkar vara många som vill ha lite större friska exemplar så det bör inte vara några problem att ge bort denna.
        Vilken är den minsta storleken på arowanan som jag kan bjuda in tycker Du Kjell ?

        Får åka tillbaka till Alba Zoo och mäta ordentligt :-)
        Ett 960 liters akvarium är inte tillräckligt för en arowana. 60 cm högt räcker gott och väl, men det behöver definitivt vara en bra bit längre än 200 cm.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • mpfresh
          • August 2008
          • 11

          #5
          Då kanske jag får tänka om och beställa större akvarium.
          Hur fort växer dem ?
          Från 10 cm till 60 cm tar det 1 år eller längre ?
          375 l. inköpt juli 2008.

          3 st

          (övriga) ca 15 st

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av mpfresh
            Då kanske jag får tänka om och beställa större akvarium.
            Hur fort växer dem ?
            Från 10 cm till 60 cm tar det 1 år eller längre ?
            Ja - satsa gärna på ett 3 meters akvarium, 50 cm högt räcker egentligen, och 80-100 brett är också OK.

            Arowanor växer rätt fort - som du skriver så blir det ca. 60 cm på ett knappt år
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              Jag vill inte avråda någon som inte ser ett problem med ett 960 inom en nära framtid men samtidigt är det inte tillräckligt för att ha den livet ut.. jag har en arowana på 6-7 år i ett 150x150x80 som börjar bli litet.. tack och lov växer de ju extremt långsamt efter en viss storlek (50-70cm beroende på individ)..

              som folket säger är bottenyta nyckeln till att hålla en arowana.. jag vet med mig att jag kommer att behöva ett 300x200x100 någon gång i framtiden så siktar du på att kunna ha den hela livet som i 25 år så är ett vanligt akvarium omöjligt att komma undan med..

              när en arowana blir stressad hoppar den och kör in i saker, dessutom kommer den bli så stor att du kommer att få ett helvete med vattenbyten i ett mindre kar med tanke på hur mycket du måste mata.. jag kan mata ner 400g fisk i karet utan att de har matkoma för det

              Kom ihåg att jag inte försöker avråda dig.. jag har och har haft en hel del stora och hungriga fiskar men arowanan är uppenbarligen min favorit eftersom den är kvar efter så länge och tanken att göra mig av med honom aldrig föresvävat mig.. om man inte skaffar en arowana och lär sig fisken är det svårt att motivera ett sådant kar den behöver.. förvånansvärt många har ju faktiskt skaffat jätteburkar senasre åren..

              Du har 3 år med ett 960 (om du inte matar ihjäl den, efter det är det nog dags att ta ett beslut om större eller sälja/byta/ge bort..

              Jag tyckte att det var värt att släpa upp ett 1800l akvarium för att kunna ha dem i vardagsrummet, andra skulle kanske inte göra samma bedömning haha..

              Grymt djur som är lika mycket husdjur som fisk om du tar dig tid att handmata och lära dig hur en arowana beter sig.. typ..

              En realistisk tillväxt om den är 7 cm nu och kommer igång med maten osv är nog 35 om ett år, 50 om 24 månader och 60-65 om 3 år.. efter det bygger den mer höjd/bredd än längd om du har tur.. har du den i damm och matar järnet kan du säkert göra 40-50 på ett år dock..
              Senast redigerad av ettfettbranamn; 10 August 2015, 19:47.
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Men en arowana som är 60-70 cm hör inte hemma i ett akvarium som är 150 långt.
                Visst var det länge sedan jag hade arowanor (har inget akvarium just nu som är tillräckligt stort) men de jag hade (som gick i akvarium) växte i alla fall bra mycket snabbare än det ettfettbranamn anser vara normalt
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • mpfresh
                  • August 2008
                  • 11

                  #9
                  Intressant läsning.
                  Tack för ditt svar.
                  Jag tycker att Arowana är en otroligt fin och elegant fisk som skulle se otroligt bra ut i vardagsrummet.
                  Ett 3 meters akvarium får aldrig plats hos mig men kanske ett 220 x 150 x 60 skulle vara lösningen för många år fram.
                  Vilken arowana har du ?
                  375 l. inköpt juli 2008.

                  3 st

                  (övriga) ca 15 st

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Min erfarenhet baseras enbart på Osteoglossum bicirrhosum. Jag tycker den har en naturlig skönhet.

                    Har haft den "svarta" också och den är ju snygg som yngel blir inte alls så snygg (i min smak) när den växer till sig
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 10 August 2015, 20:36.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      #11
                      150x150 är en helt annan varelse än 150x100.. kryssmåttet blir ju 225 så det upplevs större än det låter.. det är ju 0,15 m2 mindre det 300x80 du föreslog

                      Ja det kan ju vara avel som dödat växtspurten (vilket inte alls är orimligt) osv men jag kan bara tala för de arowanor jag haft..

                      Silver.. ett 220x150x60 är ju större än vad 99% av vad alla arowanor hamnar i så iaf personligen tycker jag det är ett kanonmått.. sen kan du inte räkna med att den första arowanan överlever utan de sorteras ju ut i yngelfas de också.. har du otur tar det 2 arowanor innan du får en som fungerar hos dig..

                      Jag ska påpeka att kjells akvarium är 1200 l mer än vad jag har och han tycker det är för litet.. det kan jag förstå när det kommer till personer som brinner för biotop-känslan och det mer estetiska.. jag kan också tro att en neontetra i ett 3000l kar mår bättre än en arowana i samma kar men om upplevelsen du är ute efter är att ha en arowana får man väl utgå från vad som kan ge fisken ett iaf drägligt liv..

                      Optimalt är ju att stoppa in en ruta i en container men sett till vad som är realistiskt kan man inte börja där.. ingen köper en stall och börjar rida efteråt..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #12
                        Ska tillägga att jag inte ser något fel i ett annat resonemang än mitt eget men jag har en hälsosam, aktiv, social arowana utan några täckglas så han är ju inte deppig i alla fall.. hade han varit det hade han varit död på golvet för länge, länge sedan.. men avstår du för att du inte tycker att du kan skaffa stor burk nog är det hedervärt mot fisken..

                        Jag försöker dock också vara en motpol till folk som säger att det inte går.. har man inte testat så vet man inte och då kanske inte intresset utvecklas på grund av att man ser problem och inte lösningar..
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                          Jag försöker dock också vara en motpol till folk som säger att det inte går.. .
                          Observera att jag absolut inte har påstått att det inte går. Det går ju också att hålla en guldfisk i en liten glaskupa
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • addo
                            • January 2007
                            • 609

                            #14
                            Ett rejält hopp ner i storlek men jag har alltid varit sugen på att testa Pantodon Buchholzi , den kanske kan vara nått?

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Trevlig ytvattenlevande art som är rätt tålig om man bara lyckas få dom att ta annat foder än levande
                              Zoopets artbeskrivning https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=391&SOK=1
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...