10 liters akvarium ? !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    10 liters akvarium ? !

    Hej, jag har vad jag tror är ett 10 liters akvarium som inte används och jag funderar på att skaffa en kamphane eller någon slags akvariegroda men jag är väldigt osäker på att någon av de sorterna skulle trivas i ett så litet akvarium. Min fråga är då , finns det någon fisk sort som kan bo i ett så litet akvarium och faktiskt trivas ? Mvh/Djurvän. Är ju inte heller 100% säker på storleken på akvariumet och vet inte riktigt hur man mäter för att se hur många liter det rymmer.
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Akvariet kommer att vara för litet för kampfisken, men en pygmégurami (Trichopsis pumila) skulle kanske kunna trivas om vattenkvaliten är bra och akvariet har stor yta trots sin lilla storlek. Men det kommer vara mycket jobb för att få balans i akvariet.

    Kommentar

    • Xul
      • January 2007
      • 709

      #3
      Skippa 10 L använd det till en kaktus eller något, dels är det litet för firrarna dels tar tekniken procentuell för stor plats anser jag, du kommer minst ha ett ut och insug i tanken om inte ett innerfilter, doppvärmare, kolsyresten och en sten eller rot och sist avdunstningen blir procentuellt större. Blir trångt. Dessutom kostar en tank på 30 L inget och tala om.

      Kommentar

      • BengtO
        • May 2005
        • 216

        #4
        Inga problem att få balans i ett 10l, bara man vet hur man ska göra. Underlättar om du väljer fiskar som gillar surt vatten. Skippa sand och använd torv som bottensubstrat. Absolut inga filter, doppvärmare eller luftbubbel. Mycket med BRA akvarieväxter. Utfodra försiktigt. Fiskar? Av egen erfarenhet. Tex små Bettor, Boraras, "Galaxy", Lakritsgurami, små Killis. Och nåt som håller rent dvs posthornssnäckor.

        Kommentar

        • ullo
          • February 2015
          • 181

          #5
          Med ett "hang on"-filter så tar tekniken minimalt med plats. Ett uppsugningsrör bara. Återföring av vattnet är som ett vattenfall ner i karet. Belysningen och rumsvärmen räcker för uppvärmningen så doppvärmare behövs inte.

          Men tio liter... Skulle bara ha räkor i det. Och städiga snäckor. Inga fiskar. Jag har själv tio boraras brigittae i ett 23-liters med mycket växter och räkor och det är inte plats för just nåt mer i det karet.

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #6
            Ja räkor passar perfekt i ett 10l. Kolla på Redbee.se där finns det många bra säljare och massor med fina räkor

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              För att mäta, mät längd, bredd och höjd i dm och multiplicera så blir det liter direkt. 4 dm långt och 2 brett och 15 cm på höjden ger t ex 4 x 2 x 1,5 = 12 liter.

              Tio liter fungerar till räkor. Fungerar också utmärkt till den intressanta fauna som man hittar i närmsta dike, en vattenspindel t ex, den har klart mer intressanta saker för sig än det mesta man kan ha i akvarium.

              Fisk, reglerna säger att det bör vara 30 liter om inte fisken är särskilt anpassad till små volymer. Vad nu Jordbruksverket vill ha sagt med det. Det går i alla fall att hålla vissa pyttearter med gott resultat i även så små burkar som tio liter. Dvärgtandkarp t ex, den är så liten så det egentligen är mer gott om plats för såna i en liten burk än vad det ofta är i ett akvarium med vanliga mått och fiskar. Killies går också bra, de som håller på med sånt har ofta små burkar.

              Så jo, det går med fisk även i små burkar. Fast det blir mindre marginaler få misstag och man får ju helt andra möjligheter med en större burk.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              Arbetssätt...