Hur gör man med akvariet när man flyttar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svajsarn
    • May 2015
    • 10

    Hur gör man med akvariet när man flyttar?

    Hej, som rubriken lyder så skulle jag önska lite tips på hur man går till väga på med akvariet när man ska flytta?
    Har ett 540 liters kar med 2 stora malar, 10 pansarmalar, 10tal guppys och 10 tal svördbärare, sen ca 50 neontetror! Tänkte tömma, flytta och fylla upp akvariet igen så fort det går(ca 2 timmar kanske det tar. Men vad gör jag med fiskarna under tiden? Och med tempen i karet? Och balansen i karet?
    Mycket frågor på en gång, men vet inte riktigt hur jag ska börs mig åt :/
  • Faltaren
    • July 2005
    • 1453

    #2
    Oj du får förbereda ett att tillfälligt akvarium till dem. Din plan är inte så bra :-(

    Skickat från min E6553 via Tapatalk
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2883

      #3
      Firrarna klara sig i en större plastbalja ca. 50l ett par-tre dagar. Kör gärna filtret i samma balja (för en bra nystart av akvariet). Även ev. doppvärmare bör följa med i baljan. Alt. ett tillfälligt akvarium som nämnts tidigare. Men det är en stor fördel ifall filtret kan köras under tiden för att slippa problem med nitrit i början.

      Kommentar

      • Svajsarn
        • May 2015
        • 10

        #4
        Vadå min plan är inte så bra?! Det jag menande med 2 timmar är att från att karet är tomt, tar det ungefär 2 timmar tills att det kan vara på plats i nya huset. Inte att fiskarna ska i efter 2 timmar


        okej, jag ska försöka få tag på en stor balja av nåt slag att ha dom i, tänkte även försöka ta med mig rätt så mycket av det nuvarande vattnet till nya huset sen, är det en bra plan?

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Ursprungligen postat av Svajsarn
          Vadå min plan är inte så bra?! Det jag menande med 2 timmar är att från att karet är tomt, tar det ungefär 2 timmar tills att det kan vara på plats i nya huset. Inte att fiskarna ska i efter 2 timmar


          okej, jag ska försöka få tag på en stor balja av nåt slag att ha dom i, tänkte även försöka ta med mig rätt så mycket av det nuvarande vattnet till nya huset sen, är det en bra plan?
          Skit i vattnet!

          Om det verkligen bara tar två timmar från tomt till uppfyllt kar på nya stället så tar du med dig ditt torrlagda filtermedium i en plastpåse så det håller sig fuktigt bara! Då har du dessutom tvättat ur det i ditt befintliga akvarievatten.

          Tar det nu verkligen bara två timmar så har du max en halvtimmes resväg och du drar givetvis igång filtret det första du gör, i en annan behållare om så krävs för att undvika ytterligare driftstopp. Sedan är du hemma med filtret.

          Att frakta, väga in och inreda ett akvarium på så kort tid är en annan historia...
          Senast redigerad av Mr Woods; 14 July 2015, 01:21.

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            #6
            Ursprungligen postat av Svajsarn
            Och med tempen i karet?
            Tempen på det nya vattnet sköter du på samma sätt som när du normalt byter vatten, dvs tar nytt vatten från kranen med den temp som det ska ha :-)
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            Arbetssätt...