Liten, snäll stimfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tazzrat

    • July 2012
    • 211

    Liten, snäll stimfisk?

    ~100 liter blev 200 liter. Guppysarna fick flytta ut. Någon som har tips på kar-kompisar till Amanda-/Kolglödstetrorna?

    Karet:
    -Blästersand med ytterst lite 1mm grus.
    -Stor Mopanirot och en mindre
    -Växter (andmat enda flytväxten)
    -Döskallegrotta (plan på kokosnötsgrotta så småningom)
    -Tenderar ha mjukt vatten med lågt kH; äggskal tillsätts därför
    -Vattenberedningsmedel tillsätts pga kloramin
    -Ingen plats att odla levandeföda och för liten frys för frysmat så det bjuds burkmat (Dr Basleer) och frystorkat (och ibland såklart grönsaker för Ancistrusarnas svala intresse)
    -Övriga boende: 1-3 Ancistrus, Malaysiska sandsnäckor och Kolglödstetra

    Kolglödisarna håller sig i mitten, så kanske ett litet stim av någon liten stimfisk ovanför? Eller nedanför? Eller bådadera? Jag var sugen på Neongul Rasbora (Microdevario Kubotai) tills jag läste att dom kan bli både stora (3,5 cm) och en aning elaka. Fick tips om några Corrys på botten, men såg att alla de små storlekarna är väldigt ömtåliga (och vet inte hur mycket mina små mängder grus kan ställa till det).

    De behöver vara små, snälla och eventuell reproduktion skall vara blygsam. Slipper gärna tetrornas ryckiga stil. Någon som har något bra tips?
  • HåkanM
    • April 2005
    • 102

    #2
    Tja varför inte Danio tinwini (Guldrings danio)

    Kommentar

    • tazzrat

      • July 2012
      • 211

      #3
      Ja, jag tittade på dom faktiskt. Älskar den smäckra formen. De verkar dock inte helt lätta att få tag på?! Hittade http://fisklista.akvarielagret.se/?u...ommit=S%C3%B6k men Panter Danio tycks ju vara en helt annan fisk... Frågan är då om de skrivit fel latinskt namn eller fel handelsnamn. x)

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Eller galaxydanio kanske?

        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • tazzrat

          • July 2012
          • 211

          #5
          De har varit på tapeten. De är små och pigga. Jag gillar bara inte hur de får/kan få en kroppsform som liksom ser krokig ut, lite som formen sjuka fiskar får. x)

          Kommentar

          • Rebah
            • January 2012
            • 410

            #6
            Har ett litet gäng tinwini, riktigt fina ja Beställde mina via en butik, men ser inte dom hos leverantören nu, fanns hos akvarieteknik då iaf. Tror de heter Brachydanio tinwini nu.
            Sundadanio axelrodi lär ska vara snälla med, men har inte haft dem själv ännu. Skitsnygga är dom, men lär ska vara rätt känsliga.
            "The trees move... do you not see it?"

            Kommentar

            • tazzrat

              • July 2012
              • 211

              #7
              Oh, ja. Jag kollade på Axelrodi också, så otroligt söta. ...Men ja, läste att dom är lite kinkiga. :\

              Kanske skulle kolla med Akvarielagret om det är Tinwini eller Panther... De borde ju kunna ta reda på det innan jag beställer.

              Kommentar

              • tazzrat

                • July 2012
                • 211

                #8
                Tack alla ni för tipsen! Jag börjar med att utöka mina Kolglödisar så får jag se om/vad som ska till mer!

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Om du bara har kolglödstetror och inga andra fiskar (eller räkor?) så blir de sakta fler och fler under förutsättning att det finns smått foder hela tiden och mycket vegetation.

                  Kommentar

                  • tazzrat

                    • July 2012
                    • 211

                    #10
                    Vore ju lite kul. Vegetationen tar sig nog så sakteliga (de växter jag hade blev oväntat glesa på bara några centimeter större bottenyta) och förutom ancistrus finns bara snäckor i karet. Fodret är Dr Basleer M och det verkar fungera bra. Det är väldigt små kulor. (Däremot skulle jag nog behöva något väldigt mycket mindre om det skulle dyka upp yngel. ;P )

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #11
                      Ancistrusen får du nog lov att ta bort om det ska bli yngel. Snäckor brukar gå bra.

                      Kommentar

                      • tazzrat

                        • July 2012
                        • 211

                        #12
                        Ah. Det hade jag nog inte tänkt göra (även om 3 kan bli 2 eller 1 inom kort) så då får jag leva utan Kolglödsyngel. Rackar'ns. Tack för tipset dock!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...