540 liter, tips på fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svajsarn
    • May 2015
    • 10

    540 liter, tips på fiskar?

    Jag har precis köpt ett 540 liters kar, och fick med 2 påfågelciklider, 2 ormhuvuden, 2 stora vanliga malar, och en stor "grodmal"
    Men tänkte sälja/skänka dom och skaffa mindre fiskar, så min fråga är om det är nån som har tips på nån bra mix av fiskar, hade väl tänkt neontetror och sen uppåt i storlek
    Tar gärna emot tips på rimliga antal också
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Tja, i det karet har du väl rätt många olika arter, och några olika biotoper att välja på

    Lite högre upp ett större stim (30 och uppåt) av nå'n tetra kanske, botten kan ju bebos av dvärgciklider och en grupp pansarmalar. Scalarer och andra större, men hyfsat fredliga ciklider funkar också, jordätare kanske?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Svajsarn
      • May 2015
      • 10

      #3
      Hej, ja är ny inom det här med akvarium kanske jag ska tillägga :P
      hade tänkt mig ett större stimm med tetror, tror de blir neontetror. Och sen har jag 2 stora vanliga svarta malar, som jag tänkte ha kvar, dom rör inte mindre fisk va?!
      Man kanske kan ha några pansarmalar också?

      Finns ju hur mycket olika sorter som helst att välja mellan :P

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ja, ett stim på 50 neontetror eller så vore fint i ett så'nt kar. Antar att du menar nå'n "pleco" av nå'n sort? De brukar låta andra fiskar vara, men svaga fiskar kanske kan råka illa ut på nätterna när de sover. Jag har en än så länge rätt liten Glyptoperichthys joselimaianus, och den låter mina andra fiskar vara ifred. Har också 13 Brochis splendens (släkting till Corydoras). I ditt kar kan nog en grupp på minst 20 pansarmalar göra sig bra. Vad har du för sand/grus? Till pansarmalar bör man ha fin sand.

        Ser dina malar ut ungefär som den här?
        Bifogade filer
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Svajsarn
          • May 2015
          • 10

          #5
          Ja vet inte vad den heter men den liknar den du skicka bild på, inte exakt lika men typ
          Okej! Jag har fin ljus sand
          jag får prova med malarna jag har och se, men tror neontetror borde klara sig

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ja, det borde funka
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Svajsarn
              • May 2015
              • 10

              #7
              Har du nå tips på dvärgciklider som borde passa? För det finns ett gäng olika va?:P

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Hmm, ja, det gör ju det Först och främst, vill du ha afrikanska eller sydamerikanska?
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Svajsarn
                  • May 2015
                  • 10

                  #9
                  Jadu:P vet inte alls vad det är för skillnad mellan dem?:P

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Tja, finns ju många olika släkten, som skiljer sig åt i utseende och beteende. I Afrika finns släkten som Pelvicachromis (paletter, som P. taeniatus på min avatar), Nanochromis, och Anomalochromis, medan Sydamerika är hemvist åt bl.a det släkte som kanske många tänker på när man säger dvärgciklid, det vill säga Apistogramma. Men där finns även släkten som Crenicara, Nannacara, och Mikrogeophagus. Detta är bara några exempel. kolla runt lite, och se ifall du hittar nå'n som verkar intressant
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Svajsarn
                      • May 2015
                      • 10

                      #11
                      Ska kolla runt lite tack

                      Kommentar

                      • Svajsarn
                        • May 2015
                        • 10

                        #12
                        Har nu köpt ca 40 neontetror och 6 pansarmalar( det dom hade i butiken) och lite växter också, men mitt vatten i akvariumet har blivit jätte grumligt:/ har läst lite om det och det verkar kunna bero på väldigt många olika saker, nån som har tips på vad jag kan göra för att grumligheten ska försvinna?

                        Kommentar

                        • Svajsarn
                          • May 2015
                          • 10

                          #13
                          Och sambon köpte 12 guppys också, glömde jag skriva

                          Kommentar

                          Arbetssätt...