tips på fisk med apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    tips på fisk med apistogramma

    Hej! Jag har ett nystartat akvarium på 112 liter, 80 cm långt, dit det snart ska få flytta ett par av Apistogramma Agassizii Tefe. Tanken är även att ha ett stim av Kolglödstetror.
    Men mer än så har jag inte alls kommit på vad jag ska ha i.

    Har ni några tips?

    Jag vill helst ha någon intressant fisk som inte är stimfisk och som inte kommer bråka allt för mycket med mitt apistogrammapar. Vilken världsdel fisken kommer ifrån är inte så viktigt, men den ska kunna gå ganska varmt, i lite surt vatten och utan täckglas.

    Min tanke är att det kan bli lite trångt med någon annan dvärgciklid där i.

    Men jag funderar på pygmegurami, någon som har erfarenhet från att hålla dem med apistogramma?
    En annan fisk jag gärna skulle vilja ha är påfågelgoby, Tateurndina ocellicauda, men tänker att de nog är för veka för att gå med dvärgciklider?

    Kom gärna med andra förslag också då jag inte har mycket ideér alls nu.
    Akvariet kommer vara tätplanterat med gott om gömställen.
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Nyckelhålsciklid passar utmärkt tillsammans med apistogramma - snälla, trevliga och väldigt charmiga. Det är i alla fall min erfarenhet. Tror även, att det skulle fungera med ett par Laetacara dorsigera .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • LS10
      • November 2010
      • 258

      #3
      Ursprungligen postat av Inger H
      Nyckelhålsciklid passar utmärkt tillsammans med apistogramma - snälla, trevliga och väldigt charmiga. Det är i alla fall min erfarenhet. Tror även, att det skulle fungera med ett par Laetacara dorsigera .

      //Inger
      Jag tänker att det kanske blir lite trångt med två sorters dvärgciklider i ett 112 liters?
      Nyckelhål verkar trevliga men jag hade tänkt mindre fiskar i det här akvariet.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Ursprungligen postat av LS10
        Jag tänker att det kanske blir lite trångt med två sorters dvärgciklider i ett 112 liters?
        Nyckelhål verkar trevliga men jag hade tänkt mindre fiskar i det här akvariet.
        Å där slarvläste jag om storleken på ditt kar . Det blir för litet för dom fiskar jag nämde.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • LS10
          • November 2010
          • 258

          #5
          Ursprungligen postat av Inger H
          Å där slarvläste jag om storleken på ditt kar . Det blir för litet för dom fiskar jag nämde.

          //Inger
          Det tycker jag också, chansen är alldeles för stor att det inte kommer att funka.
          Det jag söker är istället en fisk som inte kommer konkurrera så mycket med apistogramman, men som ändå inte är en stimfisk/tetra då jag inte vill blanda olika sorters stimfiskar.

          Kommentar

          • Breathturn
            • March 2015
            • 1

            #6
            Är också nyfiken på det här! Har ett par apistogramma baenschi i ett 126 liters och funderar på vilken art som skulle kunna passa ihop med dem. Eller om det kanske är bättre att köra en 1+2 grupp?
            (Förlåt om jag åker lite snålskjuts på din tråd. [emoji4])

            Kommentar

            Arbetssätt...