Vem äter fenorna på guppyhane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sippan
    • October 2014
    • 8

    Vem äter fenorna på guppyhane?

    Hej!
    Har ett 125 liters akvarium där jag nyligen släppte i en fin egen uppfödd guppyhane.
    Han var ca 2 cm när jag släppte i honom och klarade sig jättebra i drygt 2 veckor, sen en dag så var nästan hela stjärten borta. Nu är den ju på väg att växa ut igen men jag undrar vem som är boven?
    I karet simmar:
    Några andra guppy
    4 black Molly
    2 Limia
    3 siamesisk algätare
    11 kilfläcksrasbora
    3 dorsigerciklider
    4 ancistrus

    Misstankarna går ju mot kilfläcksrasbororna eller ancistrus.
    Min största ancistrus (hona på 7-8 cm) är arg på allt som kommer nära...
    Cikliderna lär det inte vara för dom är nog dom mesigaste i karet...
    Kanske den största av de siamesiska algätarna men de brukar mest jaga varann...

    Vem tror ni?
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    #2
    Hm, vilken slags Limia är det du har? Undrar då jag har L. nigrofasciata som tills nyligen gick ihop med en gammal lyrfenad mollyhona. Gick bra några månader iaf, men såg sen att ett par av ynglingarna var och smakade på fenorna. Behöver ju inte betyda att de brukar käka fenor dock, mollyn är som sagt gammal och började bli lite hängig, så kanske var därför de var på henne.
    Jag tror nog inte på ancistrus, och har inte varit med om att kilfläckar äter fenor heller, men det känns ju inte helt omöjligt iaf. Om det inte är så att cikliderna lekte och guppyn hamnade lite för nära?
    "The trees move... do you not see it?"

    Kommentar

    • sippan
      • October 2014
      • 8

      #3
      Mina Limia är Nigrofasciata, kan det vara dom? De var ju inte ens misstänkta här
      Cikliderna leker inte och är väldigt skygga och fredliga.

      Kommentar

      Arbetssätt...