För många fiskar i ett 240l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bettasplendensftw
    • April 2015
    • 8

    För många fiskar i ett 240l?

    Hej! Jag har nyligen införskaffat mig ett 240l akvarium. Till detta har jag ytterfilter och ett innerfilter som båda tillsammans ger bra syresättning till vattnet. Har många gömställen o.s.v. då jag inrett akvariet. Min fråga är till er mer erfarna: är den uppsättning jag tänkt mig helt tokig?
    Jag har tänkt mig:
    2 mosaikguramis
    2 dvärgciklider
    1 kampfiskhane & 2 honor (jag vet att kampfisken är rätt aggressiv men denna "räkning" är bara enligt teorin och inte alls spikad)
    1 ancistrus
    1 siamesisk algätare
    1 stenalgätare
    10 koppartetror
    10 kardinaltetror
    3 molly
    KANSKE kuhliisar. / mountain rock
    Kommer akvariumet vara för fullt?
    Tacksam för svar'! Ha det bra

    - en ivrig fiskentustiask
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Jag tycker redan att du har alldeles för många arter. Maximalt 5-6 arter till ett 240 tycker jag är lagom
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • bettasplendensftw
      • April 2015
      • 8

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Jag tycker redan att du har alldeles för många arter. Maximalt 5-6 arter till ett 240 tycker jag är lagom
      Hej Kjell! Har du någon idé/förslag på vilken fiskart du skulle slopa? Tack

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #4
        Droppa siamesisk algätare dem ska vara en grupp inte 1 fisk ,
        droppa kampfiskarna helt andra fiskar du har där i listan kommer bita av deras fenor eller vice versa

        lägg till flera dvärgciklider 6-8 totalt
        flera ancistrus 2-4
        droppa koppar tetror o lägg till 10 kardinaler till så ser det bra ut
        kolla upp dvärgguramis , dem kanske passar in bättre där än mosaikguramis?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Tycker att blaze förslag är helt Ok
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • bettasplendensftw
            • April 2015
            • 8

            #6
            Ursprungligen postat av blaze1337
            Droppa siamesisk algätare dem ska vara en grupp inte 1 fisk ,
            droppa kampfiskarna helt andra fiskar du har där i listan kommer bita av deras fenor eller vice versa

            lägg till flera dvärgciklider 6-8 totalt
            flera ancistrus 2-4
            droppa koppar tetror o lägg till 10 kardinaler till så ser det bra ut
            kolla upp dvärgguramis , dem kanske passar in bättre där än mosaikguramis?
            Tack så mycket blaze! Det var fina tips. Ha det bra.

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Gällande dvärgcikliderna så håller jag inte med, verkligen inte så många och sedan måste man också se till vad det är för art man snackar om. Nyckelhålen hör ju till kategorin sydamrikanska dvärgciklider (enligt zoopet) och 6 nyckelhål i 240l blir lite väl mycket i längden.
              Dessutom så har jag haft bättre framgång med att hålla apistogrammor i par än harem (försökt i ett 250l), slutade varje gång med att ena honan stressade ihjäl andra honan.
              Däremot så 2-3 par av t.ex fjärilsciklider är en bra idé.
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • blaze1337
                • July 2014
                • 646

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Tycker att blaze förslag är helt Ok
                tack =)

                Ursprungligen postat av bettasplendensftw
                Tack så mycket blaze! Det var fina tips. Ha det bra.
                ha det bra du med!

                Ursprungligen postat av pikachu
                Gällande dvärgcikliderna så håller jag inte med, verkligen inte så många och sedan måste man också se till vad det är för art man snackar om. Nyckelhålen hör ju till kategorin sydamrikanska dvärgciklider (enligt zoopet) och 6 nyckelhål i 240l blir lite väl mycket i längden.
                Dessutom så har jag haft bättre framgång med att hålla apistogrammor i par än harem (försökt i ett 250l), slutade varje gång med att ena honan stressade ihjäl andra honan.
                Däremot så 2-3 par av t.ex fjärilsciklider är en bra idé.
                har själv 240 liters , menade verkligen inte nyckelhålsciklider men apistogrammor och fjärilciklider funkar väldigt bra i 240 liters om man har rätt mängd inredning / växter etc

                Kommentar

                Arbetssätt...