Vilken fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lcse
    • April 2015
    • 5

    Vilken fisk?

    Vi håller på och startar ett 130 liters sällskapsakvarium och barnen har önskat fiskar. Femåringen vill ha malar, och det är ju inget problem (ett litet gäng pansarmalar tänker jag mig) men åttaåringen önskade sig en guldfisk. Jag sa direkt att det inte går, men tänker mig att en kompromiss kan vara möjlig. Söker tips på "guldig" fisk som inte äter upp eventuella tetror, och inte äter växter. Vi har ganska varm temp i vår lägenhet när det hettar till på somrarna, så kommer att ha 25-26 grader i akvariet.

    Kom nu själv på tanken att svaret på frågan kan vara guppy. Men fler förslag mottages tacksamt!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Guppy, svärdbärare och platy är ju exempel på färggranna och rätt lättskötta fiskar. Chansen är ju då också rätt stor att det blir yngel vilket ju är kul
    Lycka till med akvariet
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1022

      #3
      Mässingbarb.

      Kommentar

      • Lcse
        • April 2015
        • 5

        #4
        Tack för de bra förslagen! Åkte iväg och köpte några startfiskar att sätta igång med, och det jag tror är en bättre affär var stängt igår, så det blev stor kedja istället. Det blev två siamesiska algätare och fyra guppy (varav en var gratis för att den slank ner i påsen). Mässingsbarben var stilig, det kanske finns i den mer akvariefokuserade butiken. Än så länge simmar dom runt och mår bra.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ett bra tips är att läsa Zoopets artbeskrivningar för tips om lämpliga arter.

          T.ex. bör man ha ett litet stim av den siamesiska algätaren och den behöver också ett lite större akvarium
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • blaze1337
            • July 2014
            • 646

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Ett bra tips är att läsa Zoopets artbeskrivningar för tips om lämpliga arter.

            T.ex. bör man ha ett litet stim av den siamesiska algätaren och den behöver också ett lite större akvarium
            litet tips gällande siamesen , jag hade 2 , 1 dog , men redan när dem var 2 , så stimmade dem tillsammans med pansarmalarna och långsträckta pansarmalar , lägger sig på varandra etc väldigt kul o se olika arter stimma tillsammans enl mig

            Kommentar

            • Lcse
              • April 2015
              • 5

              #7
              Dom hänger faktiskt med guppysarna en del, men skulle säkert föredra artfränder. Dom är riktigt roliga, står ofta och försöker se ut som en pinne, gärna på vår granitkub (typ gatsten) där de tror sig vara mycket diskreta, eller på någon rot. Oftast hänger dom ihop, men när dom "pinnar" är de alltid på varsitt ställe. Tröstar mig med att akvariet iallafall är avlångt, 107 cm... intressant dilemma storleksmässigt, känns ju inte som man ska skaffa fler heller när man ligger lite på fel sida om storleksgränsen. Å andra sidan kanske man kan hitta någon som vill adoptera när de blir större.

              Kommentar

              Arbetssätt...