Tips på fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • moonShadow
    • March 2015
    • 6

    Tips på fiskar

    Hej
    Jag har just skaffat mitt livs första akvarium (260liter).
    Nu behöver jag hjälp med tips på färgglada och gärna lättskötta fiskar till detta, gärna en lista...
    Till att börja med har jag hört att man ska ha pilotfiskar. Kan vanliga neontetror fungera som sådana?

    Tacksam för svar.
  • ac2556
    • March 2015
    • 10

    #2
    Neontetror, Glödbandstetror, dvärgciklider. Malar och räkor kan även vara bra för att äta alger.
    Lycka till nu!
    Mvh
    Ac2556

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Kolla in i artregistret och sök på de fiskarter som har svårighetsgrad 1 - här finns många lämpliga arter
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • moonShadow
        • March 2015
        • 6

        #4
        Vi (ungarna) har nu bestämt oss för att börja med neontetror. nu till nästa fråga, hur många ska man ha?

        Kommentar

        • ac2556
          • March 2015
          • 10

          #5
          vi kan ha typ 15 i ett 54liters så kanske 75? ingen aning faktiskt! Kan du svara på detta Kjell?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Det beror väl lite på vilka andra fiskar du så småningom har tänkt dig att ha
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Om du med pilotfiskar menar några som så att säga får "gå in" karet, så är det kanske bättre att starta med några individer av en fisk som inte är en stimfisk? Färre än 30 neoner skulle nog se rätt futtigt ut, men jag vet inte om man kan köra igång karet med så många? Visserligen kan ni ju köpa ett 10-tal neontetror till att börja med, och se'n köpa till fler. Är bara akvariet tillräckligt stort, så behöver man inte snåla med antalet när det kommer till stimfiskar som neontetror.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • moonShadow
                • March 2015
                • 6

                #8
                nu har jag skaffat dom första fiskarna, 10 neontetror blev det på inrådan från butiken jag köpte akvariet. dessa ska gå själva i ca 5 dagar sedan kunde jag börja fylla på med fler men inte så många åt gången första månaden. ca 50 neontetror rekommenderade butiken. sedan blir det naturligtvis fler och andra fiskar oxå

                Kommentar

                • HeidiH
                  • October 2014
                  • 629

                  #9
                  Kul! Lycka till!

                  Kommentar

                  • moonShadow
                    • March 2015
                    • 6

                    #10
                    Tack!

                    Kommentar

                    • moonShadow
                      • March 2015
                      • 6

                      #11
                      Har nu utökat fiskbeståndet till 10 neontetror, 30 kardinaltetror, 4 röda platy, 4 gula platy, 4 gul-orange platy, en blå kampfisk och en otroligt skygg mal.
                      Alla vattenvärden ligger där dom ska och fiskarna verkar må bra
                      Har lite funderingar på detta med vattenbyten då jag har fått en del olika bud på när jag bör byta vatten första gången(2-7Veckor). Någon som kan svara när det är lämpligt? nitrit och nitrat-värdena är så låga fortfarande så dom inte är mätbara. (enligt stickorna iaf.)

                      Kommentar

                      • HeidiH
                        • October 2014
                        • 629

                        #12
                        Oj så fort du utökat?! Byt en gång i veckan, hade jag gjort. Nån gång väntat två veckor innan första vattenbytet..

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          #13
                          Med den fisklasten i ett nystartat kar hade jag bytt >90% i början av vecka tre, och därefter ca 30% varje vecka.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...