Nystartat 250 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Novellen
    • March 2015
    • 3

    Nystartat 250 l

    Hej

    Vi har ett nystartat 250 l som vi behöver lite tips och idéer kring vad vi ska ha i det.
    Just nu bor det 8 st Molly och 3 ancistrusar.
    Det var länge sedan vi hade akvarium sist, så se oss som nybörjare.
    Vi vill ha lite tips på vad vi ska ha tillsammans med befintliga invånare =)
    Vi har funderingar på:
    Olika sorters Guramis
    eller Ciklider (tex fjäril och paljett)
    någon stimfisk
    Behöver man fler malar?
    Funderar på siamesisk algätare.

    Vi vill gärna ha oskygga fiskar, som kan vara intresserade av vad som händer utanför karet. Vi har en snart 2 åring som älskar att stå och titta på fiskarna.

    Tar emot alla tips och idéer samt glada tillrop
    Gärna vilka som passar bra och dåligt ihop!
    (Vet redan att gurami och ciklid helst inte ska bo i samma kar, vilken av de sorterna är roligast)

    Tack på förhand =)
  • Novellen
    • March 2015
    • 3

    #2
    Vi gick på gurami-linjen. Två par, som flyttade in nu i helgen. Mkt nöjda med det hittills. Deras spröt är skojiga, och mosaikerna dansar fint med varandra redan. Så blev det ett gäng kardinaltetror också.

    Funderar lite på om vi gjorde fel med guramifiskarna, som bara köpte par från början när jag läser labyrinttrådar här. Vi får se hur de mår.

    Nu är mest frågan om det behövs fler algätare?

    Kommentar

    • Rebah
      • January 2012
      • 410

      #3
      Ursprungligen postat av Novellen
      Nu är mest frågan om det behövs fler algätare?
      Finns där mycket alger? Eller mer i förebyggande syfte du tänker på? Skulle vänta och se, ancistrus är effektiva typer, och även molly tar en del alger. Och algätare behöver ju mat de med, speciellt om där inte finns alger de äter, men det kanske ni har koll på? Annars finns det andra sätt att minska alger än med just algätande fisk med, om det nu skulle bli ett problem
      "The trees move... do you not see it?"

      Kommentar

      • Novellen
        • March 2015
        • 3

        #4
        Tack för svaret! tänkte mest i förebyggande syfte, har fått så olika svar när jag försökt fatta hur många man "behöver".

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Siamesisk algätare (som inte är en mal) är en trevlig fisk, som trivs i grupp. Men "behöver" dem gör man nog inte förrän man börjar få problem med tofsalger, då de är en av få fiskar som äter det. Ni klarar er nog med era tre Ancistrusar så länge. Har ni båda könen så finns dessutom chansen att de blir fler

          Köp gärna till en eller ett par honor av mosaikguramin, då de inte bildar par, och hanarna kan vara på honorna en del.

          Nå'n ciklid av fredligare typ skulle ni kunna skaffa. Palett, som du nämner, skulle funka, men det finns många fler, som t.ex nyckelhålscikliden, som är en personlig favorit.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Vad köpte ni för guramier?

            Köpte du bara mosaik eller köpte ni någon mer art?

            Det är lite känsligt med vilka man har ihop, har man fel arter så är risken för skador/dödsfall stor.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            Arbetssätt...