Nybörjare 240 l hjälp med uppstart och arter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grodhopp
    • February 2015
    • 13

    Nybörjare 240 l hjälp med uppstart och arter

    Jag blir akvarieägare i helgen, inte varit sedan jag var liten! Ska bli superkul och jag har studerat ALLA artbeskrivningar och artiklar här på zoopet samt tittat på bilder av andras akvarium och läst trådar. Jag trodde att det som skulle kännas lättast var att bestämma mig för fiskar, men så år det inte alls i mitt fall. Så jag behöver tips, råd och idéer!

    Här är lite att utgå från:

    - juwel 240 l med ytterfilter (möbelakvarium) hämtas i helgen
    - bor i Kalmar där vattnet tydligen är mjukt och gör att det är svårt med stabilt pH
    - tänkt mig ljus sand som bottensubstrat
    - vill inreda lummigt med växter och rötter, mörk bakgrund, gärna att ser ut som att dyka ner under ytan i naturen

    Arter jag vet att jag gärna vill ha:
    - leopardpansarmal ett stim
    - dvärgklogrodor (om det går med fiskar, dubbla budskap där)
    - snäckor
    - en större mal (ancistrus eller någon l-mal som ser lite kul ut men INTE en som är för stor för akvariet)

    Och sen en kommer det kluriga! Jag har brainfreeze. Vad ska jag ha för:
    - stimfiskar
    - "blickfång" i akvariet

    Är ute efter FÄRG (gärna olika, blå, orange, mönstrade etc) och att ha några fiskar man ser i karet, fylla olika nivåer. Är också väldigt osäker på hur man bör tänka för att firrarna inte ska få för trångt?

    Jag har varit inne på olika ciklider med då jag är så ny är det kanske dumt? Fjärilsciklider är fina och alla blå ciklider så vackra, men jag vet att det viktigaste är att mina fiskar inte är för svåra nu i början. Funderar på platy, tetror typ neon och ett par Kitty eller fantom, grodor, och kanske gurami? Även inne på fredlig typ av berb, tips mottages. Alla hyfsat bra för gröngölingar enl zoopet...

    Sen har jag ett gäng som vill bli adopterade som jag funderar på att ta över: en eldstjärt (aggressiv art har jag hört men gått i sällskapsakvarium), två praktbotior, en ancistrus, guramis och en palettciklid.

    Vad tycker ni? Ett färgstarkt fint blickfång vill jag absolut ha men fastnar för svåra firrar.... Hjälp?
  • HeidiH
    • October 2014
    • 629

    #2
    Satsa på att inte ha fler än typ fyra arter i akvariumet tycker jag. Pansarmal, nån ancistrus och sen ett "huvudnummer". Utöver det nån liten stimfisk. Jag hade nog funderat lite extra på gurami. Barber är ofta tuffa...

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Håller med HeidiH om att det är snyggare med färre arter och istället många av varje.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Grodhopp
        • February 2015
        • 13

        #4
        Tack för svaren! Håller absolut med er om att hålla det till få arter, det jag skrev var alltså olika tankar på arter så skulle inte klämma ihop alla dessa i ett kar . Berber kommer nog undvikas helt, som en av er skrev är de flesta arter tuffa av sig. Just nu står akvariet bara där med vatten i och vi blänger på varandra i min beslutsångest.

        Jag vill gärna ha grodor, stora eller små, men de stora måste ju hållas med stora fiskar och de små måste hållas med arter de inte blir uppätna av. Sitter fast lite i detta för tillfället. Stimfisk mindre model är ju väldigt snyggt men ihop med stora grodor blir de ju mat.

        Just nu lutar det åt scalare och tetror, samt malar då. Förresten: är alla diskusfiskar svåra? Finns det någon variant som är mer tålig? Har inte kunnat läsa mig till detta.

        Burken är igång iaf och värdena är bra. Ska mäta imorgon igen och se hur pH:t ligger IOM att vi har mjukt vatten så kan det glida iväg.

        Kommentar

        Arbetssätt...