Mitt 375L akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sebbovich
    • March 2015
    • 1

    Mitt 375L akvarium

    Tjena ! Jag har ett 375L akvarium med lite bland fiskar.


    Jag har
    Molly
    Platy
    Svärdbärare
    Glas ål
    Scalare
    Gurami
    Zebraciklid
    Kakaduaciklid
    Nyckelhålsciklid






    Och vill veta om ni har något bra förslag på fredliga på fina fiskat med lite storlek iallafall.


    Tack på förhand ! Mvh Sebastian
  • Live2Ride
    • January 2014
    • 312

    #2
    En utav mina favoriter är Sahyadria denisonii.
    /Lars

    Kommentar

    • Juwel350

      #3
      Ursäkta att jag är tråkig men har du inte redan tillräckligt med arter,kanske bättre att öka på med några fler inom samma art

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Ursprungligen postat av Sebbovich
        Tjena ! Jag har ett 375L akvarium med lite bland fiskar.


        Jag har
        Molly
        Platy
        Svärdbärare
        Glas ål
        Scalare
        Gurami
        Zebraciklid
        Kakaduaciklid
        Nyckelhålsciklid






        Och vill veta om ni har något bra förslag på fredliga på fina fiskat med lite storlek iallafall.


        Tack på förhand ! Mvh Sebastian
        Ursäkta min fråga, men hur funkar alla dessa fiskar tillsammans ? .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Ursprungligen postat av Sebbovich
          Tjena ! Jag har ett 375L akvarium med lite bland fiskar.


          Jag har
          Molly
          Platy
          Svärdbärare
          Glas ål
          Scalare
          Gurami
          Zebraciklid
          Kakaduaciklid
          Nyckelhålsciklid






          Och vill veta om ni har något bra förslag på fredliga på fina fiskat med lite storlek iallafall.


          Tack på förhand ! Mvh Sebastian
          Ursäkta att jag säger det här men jag tror inte att din nuvarande blandning kommer att hålla.
          1. Zebrorna är alldeles för tuffa och kommer om inte annat att ge nyckelhåls cikliderna på käften, troligen kommer de även att stressa ihjäl dina kakaduor med.
          2. Generellt sett så funkar inte guramier och skalarer ihop då de båda är territoriella och det innebär att skalarerna ger guramierna på käften.
          3. Om glas ålen är den jag tänker på så kommer den enligt vad jag har fått höra bli runt en meter.

          Det du borde göra innan du slänger ner någon mer fisk är att se över vad du har och vad du vill ha kvar, det kommer att gå åt skogen i slutändan det är jag väldigt säker på.

          MVH//Patrik
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Zebraciklider verkar kunna vara lite hur som, jag hade ett par för några år se'n, som bl.a gick med ett par Archocentrus multispinosa och ett eldbukspar, och av dessa var det multispinosorna som verkade vara högst upp i hierarkin, trots att de på pappret ska vara fredligare än zebrorna. Kanske gjorde inredningen att zebrorna kände sig trygga med att hålla sig på sin kant med ynglen. Däremot är min erfarenhet att nyckelhål kan vara ganska kaxiga, lite för kaxiga för sitt eget bästa ibland, och om de råkar reta upp zebrorna, så får de nog problem. Jag hade ett nyckelhålspar som ofta var i luven på en Geophagus brasiliensis, tills han blev lite för stor för dem.

            Apistogrammorna riskerar nog dock att bli ihjälslagna av zebrorna förr eller senare, särskilt den lilla honan har inget att sätta emot zebrorna. Om du vill behålla zebrorna så bör du nog göra dig av med i stort sett alla de andra fiskarna, utom möjligen ungfödarna, som väl helst borde minskas till en art.

            Du skriver inte vad det är för gurami, de olika arterna varierar en hel del i både storlek och temperament. Är det Trichogaster trichopterus, så kan de funka med zebrorna, då de brukar hålla till lite högre upp, och är rätt hårdföra och tåliga för att vara gurami.

            Gör du dig av med zebrorna, så kan du nog behålla de flesta andra fiskarna, även om jag som sagt tycker att ungfödarna bör minskas till en art, ser inte lika rörigt ut, och tar bort korsningsrisken. Vad är det för ål du har, har du nå't latinskt namn på den? Finns många fiskar i handeln som heter nå't med ål, även så'na som inte är ålar, och glasål ringer ingen klocka, om du nu inte menar yngelformen av Europeisk ål, Anguilla anguilla, som sällan brukar hållas som akvariefisk. Den blir i så fall en meter lång, och kommer förmodligen att äta upp alla fiskar i karet.

            När du har funderat lite, och valt vilka fiskar du vill behålla, så blir det lättare att tipsa om nå'n passande fisk du skulle kunna ha med dem du har kvar
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...