Sällskap till mitt Fjärilsciklid par?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    Sällskap till mitt Fjärilsciklid par?

    Hej!

    Just nu i mitt 120L kar simmar det runt ett Fjärilsciklid par, ett Dvärgkulfisk par, sex Amanoräkor och tre Otocinclus. Jag känner att det finns utrymme till att utöka med ett par av någon "spännande" fiskart.

    Jag var i fiskebutiken idag och såg väldigt vackra Kakadua ciklider och Viejitas ciklider. Skulle dessa kunna funka ihop med mina Fjärilsciklider? (Mitt akvarium är 80 cm långt)

    Jag såg också ett par Fläckiga klätterfiskar. Vrålcoola! Men kommer troligen bli alldeles för stora för mitt akvarium och är väl troligen för aggresiva? Men någon liknande häftig fisk som denna vore ett kanonbra tips från någon!
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Nu är det ju inte speciellt smart att hålla kulfiskar och fjärilar ihop, dvärgkulisarna har ett hårt psyke och vass näbb och kan lätt göra ordentlig skada på fjärilscikliderna.
    Fläckiga klätterfiskar och fjärilar är inte heller en vidare smart idé.

    Kakadua och viejita kan båda fungera ihop med dina fjärilar, men det kan bli problem. Se till att ha bra med växter i akvariet, hellre för mycket än för lite.
    Om du nu vill ha sällskap som verkligen skulle funka så kör hellre på något stim med tetror.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Yadina
      • December 2014
      • 367

      #3
      Dvärgkulfiskarna och fjärilarna har dock gått ihop nu i 3-4 månader utannågra problem. Dvärgkulfiskarna håller ihop och verkar strunta totalt i övriga invånare. Vad tror du om ett Dvärggurami par? Fjärilarna är ju väldigt bottenorienterade och dvärgguramis håller väl till lite högre upp i vattnet?

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Bli inte förvånad om det skiter sig mellan kulfiskarna och övriga invånare. :P

        Det kan absolut fungera.
        Ha dock hellre en liten grupp dvärgar, guramier är inte parfiskar även om vissa arter funkar bättre än andra att hålla i "par".
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        Arbetssätt...