Fiskarter till nytt akvarium 102 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karinpantzar
    • February 2015
    • 16

    Fiskarter till nytt akvarium 102 liter?

    Hej
    Åh, vad kul detta ska bli!
    Jag startade upp ett akvarium 102 l för 2 veckor sedan.
    Botten - blandad sjösten
    Växter - många tycker jag, 1 anubais, 2 röd ludwigia, 1 hygrophila difformis, 2 tusenblad, 2 gröna okända som likar difformis och ludwigia :-)
    Inredning - 4 små rötter, några mindre stenar, kan utökas med mer inredning.
    Fiskar - 20 neontetror och 3 otocinclus.
    Temperatur - 24-25 grader, kan ökas vid behov.

    Min första tanke var att jag ville ha 2 st slöjstjärt, men den tanken har jag nu övergett efter all info här på zoopet.

    Så nu är jag tillbaka på ruta ett!
    Vill gärna ha fiskar som är nybörjarvänliga, syns och med fina färger, så alla tips är välkomna!
    Jag tycker Guramis,ser fina ut, dvärggurami? Kanske några platy, men gärna även gurami eller liknande!
    Ös på med färgglada, roliga och glada fiskar!
  • Krisping
    • January 2015
    • 33

    #2
    Hej!

    Kan rekommendera Fjärilciklid, små färgstarka ciklider som är väldigt fredliga. Köpte själv ett par för någon vecka sedan till mitt 126L.

    Kommentar

    • Karinpantzar
      • February 2015
      • 16

      #3
      Fjärilsciklid - De såg ju jättefina ut! Måste de ha sandbotten?

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        #4
        Ursprungligen postat av Karinpantzar
        Fjärilsciklid - De såg ju jättefina ut! Måste de ha sandbotten?
        Ja

        Hej och välkommen till Zoopet!

        Neontetror och Otocinclus är en bra start. Köp gärna några fler Otocinclus, det är stimfisk.
        Sedan är ju Platy både vackra och enkla att börja med. Dessutom leker de ju ofta med lyckat resultat vilket är kul. Dessvärre gör de inte så mycket mer än så.

        Glada fiskar? då kan du glömma de flesta av de vanliga cikliderna då det ligger i deras natur att ha revir och helt enkelt inte tycka om varandra. Så de är rätt griniga, men det är ju det som gör dem intressanta.

        Ett mellanting som jag har blivit förtjust i är botior. Zebrabotian https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=928 blir inte så stor. De är verkligen glada och roliga, men kanske inte så färgglada. Men man måste ha ett litet gäng. Men mitt viktigaste tips är att hålla dig till få arter och fler av varje art, det blir roligare att se på då.
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • Karinpantzar
          • February 2015
          • 16

          #5
          Tack för tipsen! Ska hänga lite i akvariekällarn i stan, så kanske jag hittar lämpliga kandidater om några veckor.

          När jag skrev glada fiskar, menade jag såna som det är lite lagom rörelse på, så att det blir kul att sitta o titta :-)

          Kommentar

          Arbetssätt...