Fiskarter, hjälp vid start

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yugo
    • January 2015
    • 13

    Fiskarter, hjälp vid start

    Hej.
    Behöver allt hjälp jag kan få angående start av akvarium.
    Än så länge har jag ett akvarium som är uppstartad för några dagar sen. Innehåller 400 l vatten, sand, startmedel, ett par växter och lite dekoration samt 25 grader i vattnet.
    Min fråga är: vad ska jag ha för fisk i den. Det jag önskar mig är typ gold nugget mal, makropod, skalar. tetror mm
    Nu är bara så att jag har ingen aning vilka av de går ihop, och hur många ska man ha i en sån akvarium. Eller ska man ha nån andra fiskar, i så fall vilka och hur många.
    Vilka ska jag köpa nu som startpiloter?
    Många frågor, hoppas på svar. Jag vill att fiskar ska må bra det är som viktigaste, är de dessutom färgglada och stora så är det ett plus.
    MVH
  • Kricko
    • November 2011
    • 21

    #2
    Ursprungligen postat av Yugo
    Hej.
    Behöver allt hjälp jag kan få angående start av akvarium.
    Än så länge har jag ett akvarium som är uppstartad för några dagar sen. Innehåller 400 l vatten, sand, startmedel, ett par växter och lite dekoration samt 25 grader i vattnet.
    Min fråga är: vad ska jag ha för fisk i den. Det jag önskar mig är typ gold nugget mal, makropod, skalar. tetror mm
    Nu är bara så att jag har ingen aning vilka av de går ihop, och hur många ska man ha i en sån akvarium. Eller ska man ha nån andra fiskar, i så fall vilka och hur många.
    Vilka ska jag köpa nu som startpiloter?
    Många frågor, hoppas på svar. Jag vill att fiskar ska må bra det är som viktigaste, är de dessutom färgglada och stora så är det ett plus.
    MVH
    Kul att du börjat med Akvarium. Jag hade sama fråga när jag började för många år sedan och folk sa "Du får inte blanda si med så" osv. Men helt ärligt.... Jag gick ofta emot. Jag hade två påfågelsciklider med fjäril och zebra ciklider. Hände inget alls.... Jag hade Chokladmalar med en massa andra malar och de var itne revirhävdande som folk sa.

    Det jag fann enklast i början var: Sydamerikanska Ciklider. Finns många i olika färgkombinationer som är riktigt vackra att se på. Börja ALLTID med en sort bara. Om vi säger att du väljer ... Guramis, ha i de och sen vänta en vecka innan du lägger i någon annan art. Detta är för att de ska hinna vänja sig vid sitt nya hem. Köp gärna flera av samma art. Använd dig av artbeskrivningarna här på Zoopet så lär du hitta dina favoriter.

    Kommentar

    • man nam1
      • July 2011
      • 441

      #3
      Hej, jag håller till viss del med Kricko men självklart så ska man inte blanda hur som, använd sunt förnuft så ska det nog gå vägen. Exempelvis att blanda påfågelsciklider med fjärilciklider är aningen optimistiskt i längden, men när dom är små så går det nog vägen.

      Jag tror att dom bästa startpiloterna är små, typ neontetror, pansarmalar m.m.

      Var i världen hittar jag dom lättaste fiskarna? Från vad jag har lärt mig så finns det alltid fiskar som är lättare/svårare än andra, själv började jag med ett gäng Cyphotilapia Frontosa (inte den perfekta "nybörjarfisken" kanske men man lär sig av sina misstag).

      Jag tycker att dina fiskar som du nämnde låter som en bra början, ta lite större varianter av tetror annars kommer nog skalarerna ta dom i slutändan. Tänk bara på att malar (allra helst L-malar) kan bli ruskigt dyra vid inköp.

      Bland mina fiskar så är väl mina Microctenopoma Ansorgii favoriten just nu så sånna tycker jag definitivt att du ska pröva när du väl har kommit igång med allting

      Lycka till!

      Kommentar

      • man nam1
        • July 2011
        • 441

        #4
        Jag citerar också åheim på din andra tråd, "Makropoder kan ställa till det med sin aggressivitet!"

        Kommentar

        • Yugo
          • January 2015
          • 13

          #5
          Hjärtligt tack för alla svar.
          Makropoder åker ut ur planeringen, annars står skalarerna säkert. Så de blir det lite senare (när i så fall efter startpiloterna simmat igång?).
          Skivtetra, peruansrovtetra, är det nån bra startfisk, man får tydligen inte ha neontetra eller annan liten fisk för då bli de uppätna av skalarerna?
          Mal vill jag gärna ha och vilken det bli spel intre så stor roll, bara att han trivs med rumskompisar och att har ser lite färgglad ut.
          Microctenopoma Ansorgii kan jag också mycket gärna ha, när ska de in i karet i det fallet?

          PS såg några riktigt roliga fiskar i Ö-viks badhus (deras akvarium) simma tillsammans med skalarerna, diskusar och lite annat. Den fisken jag såg, såg ut ungefär som en haj, fast liten såklart, ca 10cm och silvrig i kanterna, annars grå typ. Försöker infoga bild som jag tog på den (väldigt svårt fotad, livlig ock skygg rackare). Frågan är vad den heter och är den nån bra kombination, eller chansar de bara?

          Kommentar

          • Yugo
            • January 2015
            • 13

            #6

            Kommentar

            • man nam1
              • July 2011
              • 441

              #7
              Klart du får ha neontetra med skalarer men det kommer försvinna fler och fler desto större skalarerna blir. Om du vill ha tetror rekommenderar jag lite högre varianter typ riotetra kejsartetra m.m.

              Ansorgiin ska du kasta in när du känner dig redo för en aningen svårare fisk tycker jag, den är inte svår men den är lite speciell (den gillar att äta på andras fenor, iallafall på mina neoner).

              Fiskarna du såg är Silver hajar, dom blir stora typ 30-35cm om jag minns helt rätt. Trevlig fisk men blir mycket större än vad dom flesta vet

              Kommentar

              • man nam1
                • July 2011
                • 441

                #8
                Nyckelhålciklider är också riktigt grymma fiskar, lätt en av dom snällaste cikliderna som finns

                Kommentar

                • Yugo
                  • January 2015
                  • 13

                  #9
                  Tack så jätte mycket för svaret.
                  Vilka fler fiskar finns det som är större, skulle kunna vara första fisk (testpilot, den som jag släpper in som först i karet) och överleva skalerrna?
                  Att googla är ett djungel. Hittar inte så många via sökmotorer som klarar de kriterier.
                  Tack så jätte mycket för svaren.

                  Kommentar

                  • man nam1
                    • July 2011
                    • 441

                    #10
                    Diverse tetror och barber skulle jag säga, algätare fungerar också. Tänk bara på att det inte ska vara jätteskitiga fiskar då det ännu inte har bildats bakterier i karet som tar hand om skiten. Därför ska du också mata med måtta i början.

                    Men typ 5-6st corydoras (pansarmalar)? sen uppgraderar du med större fiskar allt eftersom, låt det gärna gå någon vecka mellan

                    Har du använt registret här på Zoopet?

                    Kommentar

                    • man nam1
                      • July 2011
                      • 441

                      #11
                      Glömde att skriva, Corydoras är allätare och stimfisk. Väldigt lätta att sköta om och dessutom riktigt trevliga, dom gillar mjuk sand och gärna lite eklöv som dom kan böka runt i.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...