vad fan är detta för skit????? pallaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar inteeeee

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    #16
    Ursprungligen postat av ettfettbranamn


    hur går det för dig?
    hej tack för du frågar , bytte vatten i både akvarierna efter jobb , sen fick man problem med diabetesen tog lite tid o lösa , körde vattenbyte igen då på både akvarierna o filtrarna , köpte baktapour kastat bakteriedödande tabletter o satt in extra luftpumpar för öka syret i karet. Står på medicinen att det sänker syret i karet , behandlar för säkerhets skull 100 liters akvariet med då jag råka flytta över några guppys från 240 liters till 100 liters 5 dagar sen ,

    gällande den "döda" elliotin så ligger han i en balja med egen luftsten och kraftigt medicinerat där inne , jag kör vattenbyte åt honom imorse o medicinerar lite mindre , han äter fortfarande som han ska och jag klarar inte av o avliva honom hoppas han överlever även om han fick dödsdommen av alla xD så nu e de bara o vänta några dagar enligt medicinen o se hur det blir sen medicinera igen tills det löser sig , avlivat 8-9 tetror då dem hade kraftiga sår på magen får se om jag märker fler skador på andra fiskar hoppas det löser sig snart.


    passade på o köpa fler test stickor o nitrivec både akvarierna är "nyastartade" igen
    Senast redigerad av blaze1337; 29 January 2015, 21:20.

    Kommentar

    • Live2Ride
      • January 2014
      • 312

      #17
      Va tråkigt blaze. Hoppas det fungerar med medicinering. Det är riktigt tråkigt när man får nåt skit i vattnet.
      /Lars

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #18
        Ursprungligen postat av Live2Ride
        Va tråkigt blaze. Hoppas det fungerar med medicinering. Det är riktigt tråkigt när man får nåt skit i vattnet.
        tack snälla ,

        jo riktigt segt med sånt här skit men men hoppas de löser sig annars fåre bli nystart.

        Kommentar

        • blaze1337
          • July 2014
          • 646

          #19
          Liten update ,

          Uppgraderat filtreringen i både akvarier jag medicinerar i , ligger 4 pump stenar + vatten pump med 600 L/H i 100 literns + innerfilter på 600 L/H för öka syret och ha renare vatten , fiskarna verkar må bättre av det , och matar lite mindre i lilla akvariet med tanke på batkerie dödande medicinen rädd om yngeln men hoppas dem överlever. i 240 literns liggere 2 luftstenar , 1200 liters innerfilter och 1000 tror jag ytterfilter ytan på bägge akvarier rör sig i 70% av karet alla utblås är riktade mot ytan så hoppas dem klarar sig med syret


          Gällande bakterierna , fisken som verkade drabbad mest , ellitoin i bild 1 , såren har dämpat sig rejält , allt som innan stack ut från ansiktet är borta det har blivit som ett ärr och är vitt så tror det kommer bli bättre för honom andra fiskarna verkar klara sig , tetorna som var drabbade har jag inte kunnat märka större skillnad på men dem är så pass små o såren är så små så vi får avvakta o se hur det slutar med dem. Alla fiskar äter som vanligt , ink ellioti hanen bara att han är mycket skyggare nu och mindre tam , med tanke på att jag tagit ut honom och velat avliva och ångrat mig sista sekunden o lagt ner honom igen , han vägrar handmatas men han tar maten man kastar in som vanligt så det är + . 1 dag kvar sen ska jag byta 50% av vattnet och börja medicinera igen tror inte det räcker med en gång så vi får se hur det går ^^ håller er uppdaterade om något ändras.
          Senast redigerad av blaze1337; 31 January 2015, 17:30.

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #20
            Snyggt! Om den fisken klarar sig ska jag ta av mig hatten!
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • blaze1337
              • July 2014
              • 646

              #21
              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
              Snyggt! Om den fisken klarar sig ska jag ta av mig hatten!

              haha tack , han kommer inte vara lika "fin" men fan för fäst vid honom han är för kul :P han döps till scar om han överlever!!! fast blir inte överaskad om jag vaknar och han flyter eller ej existerar i karet längre.. får se hoppas på det bästa!

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #22
                Det är så man skaffar en bra fisk! Grymt!
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • Juni
                  • February 2014
                  • 613

                  #23
                  Häftigt om han klarar sig! Jag isolerade en fisk som dömts ut, och på ett par veckor var han ok igen och kunde åka tillbaka i karet. Skön känsla när det lyckas!
                  Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                  Kommentar

                  • blaze1337
                    • July 2014
                    • 646

                    #24
                    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                    Det är så man skaffar en bra fisk! Grymt!
                    tack!

                    Ursprungligen postat av Juni
                    Häftigt om han klarar sig! Jag isolerade en fisk som dömts ut, och på ett par veckor var han ok igen och kunde åka tillbaka i karet. Skön känsla när det lyckas!
                    Åh success story! sånt man vill höra

                    börjat på andra medicinerings rundan nu , första gick bra , inga synliga sår längre bara ärr som det ser ut , han äter igen som vanligt inte alls skygg utan kommer fram till handen o äter igen.

                    några till tetror blev avlivade då deras sår var ungefär 40% av deras kropp var skadad så nu äre 3 dagar till innan stort vattenbyte igen efter medicinering

                    Kommentar

                    • blaze1337
                      • July 2014
                      • 646

                      #25
                      Så , han dog 3 dagar sen har ej orkat skriva mycket om ämnet ,

                      allt såg bättre ut , gick från att gömma sig i grottan 24/7 till att vara ute o jaga honan igen , såret gick från röd färg till vit så det såg ut o läka , han började äta som vanligt igen , vara ute hela tiden o leta efter mat etc , akvariet släcks , vaknar på morgonen och ser en stor vit sak som flyter längre bort i akvariet bakom roten , tänkte fört det var en zucchini men visade sig vara elliotin ..

                      man går vidare..

                      tetrona verkar sjukt nog många av dem skadade som jag valde ej att avliva vara helt läkta fått tillbaks sin färg

                      finns små små probelm bara

                      Andra eliotin har blivit en hel del aggressivare o jagar bort andra fiskar ibland
                      bakfenan på den elliotin som överlevt verkar ha delat på sig och ryggfenan ser ut som att den saknar en liten liten bit vad ska jag medicinera med ? tror det kan vara fenröta ?

                      En av scalarerna har hål i huvet som blir större o större jag har medicinerat med bakterie dödande 3 gånger ( 3 förpakningar) men verkar ej hjälpa , såret eller vad man ska kalla det, vit område som bara blir större . ska jag avliva den?


                      liten fråga , i 100 liters akvariet så har jag 4 slöjancistursar , som har bra storlek med vääääldiiigt stora o fina fenor , en av dem har en bakfena som delat på sig , bara att det blivit liksom ett hack i den är detta normalt eller någon sjukdom? samma sak hände med 2 av mina guppy hanar som har extremt stora bakfenor att bakfenan bara delade på sig ? någon som vet vad detta är ? tack för alla tips och sorry att jag ej skrivit mer gällande köttättande bakterierna .

                      Tror att jag också kommit på hur det kom till med bakterier i karet , har en stor rot i mitten av akvariet , där jag hade massa gräsliknande växter som växte från den så det såg ut som någon träd , saken är att utblåset från ytterfiltret kom direkt mot växterna , matrester som gått ner i ytterfiltret har kommit ut o hängt sig på växterna där bak då jag hittade lite längre in i växterna en del matrester som ingen kunde komma åt , så all växter på den roten är numera borta.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #26
                        Tråkigt med elliotin. Att fiskar med extrema framodlade slöjfenor får skador och revor i dem är nog inget ovanligt, har man bra vattenkvalitet så läker detta dock snabbt. Ancistrusar håller ju gärna till på botten, och på andra underlag, där de väl lätt kommer åt att skada fenorna på stenar och annat.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • ettfettbranamn
                          • December 2010
                          • 3424

                          #27
                          Det känns ju som att det bottnar i vattenkvalitet.. Hoppas det löser sig nu när du plockade bort växterna..
                          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                          Normaliseringsprocessen..
                          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...