vad fan är detta för skit????? pallaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar inteeeee

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    vad fan är detta för skit????? pallaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar inteeeee

    bild
    http://i.imgur.com/b27doB3.jpg


    varit borta o jobbat över en hel del senaste veckan

    nu ser jag att en av elliotin saknar halva ansiktet och har bara 1 sidofena som dem tar sig fram med etc, vad är detta för skit?? det är för övrigt vit runt om där det saknas och så har han nåra andra vita fläckar på bakfenan (sist jag kollade några dagar sen så var han bara lite ljusare runt munnen)

    smittar det?
    kan man bota det?
    kan jag rädda fisken? det är favoriten av alla.............................................. .....


    bild
    http://i.imgur.com/b27doB3.jpg



    alla tipps uppskattas ! för övrigt har jag aldrig sett fiskarna slåss/bita på varandra bara eliotin som är på den andra (den skadade brukar vara på den friska )




    borde bara köpa fiskar jag inte tycker om , dem verkar aldrig dö.

    ursäkta alla stavfel e trött efter jobb och arg som faan
    Senast redigerad av blaze1337; 28 January 2015, 19:11.
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    #2
    ingen som vet? 30+~~ som läst

    hepp då fyller vi på av dagens helvete

    märker att stimmet tetror jag har också har underliga sår som verkar vara från insidan så antagligen någon parasit/svamp , saltar hela akvariet och hoppas det blir bättre la även in en extra luftpump för få mer yttrörelse har för mig salt tar bort luften i vattnet
    Senast redigerad av blaze1337; 28 January 2015, 21:47.

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #3
      Kan vara någon köttätande bakterie.. Jag önskar ingen den googlingen btw.. Ser ju ut som hål i huvudet på bilden också men svårt att avgöra.. Kan vara sekundär infektion pga hith.. Många teorier.. Vet att småfisk ibland råkar ut för det och det i princip kan gå från en frisk fisk ena dagen och en halv slemmig klump nästa..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        Tvärtom.. Salt underlättar andningen för fiskar.. Däremot brukar man höja tempen i samband med salt (vita prick) vilket sänker syrehalten i vattnet.. Om fler är drabbade skulle jag nästan snarare sänka tempen för att dra ner tempot på eventuella parasiters livscykel..

        Jag kan ha helt fel men eftersom ingen annan säger något.. Det ser ut som något riktigt skit faktiskt och inget jag är bekant med..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Sjukt! Jag hade nog tagit bort den där elliotin faktiskt...
          Kan den gå att rädda tror du Jonte?

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            Nä.. Även jag får nog rekommendera en avlivning i det där läget.. Fyfan för att leva med det där..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • jozi81
              • January 2011
              • 917

              #7
              Även jag säger bakterieinfektion om än det går att häva så kommer nog inte den fisken tillbaka. Ta bort och håll koll på karet. Skulle köra något bredspektra, typ baktopur vid minsta tecken på djävulskap...


              Sent from my iPad using Tapatalk HD

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8
                Byta apmycket vatten skulle jag också rekommendera innan du drar på med medicin (typ 200%).. Ju mer av parasit/bakterie du kan föra ur karet innan medicinering desto lättare kur.. Du behöver inte bry dig om filterbakterier, de ska dels inte vara någon annanstans än i filtret och dels kommer ev medicinering ändå att slå ut en stor del av beståndet..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • blaze1337
                  • July 2014
                  • 646

                  #9
                  helveteee , får ta o göra vattenbyte innan jobb sen köpa någon medicin innan man kommer hem , har ni några tips på bakterie dödande medicin? samt hur fick jag det? har inte lagt in något i karet på ett tag

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #10
                    Det räcker med att vattenkvaliteten sjunker.. Typ som när man jobbar över mycket och inte har ork att byta vatten osv..
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • blaze1337
                      • July 2014
                      • 646

                      #11
                      Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                      Det räcker med att vattenkvaliteten sjunker.. Typ som när man jobbar över mycket och inte har ork att byta vatten osv..
                      fan asså :S 1 vattenbyte 30% varje vecka får nog lägga in extra filtrering

                      några tips på medicin du(Jonathan)/andra använt som ni vet är bra?

                      Kommentar

                      • blaze1337
                        • July 2014
                        • 646

                        #12
                        liten fundering , borde jag göra rent filtrarna med? med tanke på att bakterierna kan sitta där med? alltså byta ut vattnet helt , rensa filtrarna helt , sen börja medicinera med bakteriedödande?

                        Kommentar

                        • jozi81
                          • January 2011
                          • 917

                          #13
                          Jag brukar göra så, IOM medicineringen slår du ofta ut bakteriekulturen och då riskerar dom döda bakterierna att försämra vattnet. Byt vatten som fan, rengör filtren, medicinera. Sen är det bara att låta allt få, då har du ett fräscht filter då du är klar. Räkna då karet som nystartat med allt vad det innebär.

                          Kommentar

                          • blaze1337
                            • July 2014
                            • 646

                            #14
                            Ursprungligen postat av jozi81
                            Jag brukar göra så, IOM medicineringen slår du ofta ut bakteriekulturen och då riskerar dom döda bakterierna att försämra vattnet. Byt vatten som fan, rengör filtren, medicinera. Sen är det bara att låta allt få, då har du ett fräscht filter då du är klar. Räkna då karet som nystartat med allt vad det innebär.
                            awesome tack för snabbt svar jozi , testar baktopur ikväll ,

                            plan rengöra både filtrarna , byta vattnet 2x , in med filtrarna , starta medicinering enl anvisning på baktopur hoppas det löser sig får nog avliva elliotin ikväll med..... fan aegsgsgstrhthr fäster mig vid djur som jag matar sedan dem är små xD konstigt o tycka det är svårt o döda en fisk men vafan aff heldre snabb död än uppäten levande av bakterier tack för alla tips o tack Jonte för du vågade skriva o gissa innan någon annan :P

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

                              #15


                              hur går det för dig?
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...