könsbestämma fjärilsciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eldstjärt
    • November 2014
    • 48

    könsbestämma fjärilsciklider

    Hej köpte 6 Fjärilsciklider idag, verkar som om jag bara fått en hane om jag får gissa? Dom andra fem som är röda i buken är honor? Om ni behöver bättre bilder så fixar jag det! Slänger in bild på min Eldis o botia me

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0050.jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,2 KB
ID: 2185154Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0051.jpg
Visningar: 1
Storlek: 143,8 KB
ID: 2185155Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0054.jpg
Visningar: 1
Storlek: 113,5 KB
ID: 2185156Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0056.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,4 KB
ID: 2185157
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    #2
    bättre bilder behövs nog på fjärilarna individuellt när dem har ryggfenan ute om jag minns rätt för könsbestämma dem.

    Kommentar

    • Eldstjärt
      • November 2014
      • 48

      #3
      Ursprungligen postat av blaze1337
      bättre bilder behövs nog på fjärilarna individuellt när dem har ryggfenan ute om jag minns rätt för könsbestämma dem.
      Här kommer lite fler bilder, dock dålig kvalite dom rör på sig hela tiden^^ Hoppas det duger för att könsbestämma ngn av dem iaf...

      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0004_zpsd7b84dd0.jpg
Visningar: 1
Storlek: 68,4 KB
ID: 2164988Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0013_zpsb4a104e6.jpg
Visningar: 1
Storlek: 63,5 KB
ID: 2164989Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0006_zps74377ec8.jpg
Visningar: 1
Storlek: 66,4 KB
ID: 2164990Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0010_zpsaff54df5.jpg
Visningar: 1
Storlek: 53,3 KB
ID: 2164991Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0012_zps5cc6829c.jpg
Visningar: 1
Storlek: 71,6 KB
ID: 2164992Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0014_zps3a2709e8.jpg
Visningar: 1
Storlek: 65,4 KB
ID: 2164993Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0011_zps29ea25bd.jpg
Visningar: 1
Storlek: 65,9 KB
ID: 2164994

      Kommentar

      • Henrik_A
        • August 2010
        • 146

        #4
        Tredje bilden skulle jag vilja ha till en hanne.

        Kommentar

        • Eldstjärt
          • November 2014
          • 48

          #5
          Ursprungligen postat av Henrik_A
          Tredje bilden skulle jag vilja ha till en hanne.
          Tackar Får man fråga hur du ser det? Vill gärna ha 3 honor och 3 hanar isåfall kanske man kan lämna tillbaks så man får rätt köpte dem idag?

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Men även den ser ut att ha lite rosaaktig buk? Och blå prickar i den svarta sidfläcken, som honor brukar ha.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Henrik_A
              • August 2010
              • 146

              #7
              Ryggfenan, på honor är fenan jämn och fin medans hannarnas tredje fenstrålen oftast är längre.
              Har aldrig hört talas om att köns bestämma fjärilar genom blåa prickar eller rosa bukar?

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Jo, har den rosa/röd buk är det en hona, hanar har inte rosa/röda bukar, vilket honor har, åtminstone om de är i bra kondition. Och även om de blå prickarna i den svarta fläcken inte är 100-procentig, så tenderar honor att ha det, medan hanarnas fläck är rent svart.

                Den svarta långa fenstrålen är väl inte heller 100-procentig, det beror väl lite på hur lång den är.
                Senast redigerad av Shepard; 02 December 2014, 21:14.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Ryggfenan är det mest vilseledande, TS har fem honor och en hane.
                  Blå prickar är inte alltid helt tillförlitligt om jag minns rätt.
                  Det ända helt säkra är att kolla på buken som är allt från svagt rosa till djuplila beroende på konditionen på honan och huruvida hon vill leka eller ej. Vill hon leka och är i bra kondition så är buken djuplila.

                  Hos den så kallade "electic blue" så är ända säkra att ha friska starka djur framför sig och kolla på kroppsformen, hannen är alltid mera långsmal än honan.

                  Till TS, din lille herre är lite undernärd till råga på allt.
                  Djuraffären borde gå med på ett byte då de ju till och med har failat ganska duktigt och givit dig enbart honor nästan. :P
                  Prata med dem, det är ända sättet och se fall de går med på ett byte.
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • Eldstjärt
                    • November 2014
                    • 48

                    #10
                    Ursprungligen postat av pikachu
                    Ryggfenan är det mest vilseledande, TS har fem honor och en hane.
                    Blå prickar är inte alltid helt tillförlitligt om jag minns rätt.
                    Det ända helt säkra är att kolla på buken som är allt från svagt rosa till djuplila beroende på konditionen på honan och huruvida hon vill leka eller ej. Vill hon leka och är i bra kondition så är buken djuplila.

                    Hos den så kallade "electic blue" så är ända säkra att ha friska starka djur framför sig och kolla på kroppsformen, hannen är alltid mera långsmal än honan.

                    Till TS, din lille herre är lite undernärd till råga på allt.
                    Djuraffären borde gå med på ett byte då de ju till och med har failat ganska duktigt och givit dig enbart honor nästan. :P
                    Prata med dem, det är ända sättet och se fall de går med på ett byte.
                    Tack för ett riktigt bra svar Ska höra med dem om jag kan få byta, som det är nu åker hanen mest runt ensam och alla honorna åker i grupp.

                    Kommentar

                    • blaze1337
                      • July 2014
                      • 646

                      #11
                      Ursprungligen postat av Eldstjärt
                      Tack för ett riktigt bra svar Ska höra med dem om jag kan få byta, som det är nu åker hanen mest runt ensam och alla honorna åker i grupp.
                      ska nog gå bra o byta vad haru för temp i akvariet och vad tänkte du köra för mat åt dem?

                      Kommentar

                      • Eldstjärt
                        • November 2014
                        • 48

                        #12
                        Ursprungligen postat av blaze1337
                        ska nog gå bra o byta vad haru för temp i akvariet och vad tänkte du köra för mat åt dem?
                        Jag ringde butiken för en stund sedan det gick bra att byta, dock undrar jag om ja kanske ska vänta tills dom får in nya fjärilsciklider för att minimera risken för inavel vad tror du? Tempen ligger på runt 24-25 doppvärmaren är inställd på 25 men har aldrig sett den arbeta så tror inte den behövs? Jag har artemia,alge waffers,sinking waffers,mini waffers mix,SAK green samt Tropical supervit. Vet inte riktigt vilken mat som är bäst faktiskt håller på att testa mig fram. Några tips?
                        Senast redigerad av Eldstjärt; 03 December 2014, 11:03.

                        Kommentar

                        • HWH
                          • March 2013
                          • 2310

                          #13
                          Har du last den här?



                          Annars är det här inlägget av Mats i hans stugtråd nr 5004 väldigt bra

                          Om man går ner lite i ph och upp i temp, runt 29°C så klarar sig Fjärilarna fint (om man inte har en jädra otur och får med sig något skit man inte ser i affären).
                          Den riktigt "svåra" grejen med Fjärilar är att vi tänker lite galet om deras beteende. Vi jämför dom gärna med Apistogramma och tror, så att säga, att man kan ha ett par - lite slött sådär, gåendes i karet och att de leker med jämna mellanrum - ungefär så som det brukar fungera med ett välfungerande och inkört Apisto-par med möjligtvis några fler honor i karet.


                          Ett fungerande Fjärilskar skulle kunna se ut såhär: Karet behöver inte vara högt, men gärna långt och djupt. Man kan tänka fin sandbotten och på denna bygga depåer med flata stenar i olika storlekar. I stort sett överallt sätter man (jag är värdelös på växter så jag kan inga namn eller ge några bra exempel på vilka) tätbladiga, ganska lågt växande dungar med växter så att det hela tiden finns buskage att simma genom och in i. Här och var mellan stenarna kan man också ha sanden friliggande så att det ges möjlighet för Fjärilarna att "gå ut" och käka lite och pocka runt i sanden.
                          Ovanpå detta "scenario" kan man tänka sig att man lite kaosigt sådär, lägger några rötter, pinnar, kvistar o.s.v. Då byggs även höjden upp en bit.


                          Fjärilarna behöver inga "grottor" utan intresserar sig för runda, flata stenar, rotpartier som är jämna i strukturen - gärna i anslutning till något växtparti.


                          Säg att man har ett lämpligt kar på runt 200-300 liter. I detta släpper man ner en grupp Fjärilar, 10-12 stycken, kanske ännu fler, med hyfsad könsfördelning. Några kanske blir kassa och dukar under (i de där vanliga åkommorna som vi ofta ser hos Fjärilar), då fyller vi på med nya!
                          I början går gruppen runt, kollar läget, gör sin grej och liksom trivs. Sedan kommer ett antal par att utkristalisera sig. Dessa kommer att bilda små men intensiva revir där båda könen står och motar motsvarande par några decimeter längre bort.
                          Nu blir det lättare för paren att hålla ihop och en starkare "bondning" sker. Skulle någon hane (eller hona) få tuppjuck på sin partner kan denna/e sticka iväg och "gömma" sig i den övriga gruppen och miljön.


                          Det går förvisso att ha Fjärilspar ensamma i mindre kar också, men den där lilla rubbningen som gör att paret splittras och börjar jaga varandra är så överhängande att harmoni i ett sådant kar ofta är kortvarig.


                          Jag tror att vi bör tänka i lite andra banor än de konventionella när det gäller Fjärilsciklider - de är inte svåra, bara lite delikata - och kräver, som all annan fisk, att man kollar upp hur de vill ha sin miljö, och att man försöker eftersträva denna så gott det går.

                          Bifogade miniatyrer



                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                          Kommentar

                          • Eldstjärt
                            • November 2014
                            • 48

                            #14
                            Ursprungligen postat av HWH
                            Har du last den här?
                            Tack så jättemycket

                            Kommentar

                            Arbetssätt...