Dvärg Gurami, fjärilsciklid & kampfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    Dvärg Gurami, fjärilsciklid & kampfisk?

    Kan det funka att ha dvärggurami, fjärilsciklid och en kampfisk ihop, totalt 5 fiskar.
    akvariet är 80- liter med måtten 40 40 50 ?
    / dtoppen /
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    #2
    Är bottenytan 40x40cm så tycker jag det låter i det minsta laget att överhuvudtaget ha fjärilsciklider i, risken är att hanen jagar ihjäl honan. Kampfisk och fjärilsciklider ihop vet jag inte hur de fungerar ihop, men akvariet låter iallafall på tok för litet för att prova den kombinationen.

    Kommentar

    • rödtoppen
      • June 2006
      • 3148

      #3
      Ok, tackar för svar Då skippar jag dem
      Vet du nån annan lugn färgglad firre som hade passat in?
      / dtoppen /

      Kommentar

      • LS10
        • November 2010
        • 258

        #4
        Nu har jag ingen erfarenhet av kampfiskar men vad jag har förstått så kan de vara ganska aggressiva. Även om akvariet är på 80 liter så är bottenytan liten och det är den som räknas mest. Så finns risk för att kampfiskahanen inte alls skulle vilja dela med någon annan färgglad fisk.

        men du har många fina tetror som skulle kunna passa i det akvariet, eller kanske någon killiart, de är ofta riktigt färggranna med då måste du ha helt tätslutande täckglas. En annan fisk som jag själv skulle vilja ha igen är Tateurndina ocellicauda, färggranna och passar med lite snällare fiskar.

        Kommentar

        • Alexia
          • January 2011
          • 509

          #5
          Jag har haft gurami och kampfisk ihop i 150 l. Gick jättebra och de var så sams så - tills den dag de inte var det och jag vaknade till en död kampfisk. Ihjälslagen av guramin ( som när han var på g slog ihjäl halva karet).

          Det är väl där haken är, de kan vara så gulliga mot varandra, tills den dag någon av dem bestämmer att det är värt försvara reviret. Samma gäller alla revirhävdande - mina paletter gick jättebra i sällskapskar. Tills den dagen de fick yngel och hanen flippade ur och mobbade tvärfredliga fiskar sönder och samman bara för de råkade existera. Och å andra sidan kan du höra om de som haft noll problem ens vid lek. Men man vet aldrig, och man vet aldrig när det ändras.

          Kommentar

          • rödtoppen
            • June 2006
            • 3148

            #6
            LS10: påfågelgoby, ja varför inte. Jag kan ju lätt ändra måtten till 45 45 50 istället ( ska beställa ett optiwhite kar)

            Alexia: de blir nog aggressiva när de bevakar bo/ yngel, skippar nog ide'n helt. Jag har ju en kampfisk redan så jag får nog hålla mig till den.

            tack för er input
            / dtoppen /

            Kommentar

            Arbetssätt...