Fiskar som trivs i 54 liters akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Fiskar som trivs i 54 liters akvarium?

    Tjena, tjena. Jag har läst en massa olika fakta om vissa fiskarter bland annat villken vatten volym de bör ha samt frågat i djuraffärer och får lite blandade budskap om villken miljö och volym på vattnet de trivs i. Jag syftar då på tex: guppys, neontetror osv. Istället för att virra runt på olika fakta sidor så tänkte jag vända mig hit Alltså.....Villka fiskar kan man ha som trivs i ett 54 liters akvarium? Med ganska simpel inredning , grus, växter, stenar osv. Tacksam för svar
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Varför inte ett stim kolglödstetror, ett stim pygmépansarmalar (Corydoras pygmaeus), och en hane och några honor av nå'n Apistogramma. Lämpligtvis inrett med sand, rötter och stenar, och ganska tätt planterat utmed bakrutan och sidorna, med nå'n enstaka mindre solitärväxt längre fram.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Använd zoopets artregister och markera där storlekn på akvariet så får du upp en lista på arter man kan ha i ett sådant akvarium (därmed inte sagt att alla dessa passar ihop)
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        okej, tack Shepard och Kjell Fohrman ska kolla in lite mer på arter osv

        Kommentar

        • Erikderek
          • March 2013
          • 718

          #5
          @Djurvän,

          I mitt sons 54 liter har vi följande;
          15 st Paracheirodon innesi
          8st Corydoras venezuleanus
          3st Otocinclus vittatus
          10-? st (de förökar sig hela tiden) Caridina cf. cantonensis 'Crystal red'

          Cirkulationen är väl tilltagen för ett 54l akvarium. En intressant detalj är att jag aldrig behövt skrapa alger från glaset i detta akvarium.

          EK
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

          Kommentar

          • Luckyman
            • December 2014
            • 16

            #6
            Skulle vilja rekommendera guppy. Enda nackdelen är att du får många tillslut
            Ha bara 2 honor på en hane, så kommer de trivas bra.
            Annars kardenal/neontetror. Fina fiskar, bör dock ha kanske 15 st. Släng ner två otocinclus som algätare.


            Skickat från min iPhone med Tapatalk

            Kommentar

            Arbetssätt...