Fiskar 265 l kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • myran1101
    • October 2014
    • 26

    Fiskar 265 l kar

    Då har mitt första (sedan jag var barn) akvarium införskaffats! Det blev tyvärr bara 265 l men det är bara början

    Nu undrar jag om dessa fiskar kommer funka bra ihop och i karet, samt vilka fiskar är tåligast och klarar att va i först?

    5-6 scalarer som kan bilda par (osäker på dessa)
    2 hanar och 4 honor kakaduaciclider
    5-6 Bolivianska fjärilsciklider eller vanliga fjärilsciklider
    4-6 pygmegurami
    10-14 svarta fantomtetror eller diamanttetror

    6,5 PH, 25 grader, tätplanterat bak och längs med sidorna, flera små stenhögar, någon kruka, två rötter med mossa på och en del flytväxter. Låter det som det kan passa firrarna? Om/när algerna kommer så räkor eller siamesiska algätare.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Guramin går i mina ögon bort, då de är ganska blyga av sig och kommer att bli undanskuffade med många av dina andra invånare. Även mängden Apistos är lite stor, då hade jag personligen kört med ett större gäng Bolivianer istället, som är mycket tåligare av sig. Vanliga fjärilar hade jag undvikit då de är känsliga, och oftast inte blir så långlivade.

    Skalarerna går bra, om karet är högt nog (50 cm). Du får även inrikta dig på att endast behålla ett lekpar när de väl parat ut, annars är risken för bråk ganska stor...
    Även tetrorna kan du utöka antalet på till iaf det dubbla.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kvarnvik
      • February 2014
      • 113

      #3
      Jag har i mitt 375l åtta scalarer (mellan fem och sju cm fenorna borträknade) ca 30 kardinaltetror, ett kurvciklidpar, fyra små corydoras sterbai, en ancistrus och en liten L-001 och jag tycker att det är ganska fullt. Håller med Ansjo om gurami och apistogramma, och skulle också vilja råda att ta det lite lugnt med att befolka akvariet för att inte få en nitritchock. Börja med att bestämma dig för vilka tetror du vill ha och sätt i ett stim. Låt sen karet gå några veckor innan du introducerar fler arter, gärna i långsam takt.

      inredningen verkar fin, lycka till med akvariet

      Kommentar

      • myran1101
        • October 2014
        • 26

        #4
        Tack för svar!

        Karet är tyvärr bara 45 högt, är det helt kört med scalarer då?

        3 kakaduor och 6-8 bolivianer då? Är bolivianerna några man kan sätta i först? Typ 4 isf, sen öka efter en månad.
        Tusan att guramin inte passade, funkar inte dvärgguramin heller?

        Är ett stimm på 20 lämpligt då? Men man ska fortfarande inte köpa och lägga i alla vid samma tillfälle eller? Typ 7 tetror åt gången?

        Nitriten tror jag jag ska ha koll på, ska man testa för både nitrit och nitrat dock?

        Kommentar

        • myran1101
          • October 2014
          • 26

          #5
          Någon som har tips på nån annan fisk som passar bra in och gärna har lite underhållande beteende? inga platy, guppy, malar eller molly

          Kommentar

          • myran1101
            • October 2014
            • 26

            #6
            Puff

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              #7
              Jag kan tyvärr inte de fiskar som du suktar efter. Så har inget förslag att ge heller. Idag är det söndag och rätt lugnt på forumet. Imorgon eller så kanske nån kan hjälpa dig. Grattis till akvarium iaf! vad är det för mått på den?
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Börja med någon av de arterna du vill ha som inkörsfiskar, och utgå sedan därifrån när karet gått in sig. Det finns tex många olika sorters malar som är snygga och gör nytta!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • myran1101
                  • October 2014
                  • 26

                  #9
                  Ursprungligen postat av Likan
                  Jag kan tyvärr inte de fiskar som du suktar efter. Så har inget förslag att ge heller. Idag är det söndag och rätt lugnt på forumet. Imorgon eller så kanske nån kan hjälpa dig. Grattis till akvarium iaf! vad är det för mått på den?
                  Tack! det är 130*45*45

                  Kommentar

                  • myran1101
                    • October 2014
                    • 26

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Börja med någon av de arterna du vill ha som inkörsfiskar, och utgå sedan därifrån när karet gått in sig. Det finns tex många olika sorters malar som är snygga och gör nytta!
                    Nja malar undviker jag helst, tycker de är jättefula
                    Du som också bor i varberg, vilken är den bästa affären att köpa fiskar i?

                    Kommentar

                    • jozi81
                      • January 2011
                      • 917

                      #11
                      Fiskar 265 l kar

                      Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1417200280.172303.jpg
Visningar: 1
Storlek: 40,9 KB
ID: 2164955

                      Jättefula????
                      Senast redigerad av jozi81; 28 November 2014, 19:45. Anledning: h

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Aquazoo några km hitom Ullared och Kent i Nol (utanför Göteborg) är där jag handlar häromkring. Arken är jag inte så impad över ...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • myran1101
                          • October 2014
                          • 26

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Aquazoo några km hitom Ullared och Kent i Nol (utanför Göteborg) är där jag handlar häromkring. Arken är jag inte så impad över ...
                          Försökte hitta aquazoo, men lyckades inte det verkade inte vara skyltat? Hur är öppettiderna? nä arken har inte något fantastiskt!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            De har öppet när man ringer dem. Sök både på nätet och Facebook om du har det, de har sidor på båda ställena.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • myran1101
                              • October 2014
                              • 26

                              #15
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              De har öppet när man ringer dem. Sök både på nätet och Facebook om du har det, de har sidor på båda ställena.
                              Okej, stort tack!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...