Döda Ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rallz
    • November 2014
    • 7

    Döda Ancistrus

    Hej! Köpte mig igår 8st mindre ancistrus. Släppte ner i mitt kar där det simmar Fjärilsciklider, MosaikGurami och Scalarer.
    Idag upptäckte jag att samtliga 8 ancistrus låg döda med magen uppsprätt. Vem kan tänka sig vara boven för detta?
    Kan det funka med lite större ancistrus?
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    #2
    Hur transporterade du dem och hur lång tid tog det från butiken och tills du la i dem? Hur gjorde du när du släppte i dem?

    Skickat med Tapatalk från min mobil.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • Rallz
      • November 2014
      • 7

      #3
      Köpte dem privat, tog ca 45min hem, gjorde som jag brukar göra med nya fiskar, låta dem ligga i påsen i akvariumet 15min ca.

      Kommentar

      • addo
        • January 2007
        • 609

        #4
        Det är antagligen temperaturskillnaden eller skillnad i phvärde som dödat dom, magen var uppsprättad för dom andra fiskarna har ätit på dom efter dom dött. Jag antar att det var små du köpte, dom är väldigt känsliga när dom är små. Köp lite större individer nästa gång och "koppa" in dom. Alltså häll ut dom i en bunke, sen häller du i någon dl av ditt akvarievatten i bunken. Vänta 5-10 minuter och gör om proceduren. Fortsätt tills det är ca 3gånger så mycket vatten i bunken som när du började, sen släpper du ut dom i akvariet.

        Hur ser dit akvarium ut i övrigt? Storlek, filter och fiskmängd? Hur offta byter du vatten och hur ofta?

        Kommentar

        • Rallz
          • November 2014
          • 7

          #5
          Hej! Sedär ja, alltid lär man sig något nytt, då ska jag prova den tekniken nästa gång,
          Är ett 150L med Eheim ecco ytterfilter, en liten cirkulationspump inne i karet, byter väl 1/3 varje/varannan vecka, i stort sett.

          Har 3 Gurami, 3 fjärilsciklider och 2 scalarer

          Kommentar

          • blaze1337
            • July 2014
            • 646

            #6
            Ursprungligen postat av Rallz
            Hej! Sedär ja, alltid lär man sig något nytt, då ska jag prova den tekniken nästa gång,
            Är ett 150L med Eheim ecco ytterfilter, en liten cirkulationspump inne i karet, byter väl 1/3 varje/varannan vecka, i stort sett.

            Har 3 Gurami, 3 fjärilsciklider och 2 scalarer
            kan ej tänka mig att fiskarna dödar dem jag gillar o köpa små malar med , låt dem ligga i påsen en timme minst iaf , dem är känsliga för tempraturs byten , gör som ovan lägg in lite vatten från karet i påsen varje 15min , <- - LITE vatten ej mycket det får ej komma som en chock utan dem ska typ vänja sig vid det o släpp ner dem i akvariet efter 1 timme , små malar behöver mat 24/7 , så lägg gärna in en zucchini skiva åt dem en gång om dagen. <- byt ut gamla om den ligger kvar efter en dag

            Kommentar

            Arbetssätt...