Tips på fisk till de övre regionerna.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Tips på fisk till de övre regionerna.

    Befinner mig i den något ovana situationen att jag tycker att mitt Juwel Rio 240 ser lite tomt ut, eller åtminstone den övre regionen. Skulle vara kul med lite tips om vad man skulle kunna ha, med övriga invånare i åtanke.

    Närmare botten huserar ett par Crenicichla regani, 13 Brochis splendens, och tre L200 hi-fin. I ett "malrör" vid ena kortsidan ligger en pygméträmalshane och lurar, medan honan verkar dyka upp lite varstans.

    Så... Förslag på vad som skulle kunna befolka de övre vattenregionerna?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    LIte lurigt för alla ytfiskar jag kommer på är antingen väldigt små eller för stora för ditt akvarium.
    De får ju inte vara för små för då blir de ju mat för Crenicichlorna.
    Kanske denna art om du kan få tag på hyfsat stora https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=484&SOK=1
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Hur gick det med lejonen?

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #4
        Scalarer? Fjärilfiskar tror jag dem hette har jag sett också , håller sig bara till övre regionen , men sjukt fula in my opinion :P

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Congotetra är snygga, de borde väl klara sig?

          Kommentar

          • blaze1337
            • July 2014
            • 646

            #6
            Ursprungligen postat av Mr Woods
            Congotetra är snygga, de borde väl klara sig?
            aa 8cm storlek borde inte finnas något där inne som kan käka upp dem

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Kongotetror lär reganina äta upp. Fjärilsfiskar klarar sig antagligen om de är vuxna.

              Dock bägge arterna kommer ju från Afrika (alla i övrigt i akvariet är från Sydamerika) men det spelar kanske ingen roll.

              Skalarer skulle säkert funka men jag ser inte dom som utpräglade ytfiskar
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • blaze1337
                • July 2014
                • 646

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Kongotetror lär reganina äta upp. Fjärilsfiskar klarar sig antagligen om de är vuxna.

                Dock bägge arterna kommer ju från Afrika (alla i övrigt i akvariet är från Sydamerika) men det spelar kanske ingen roll.

                Skalarer skulle säkert funka men jag ser inte dom som utpräglade ytfiskar
                nej sant också , har dock endast små skalarer just nu men dem håller sig inte till ytan bara utan simmar upp och ner men det kanske inte gör så mycket :P

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Eller annars så satsar du på en grupp halvvuxna regnbågsfiskar som kommer att vitalisera karet (vi kan ju låtsas att de kommer från typ Brasilien eller nåt så blir det ju rätt ändå )
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Tack för förslagen Det behöver inte vara utpräglade ytfiskar, bara fiskar som gillar att röra sig lite högre upp. Alla de som går i karet nu är ju mer eller mindre bottenkramare. Har funderat lite på gul kongotetra. Kongotetror tror jag inte att C. regani rår på, det är ju en dvärgcrenicichla, och blir väl på sin höjd 15 cm? Kongotetror känns lite väl långa, kraftiga och höga för att regani ska försöka ta dem, de har ju rätt små munnar för att vara "gäddor".

                    Scalarer har jag haft, och gillar dem, men vill ha tag i fina ex då. Och de senaste jag hade slogs hela tiden, trots att jag hade en grupp halvvuxna, har nog aldrig varit med om så griniga scalarer. Funderar på om jag ska ha i nå'n stimfisk, eller satsa på ett par av nå'n ciklid, typ flaggciklid.

                    Bluewing: ja, regnbågar funderar jag också lite på, har haft några olika förr, och fina är de ju
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • addo
                      • January 2007
                      • 609

                      #11
                      Kongotetror och regnbågar är fina, men jag tycker dom har heltråkigt beteende. Satsa på mosaikgurami i stället så kan du få se skummbobyggande

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ursprungligen postat av addo
                        Kongotetror och regnbågar är fina, men jag tycker dom har heltråkigt beteende. Satsa på mosaikgurami i stället så kan du få se skummbobyggande
                        Mosaikgurami (en hane och två honor) har jag i ett annat kar
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...