Vill fylla på med nya fiskar , Tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    Vill fylla på med nya fiskar , Tips?

    Hej

    Tänkte fylla på lite i 240 liters med lite större fiskar ,

    började några månader sen med mindre fiskar som guppys etc nu vill jag dra upp storlekarna en bit

    i akvariet går idag

    12~~ guppys
    6 fjärilciklider
    1 Kakadua
    4 långsträcktapansarmalar (favoriter by far)
    2 siamesiska algätare
    2 ancistrus sp.
    40 neontetra/kardinal blandning
    3 platy
    7 pansarmalar
    x antal amanoräkor


    Vill ha lite större fiskar runt 15 cm , o byta ut senare alla mindre fiskar mot fiskar i den storleken , behåller säkert pansarmalarna , o alla malar , o de blir ut me guppys o fjärilarna etc till 100 literns.

    Tips? gärna fina färger , oskygga , EJ aggressiva , pris kvittar , svårighetsgrad kvittar
    Tempratur ska klara av att vara i 26 grader .

    Akvariet har en hel del växter , bra filtrering , väldigt bra rensning på alger etc från fiskarna och räkorna , och en del gömställen i form av grottor etc finns med.
  • addo
    • January 2007
    • 609

    #2
    Skaffa lite fler siameser till att börja med dom, är roligare att titta på när dom får stimma sen trivs dom säkert bättre också Sen är jag lite skeptisk till att du kan flytta 6 fjärilsciklider till ett 100l, det känns lite trångt :S

    Jag personligen gillar att blanda sydostasiatiskt med sydamerikanskt då båda gillar samma vatten och temp, samtidigt som sydamerikanerna brukar hålla till i nedre halvan av karet och asiaterna i övre. Så spontant skulle jag tipsa om marmorgurami 1+3 (hyfsat snälla) till övre delen av karet, ett par scalarer (hyfsat snälla) till mitten, och någon större dvärgciklid till nedre delen.

    Men det beror ju helt på vad du gillar för typ av fisk och hur du definierar snäll.

    Kommentar

    • blaze1337
      • July 2014
      • 646

      #3
      Ursprungligen postat av addo
      Skaffa lite fler siameser till att börja med dom, är roligare att titta på när dom får stimma sen trivs dom säkert bättre också Sen är jag lite skeptisk till att du kan flytta 6 fjärilsciklider till ett 100l, det känns lite trångt :S

      Jag personligen gillar att blanda sydostasiatiskt med sydamerikanskt då båda gillar samma vatten och temp, samtidigt som sydamerikanerna brukar hålla till i nedre halvan av karet och asiaterna i övre. Så spontant skulle jag tipsa om marmorgurami 1+3 (hyfsat snälla) till övre delen av karet, ett par scalarer (hyfsat snälla) till mitten, och någon större dvärgciklid till nedre delen.

      Men det beror ju helt på vad du gillar för typ av fisk och hur du definierar snäll.
      siamesiska fler kan jag tänka mig , fjärilciklider har jag hört att dem ej lever så länge så det är mest det , blir ej att jag skaffar ovan fiskar än tills de blir lite tommare , scalarer är kända för att vara lite "roviga"? men funkar dem då ? alltså är snälla sambon älskar dem , hade varit kul , vilka dvärgciklider tänker du på då? finns en hel del såna , marmorgurami (hela gurami släktet) undviker jag gärna då dem jag haft blivit väldigt sjuka , har en som sitter i saltbad just nu hoppas han klarar sig med värsta såret på läppen

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #4
        Kom precis på en sak , passar skalarer äns in med det jag har just nu? med tanke på att många fiskar tycker om o bita på deras fenor?

        Kommentar

        • HeidiH
          • October 2014
          • 629

          #5
          Jösses vad fisk det lät som det var i nu Jag måste vara bra snål med arter i mina akvarier. Så rädd för "fisksoppa". Scalarer kan vara revirhävdande vid lek. Skulle inte ha dem med några andra ciklider tror jag. Känns som bäddat för bråk. Jag håller på att inreda ett 200 liters, och blev avrådd från scalarer då 200 liter var i minsta laget för dem. Jag har istället valt boesemani regnbågsfiskar som "huvudattraktion". Fredliga, färggranna...
          Och som sagt, gör dig av med de fiskar du inte vill ha kvar och fyll på efter det.
          Till mitt 200 liters tänker jag mig kanske 6 st regnbågsfiskar, 6-8 svärdbärare och 8-10 otocinclus. Det är grundtanken. Svärdbärarna kan ju yngla av sig en del
          Hoppas du hittar nåt bra!

          Kommentar

          • HeidiH
            • October 2014
            • 629

            #6
            Apropå inget, kan inte guramin blivit skadad vid bråk med nån av cikliderna?

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av HeidiH
              Scalarer kan vara revirhävdande vid lek. Skulle inte ha dem med några andra ciklider tror jag.
              Det brukar inte vara några problem att blanda scalarer med mer bottenorienterade ciklider. Jag har några scalarer med ett par Thorichthys ellioti (en mycket vacker och rätt fredlig centralamerikan), och ett par Crenicichla regani. Har haft scalarer med olika ciklider.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • blaze1337
                • July 2014
                • 646

                #8
                Ursprungligen postat av Shepard
                Det brukar inte vara några problem att blanda scalarer med mer bottenorienterade ciklider. Jag har några scalarer med ett par Thorichthys ellioti (en mycket vacker och rätt fredlig centralamerikan), och ett par Crenicichla regani. Har haft scalarer med olika ciklider.
                gud så fina fiskar , Thorichthys ellioti / Crenicichla regani , dessa + scalarer kan vara målet just nu ,

                Heidi, som sagt kommer ej fylla på innan det blir lite mindre fiskar i akvariet , målet är bara att behålla malarna från ovan lista och kanske några tetror ,

                Kommentar

                • blaze1337
                  • July 2014
                  • 646

                  #9
                  Ursprungligen postat av Shepard
                  Det brukar inte vara några problem att blanda scalarer med mer bottenorienterade ciklider. Jag har några scalarer med ett par Thorichthys ellioti (en mycket vacker och rätt fredlig centralamerikan), och ett par Crenicichla regani. Har haft scalarer med olika ciklider.
                  hur stort akvarie har du dessa i ? låter som en sjukt nice combo som jag gärna testar

                  Kommentar

                  • blaze1337
                    • July 2014
                    • 646

                    #10
                    Ursprungligen postat av HeidiH
                    Apropå inget, kan inte guramin blivit skadad vid bråk med nån av cikliderna?
                    nej ingen av mina ciklider har gått på någon annan fisk som jag kunnat se , alla jag har är typ awkward mot varandra o väljer o simma bort än mot varandra så ingen attackerar den andra vad jag kan se, de bara kommit upp sår på dem som ser helt weird ut , en av hanarna verkar klara sig nu efter 3 dagar i saltbad han ska snart tillbaks in i akvariet , sen ska en hona in ditt då hon fått något konstigt sår på ryggen sjukt jobbigt ljud luftpumpen i saltbadet är gammal o låter cp högt -.-

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ursprungligen postat av blaze1337
                      hur stort akvarie har du dessa i ? låter som en sjukt nice combo som jag gärna testar
                      Det är ett Juwel Rio 240. Jag kan som sagt rekommendera ellioti, den är vacker, rätt fredlig, och tar rätt små revir, så det är inte en massa omkringjagande. De tillhör samma släkte som eldbuken.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • blaze1337
                        • July 2014
                        • 646

                        #12
                        Ursprungligen postat av Shepard
                        Det är ett Juwel Rio 240. Jag kan som sagt rekommendera ellioti, den är vacker, rätt fredlig, och tar rätt små revir, så det är inte en massa omkringjagande. De tillhör samma släkte som eldbuken.
                        samma akvarie som mitt , får bli nya målet då , 6 scalarer , 2 ellioti och 2 Crenicichla regani resten får vara malar o malliknande i de karet

                        Kommentar

                        • addo
                          • January 2007
                          • 609

                          #13
                          Vill du inte ha nån gurami kan du köpa gäng bilbuksfiskar till ytan, det gäller att utnyttja sina kar till max Som sagt brukar det gå bra att blanda scalarer med bottenorienterade cilkider, nu har du redan fått tips men du kan kolla på bolivianska fjärilsciklider också, lite större och tåligare än vanliga fjärilar.

                          Kommentar

                          • blaze1337
                            • July 2014
                            • 646

                            #14
                            Ursprungligen postat av addo
                            Vill du inte ha nån gurami kan du köpa gäng bilbuksfiskar till ytan, det gäller att utnyttja sina kar till max Som sagt brukar det gå bra att blanda scalarer med bottenorienterade cilkider, nu har du redan fått tips men du kan kolla på bolivianska fjärilsciklider också, lite större och tåligare än vanliga fjärilar.
                            tycker om sättet du tänker på med " ska utnyttjas till max " får se om de blir några yt fiskar än vill helst

                            just nu hitta 6 scalarer som jag vill ha , 2 lär vara vita , 2 naturfärgen , 2 sista vill jag helst ha så blå scalarer så möjligt . både sätt på bilder och film runt på nätet men hittar ej ett namn på dem

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Ursprungligen postat av blaze1337
                              samma akvarie som mitt , får bli nya målet då , 6 scalarer , 2 ellioti och 2 Crenicichla regani resten får vara malar o malliknande i de karet
                              Crenicichla regani har jag mest för att jag är svag för lite ovanligare arter, och vill se om jag kan få lek av dem. De är ju lite roliga också för att de är små och behändiga för att vara gäddciklider, många andra i det släktet blir ju betydligt större. Jag har just nu fyra blå amazonscalarer, men tanken är väl att så fort jag fått ett par som leker, så ska jag bara behålla det paret. 240 liter känns som lite litet för mer än ett par, eftersom de kan bråka en hel del med varandra när de har bildat par.

                              Den övriga fiskbesättningen består av 13 Brochis splendens, tre L200 hi-fin (Baryancistrus demantoides), två pygméträmalar, och 20 dolkstickstetror. De sistnämnda har dock halverat den ena scalarens bukfenor, och det stör mig en hel del.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...