Vill fylla på med nya fiskar , Tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    #16
    Ursprungligen postat av Shepard
    Crenicichla regani har jag mest för att jag är svag för lite ovanligare arter, och vill se om jag kan få lek av dem. De är ju lite roliga också för att de är små och behändiga för att vara gäddciklider, många andra i det släktet blir ju betydligt större. Jag har just nu fyra blå amazonscalarer, men tanken är väl att så fort jag fått ett par som leker, så ska jag bara behålla det paret. 240 liter känns som lite litet för mer än ett par, eftersom de kan bråka en hel del med varandra när de har bildat par.

    Den övriga fiskbesättningen består av 13 Brochis splendens, tre L200 hi-fin (Baryancistrus demantoides), två pygméträmalar, och 20 dolkstickstetror. De sistnämnda har dock halverat den ena scalarens bukfenor, och det stör mig en hel del.
    nä lär skippa alla tetror o fenbitare tål ej o se en fisk bli uppäten levande ^^ får testa med dem 6 jag börjar med parar dem sig så får dem delas upp i olika kar , kan vara att jag får inga par alls, angående regani jag tkr om dens utseende väldigt mycket , speciell , aldrig sett dem förr och verkar vara en fisk som inte många har så testar gärna på ^^

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      Hehe, uppätna levande blir de ju inte. Men det verkar som om även fiskar, som inte har direkt rykte om sig att vara fenbitare, kan frestas att nafsa på scalarers långa fenor. Det lustiga är att jag hade två först, som var i akvariet före tetrorna, och de verkade få ha fenorna ifred, men se'n släppte jag i två scalarer till, och då började de nafsa dem i fenorna.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #18
        Ursprungligen postat av Shepard
        Hehe, uppätna levande blir de ju inte. Men det verkar som om även fiskar, som inte har direkt rykte om sig att vara fenbitare, kan frestas att nafsa på scalarers långa fenor. Det lustiga är att jag hade två först, som var i akvariet före tetrorna, och de verkade få ha fenorna ifred, men se'n släppte jag i två scalarer till, och då började de nafsa dem i fenorna.
        hehe ne dem lever ju men med bitna fenor kan ej tänka mig det är skönt eller roligt för dem undviker heldre tetrorna då , fått lite avsmak på små firrar just nu

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #19
          Vad det gäller regani, så verkar den hyfsat fredlig, men hanen och honan kommer inte alltid överens. Och även om honan verkar romstinn, och har haft par tidigare som visat lektendenser, så verkar de väldigt tröglekta. Skulle vara kul att veta vad man ska göra för att få dem att inte bara visa lektendenser, utan faktiskt leka också.

          Det är lika bra att du inte vill ha tetror om du ska ha Crenicichla regani, eftersom de är rovfiskar, och äter småfisk. Köpte dolkstickstetrorna för att de blir rätt stora och höga, så de undviker att bli mat.
          Senast redigerad av Shepard; 29 October 2014, 16:22.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • blaze1337
            • July 2014
            • 646

            #20
            Ursprungligen postat av Shepard
            Vad det gäller regani, så verkar den hyfsat fredlig, men hanen och honan kommer inte alltid överens. Och även om honan verkar romstinn, och har haft par tidigare som visat lektendenser, så verkar de väldigt tröglekta. Skulle vara kul att veta vad man ska göra för att få dem att inte bara visa lektendenser, utan faktiskt leka också.

            Det är lika bra att du inte vill ha tetror om du ska ha Crenicichla regani, eftersom de är rovfiskar, och äter småfisk. Köpte dolkstickstetrorna för att de blir rätt stora och höga, så de undviker att bli mat.
            kan testa o få dem o leka , alltid kul me lek ibland handlar det om småsaker typ någon grad i tempratur , kanske någon extra grotta , en sten saknas , växter man vet aldrig
            Senast redigerad av blaze1337; 29 October 2014, 16:37.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #21
              Ursprungligen postat av blaze1337
              kan testa o få dem o leka , alltid kul me lek ibland handlar det om småsaker typ någon grad i tempratur , kanske någon extra grotta , en sten saknas , växter man vet aldrig
              Ja, eftersom de visar lektendenser så är det väl nå't litet som saknas, de är väl extra petiga eller nå't. Men nu tror jag dolkstickarna åker, ser att även eliottisarnas fenor är naggade, och Brochisarnas ryggfenor ser slitna ut.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • blaze1337
                • July 2014
                • 646

                #22
                Ursprungligen postat av Shepard
                Ja, eftersom de visar lektendenser så är det väl nå't litet som saknas, de är väl extra petiga eller nå't. Men nu tror jag dolkstickarna åker, ser att även eliottisarnas fenor är naggade, och Brochisarnas ryggfenor ser slitna ut.
                synd , bäst så tycker ej om att fiskar biter varandra haha lyckats ha x antal arter i mitt 240 liters just nu o ingen attackerar den andra vilket e nice men vill ha större fiskar , bytar ut dem små sakta till större ^^ o scalarer som små ska inte skada någon hoppas jag på

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #23
                  Nej, små scalarer är rätt fredliga, även om de kan gruffa en del sinsemellan, särskilt när de börjar bli könsmogna.

                  Hmm, lustigt, har inte läst nå't om att dolkstickarna skulle vara fenbitare, och har inte för mig att de vitfenade rosentetrorna jag hade var det, trots att de är snarlika.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • blaze1337
                    • July 2014
                    • 646

                    #24
                    Ursprungligen postat av Shepard
                    Nej, små scalarer är rätt fredliga, även om de kan gruffa en del sinsemellan, särskilt när de börjar bli könsmogna.

                    Hmm, lustigt, har inte läst nå't om att dolkstickarna skulle vara fenbitare, och har inte för mig att de vitfenade rosentetrorna jag hade var det, trots att de är snarlika.
                    hehe aa fast hört av flera att även fiskar som inte är fenbitar ej klarar av o motstå skalarernas fenor i ljuset hur är scalarerna , regani och ellioti~~ i sig biter dem fenor? tänker på att jag kanske kan lägga in 2 av mina slöj ancistrusar där med så har man en grupp super vackra fiskar

                    Kommentar

                    Arbetssätt...