Dario Dario

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Preben_T
    • September 2012
    • 5

    Dario Dario

    Hej!

    Första posten från en återfallsakvarist som lurkat här länge och insupit lärdom

    Min fråga är: Jag har ett 180 liters akvarium, väldigt tätt inrett med mycket rötter, stenar/grottor och växter så det är gott om gömställen. Invånare för närvarande är 7st pygméguramis, 22st Boraras Maculatus, 5st Amanoräkor och det har i alla fall funnits 11st Caridina cf babaulti ssp green fast jag ser bara någon enstaka någon gång ibland.

    Har nu blivit sugen på att prova Dario Dario, skulle det fungera i det karet med det sällskapet tror ni?

    /Preben
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Den lär ju äta räkyngel men annars borde det gå bra och jag tror inte att B.maculatusarna blir uppätna.

    Välkommen i forumet
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Preben_T
      • September 2012
      • 5

      #3
      Tack för svar och välkomnande!

      Det låter ju bra, då blir det till att kika lite på att hålla sig med levande foder året om då, dom ska ju vara lite kräsna med maten om jag förstått rätt.

      Kan t.ex detta vara något att satsa på?



      /Preben

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ja nykläckt artemia är ju ett mycket bra foder (känner dock inte till detta märke) men de tar säkert också smått fryst som cyclops
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Preben_T
          • September 2012
          • 5

          #5
          Kanon, cyclops brukar jag redan mata med då och då och det uppskattas väldigt av maculatusarna i alla fall...

          Tack för svaren Kjell!

          /Preben

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Dario dario blir ju inte större än en boraras så jag skulle bli mäkta imponerad om den får i sig en boraras. :P
            Ja, de kan vara lite duktigt svåra att få att acceptera torrfoder.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • olof b
              • March 2005
              • 262

              #7
              De sägs vara mycket tåliga i akvarieliteraturen men min erfarenhet är den motsatta.

              Mvh

              Olof
              Malmö Lund Cycle Chic:
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av olof b
                De sägs vara mycket tåliga i akvarieliteraturen men min erfarenhet är den motsatta.

                Mvh

                Olof
                I Zoopets artbeskrivning är det mitt imellan - dvs en 3:a i svårighetsgrad.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Preben_T
                  • September 2012
                  • 5

                  #9
                  Har även läst att det kan vara svårt att få tag på honor? När jag pratade med min akvarieaffär så sa han att han trodde att dom kunde få tag på både honor och hanar i alla fall, ska dit i morgon igen och prata lite mer allvar med honom och troligtvis även beställa ett litet gäng.

                  /Preben

                  Kommentar

                  Arbetssätt...