Skalaroskuld

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    #16
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1286.jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,5 KB
ID: 2164057

    Det nya fina paret håller sig mest i "sin" hörna, medans blue honey trion utforskar hela akvariet.
    Återfallsakvarist.

    Kommentar

    • HeidiH
      • October 2014
      • 629

      #17
      Spännade! Jättefin bild du lade upp! Funderar oxå på scalarer i jobbakvariet så kikar i denna tråd så får jag nog lite tips!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Ursprungligen postat av ampe
        Du är en klippa Ansjo som svarar! Nu hittade jag ett på blocket som var 50 långt 40 djupt o 70 högt. Är det för lite? Det är ju bara 140 liter… :/
        Till ett etablerat par funkar det.

        Ursprungligen postat av ampe
        [ATTACH=CONFIG]71864[/ATTACH]

        Det nya fina paret håller sig mest i "sin" hörna, medans blue honey trion utforskar hela akvariet.
        De kommer säkert att bli en grupp senare, och parar de ut ska du inte bli förvånad om de går över "gränserna".
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • ampe
          • August 2007
          • 1073

          #19
          Nu blev det till slut ett inköp på Juwel lido 200. Två veckors låååång väntan innan Hornbach får hem det. Tittar nu på diverse bakgrunder… Funderar på en sån som ser ut som en rot om ni förstår vad jag menar. Planerna just nu är att paret på bild här uppe ska få det nästan för sig själva. Nån mal kommer såklart finnas däri. Antingen flyttar jag över L201orna eller kanske superrotarna… Kanske ett gäng corys också. O dessa svåra val i livet.
          Återfallsakvarist.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #20
            Tycker det karet är rent ruskigt snyggt. Kanonproportioner som ger mer möjligheter än vad man kan tro Blev det vitt eller svart?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • ampe
              • August 2007
              • 1073

              #21
              I regel gillar jag svarta kar. Men eftersom möblerna är vita i rummet så valde vi vitt. (har även ett vitt fluval edge 46 liters i rummet) Ska bli spännande att inreda ett så "högt" akvarium. Har absolut ingen aning om vad jag ska hitta på. Förutom att mina torkade ekblad säkerligen kommer få en plats där. Any ideas?
              Återfallsakvarist.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #22
                Tycker det är svårt att spåna inredning åt andra men inte att utföra själv i eget kar. Det kluriga och häftiga med Lido 200 är ju höjden, så jag tycker det är synd att inte göra nåt av höjden alls. Samtidigt är karet smalt, så sätter du i en stor svärdsplanta är det fullt.
                Så jag skulle nog tänka som ett stort nano ungefär i inredning. Enkelt är nog rötter ända från ytan och ner. Flytväxter som Frogbit på ytan, men i begränsad omfattning. Sedan tror jag nog jag skulle linda fast smalbladig microsorum på grenarna och plantera lättskötta växter på botten som tex. Cryptocoryne Parva. Som håller sig låg och bildar så småningom en gaska tät men ändå dynamisk växtlighet. Det är ju inte jättestarkt ljus i karet och du tänker ju tillsätta ekblad som gör vattnet lite mörkare. Då är det ju bra med lättskötta växter som inte kräver så mycket ljus. Annars så är Lido fantastiskt att köra öppet. Då kan du skaffa en smidig LEDramp och macka på med ordentligt dynamiskt ljus. Men nu spånar jag iväg bara.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #23
                  Och smala och höga växter är snyggare i ett sådant kar, tex Cryptocoryne var.balansae och Vallisneria gigantea...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • ampe
                    • August 2007
                    • 1073

                    #24
                    Eh. Mina ickekunskaper om dessa vackra varelser fortsätter. De pickar på ett blad (ser dock inga ägg) och har fällt ut den här lilla eh... Pickadollen. Men båda två har typ liknande putgrejer. Är det nån slags äggledarrör eller är mina två grabbar som tycker om att blotta sig?
                    Bifogade filer
                    Återfallsakvarist.

                    Kommentar

                    • ampe
                      • August 2007
                      • 1073

                      #25
                      Oj då. Samma bild två ggr men då får ni se dem från olika håll.
                      Återfallsakvarist.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...