Förslag på art för odling.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Lundgren
    • August 2006
    • 631

    Förslag på art för odling.

    Hej! Jag har ett 54liters samt några 20liters som jag har odlat guppys m.m i. Nu söker jag efter ett nytt odlingsprojekt och behöver förslag på fiskar som funkar i nämnda storlek på kar samt som inte kräver extrema ph-värden åt något håll. 20-literskaren är för yngel. Finns även ett 240 att stoppa vuxna fiskar i. Alla förslag emottages.
    AKA: Lizardking
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Svårt att ge dig förslag, då det finns så många faktorer inblandade. Jag föreslår att du kollar lite vilken inriktning du gillar och sedan utgår därifrån.
    Ska du ha själva odlingen i de små karen är urvalet starkt begränsat.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Joakim Lundgren
      • August 2006
      • 631

      #3
      Ja det är ju storleken som begränsar mig: om jag ger er ett urval kring sa, ta eller va dvärgciklider, små romspridare typ tanichthys sp., killies som oryizas eller dylika, mindre levandefödare, mindre malar exemplevis microsynodontis sp. tycker jag är intressanta.
      Senast redigerad av Joakim Lundgren; 15 September 2014, 09:43.
      AKA: Lizardking

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        Kör någon ball mal!
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • blaze1337
          • July 2014
          • 646

          #5
          Räkor? funkar hur bra som helst i 54 liter du kan odla upp till 300 st där inne , eller någon mal eller platy kanske om du kört guppys , hört (aldrig testat) att killis är kul med

          Kommentar

          • Joakim Lundgren
            • August 2006
            • 631

            #6
            Intressanta förslag. Jag är ganska säker på att jag tänker köra en art med någon form av yngelvårdande beteende.
            AKA: Lizardking

            Kommentar

            • blaze1337
              • July 2014
              • 646

              #7
              Ursprungligen postat av Joakim Lundgren
              Intressanta förslag. Jag är ganska säker på att jag tänker köra en art med någon form av yngelvårdande beteende.
              Discus och en ciklid som Bluewing skrev om för inte så länge sen som ser ut som nyckelhålsciklid som blir 10 cm , är dem 2 yngelvårdarna jag kommer på dock passar ingen av dem till 54 liters , Körsbärsräkor tar bra hand om sina yngel om du är inne på de spåret eller malar , dem brukar svälta ihjäl sig själv nästan när dem skyddar sina yngel etc ^^

              Kommentar

              • Joakim Lundgren
                • August 2006
                • 631

                #8
                [QUOTE=blaze1337;1707394]Discus och en ciklid som Bluewing skrev om för inte så länge sen som ser ut som nyckelhålsciklid som blir 10 cm , är dem 2 yngelvårdarna jag kommer på dock passar ingen av dem till 54 liters , Körsbärsräkor tar bra hand om sina yngel om du är inne på de spåret eller malar , dem brukar svälta ihjäl sig själv nästan när dem skyddar sina yngel etc ^^[/QUOTE

                Jag skall undersöka utbudet av apistos eller pelvicachromisvarianter i närområdet. Vet att p. taeniatus "Moliwe" har funnits på stoby innan
                AKA: Lizardking

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Men då är du tillbaka på ruta ett, ditt 54-liters är lite litet....
                  Apistogramma Borellii isf, och är nog den enda jag kommer på så här.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • blaze1337
                    • July 2014
                    • 646

                    #10
                    i slutändan är valet ditt joakim men jag hade verkligen inte rekommenderat odla fiskar som är för stora i 54 liters , många lär dö och det kommer ej bli kul , välj något som passar så lär det bli roligare för alla parter (räkna slutstorlek på yngelkullen om det får plats i 54 literns ) inte yngel när dem är några veckor gamla ^^

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #11
                      Varför kör du inte bara någon ball ciklid i ditt 240, och slangar över halva kullarna till 20L, för att sedan flytta dem till 54L när de vuxit till sig lite?

                      Kommentar

                      • pikachu

                        • December 2007
                        • 1189

                        #12
                        Kanske köra en betta odling?
                        Finns ju flera arter.
                        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                        Kommentar

                        • Joakim Lundgren
                          • August 2006
                          • 631

                          #13
                          I mitt 240 har jag ett lekpar röda juvelciklider vars avkommor emmellanåt sparas till någon av 20literskaren. Nä det är riktigt att ett 54liters inte lämpar sig för så värst många arter. Ap. Borrelli är en bra idé. Tack för er input.
                          AKA: Lizardking

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            #14
                            De är fina, jag är sugen på ett par "opal", men har inte plats...

                            Kommentar

                            • Tobbe R
                              • May 2009
                              • 654

                              #15
                              Något lite mera krävande kanske?



                              Tobbe

                              Kommentar

                              Arbetssätt...