Hur gammal blir en fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ElinR
    • September 2014
    • 370

    Hur gammal blir en fisk?

    Om man inte frågar lär man sig inget och jag tar bättre hand om fiskarna om jag kan mer.

    Så, den föga fantasifulla kombinationen platy, neontetra, corydoras (har inte bestämt vilken helt än) och ancistrus så, hur länge lever de olika sorterna?

    De är små levande djur som jag tänker ge bästa möjliga förutsättningar.

    Jag försöker övertala maken till en lite dyrare variant av corydoras, men det hjälper om de bor kvar några år då.
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    #2
    Skulle tro det är som det är med de flesta tropiska fiskar , vid optimala förhållanden så ska dem klara sig 2-3 år , tex guppys har jag vänner som haft i 2-3 år men andra dem köpt (dålig stamtavla eller inavel eller andra anledningar) dött på 4-5 månader ,

    läser på forums /Yahoo answeres att neontetror kan leva mellan 5-6 år ,

    platy säger vissa att dem haft mellan 2-5 år ,

    Corydoras , (pansarmalar) säger vissa att dem kan leva mellan 10-15 år , andra påstår dem haft någon som levt 25 år men de tvivlar jag på ,

    jag förväntar mig att mina ska leva mellan 2-3 år , och det är bra livslängd på såna små fiskar.

    Corydoras ska inte vara allt för dyra , vilka är dem lite dyrare varianter du tänker på? Albinos som jag tycker är finast kan man få tag på 25 st i zoobutiker , säkert billigare på nätet .
    Senast redigerad av blaze1337; 12 September 2014, 12:05.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Det är ju väldigt varierat mellan olika arter alltifrån knappt ett till drygt 100 år.
      Fanns tidigare en bra sida där olika levnadsålder för fiskarna var listade men den är tyvärr nerlagd.

      Men av de du nämner så skulle jag uppskatta att Ancistrus blir ca. 10-15 år, Corydoras 5-10 år, neontetra och platy 3-5 år
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av blaze1337
        Skulle tro det är som det är med de flesta tropiska fiskar , vid optimala förhållanden så ska dem klara sig 2-3 år , tex guppys har jag vänner som haft i 2-3 år men andra dem köpt (dålig stamtavla eller inavel eller andra anledningar) dött på 4-5 månader
        Nja - där håller jag inte alls med dig - om de bara lever 2-3 år så handlar det om rätt risiga förhållanden och definitivt inte optimala
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • blaze1337
          • July 2014
          • 646

          #5
          Kjell har rätt , som jag skrev "tror" så är ej säker , Kjell har gjort detta längre än jag levt så hans ord -> mitt
          Senast redigerad av blaze1337; 12 September 2014, 12:26.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Hittade sidan http://www.aquarium-bbs.de/fisch/alter/f-alter.htm
            Där står angivet som max.ålder för Neontetra - 10 år, Corydoras 5-13 år med 8 snitt, Platy 2 år, Ancistrus mer än 10 år.
            Det är dock sällan som neontetror lever så länge men min angivesle på 3-5 år ligger dock klart i underkant, sedan är jag förvånad över att det bara stod 2 år för platy - dom brukar leva lite längre
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ElinR
              • September 2014
              • 370

              #7
              Tack för alla svar.

              En "lite dyrare" mal är ca 70kr/st. Det är ju dubbelt så mycket som en "vanlig" mal, och det är ju barnens akvarium ;-) Dessutom skall vi ju inte ha en och maken har liksom inte greppat hur fina de är. (Hade det varit en cykel så).

              Men jag har tiden på min sida. Tids nog blir det nog en större burk. Har drömt om det här rätt länge.

              Kommentar

              • blaze1337
                • July 2014
                • 646

                #8
                Ursprungligen postat av ElinR
                Tack för alla svar.

                En "lite dyrare" mal är ca 70kr/st. Det är ju dubbelt så mycket som en "vanlig" mal, och det är ju barnens akvarium ;-) Dessutom skall vi ju inte ha en och maken har liksom inte greppat hur fina de är. (Hade det varit en cykel så).

                Men jag har tiden på min sida. Tids nog blir det nog en större burk. Har drömt om det här rätt länge.
                haha om du vill vinna över honom , skaffa guppys och en breeding box , (bara för dem är lätta att få yngel av) , yngel får alla o smälta

                Kommentar

                • Christer5

                  #9
                  Jag tror inte att dagens hårt framodlade fiskar lever så länge som tidigare,men det är vad jag TROR

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #10
                    Min äldsta fisk jag haft själv hela tiden och därmed helt säkert kan konstatera åldern är 8 år.. Med 2 ägare och dokumenterat inköp har jag en 14-15 år gammal fengädda och en chokladmal som ska vara 23 efter utsago men hög sannolikhetshalt.. Har nog inte en fisk under 3 år just nu och snitt på 5-6.. Ska tilläggas att jag haft både sjukdomar, vattenskador, flyttar, transporter, felmedicineringar, tekniska haverier och annat som dödat delar av invånarna men en av de första fiskar jag köpte (notopterus notopterus) har klarat sig.. Sen är resten olika omgångar överlevare och 3-4 relativt bra år..

                    tror småfiskar bör kunna leva 3-5 år i exempelvis kjells eller bryzells blivande burk och typ siameser nästan 10.. Större malar blir alldeles säkert 25-35 år och upp mot 100 i vissa fall.. Arowanor, pacus, panaquer, lungfiskar osv är inte helt ovanligt att de gått i arv så jag misstänker att de med rätt förutsättning lever betydligt längre än man tror.. 15 år gamla rockor är inte ovanligt och att de då är i sin prime med att producera avkomma..

                    Oftast är ju det som dödar fiskar det där misstaget/olyckan som räcker för att döda ett kar (strömavbrott, flytt, sprucket kar, lysramp som ramlat ner, en varm sommardag, en doppvärmare som hänger sig osv) och inte någon övermatning osv när det kommer till akvarister som kan sin sak.. Man har ju ofta en period med svängigt vatten, sjukdomar, mediciner osv innan man kommit "till ro" med sina burkar och även om man får en släng av parasiter då och då vet vad man ska göra..

                    Det jag vill säga med det är att folk med gamla fiskar har min yttersta respekt eftersom alla faktorer jobbar emot en när man har akvarium.. Det med andra ord väldigt svårt att hålla ett akvarium (om det inte är extremt low tech) igång under en längre tid precis som att du förr eller senare får lämna in bilen på service, det bara är så..
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      #11
                      Ursprungligen postat av Christer5
                      Jag tror inte att dagens hårt framodlade fiskar lever så länge som tidigare,men det är vad jag TROR
                      Det känns som en rimlig teori.. En äldre generation med fantastiska förutsättningar "känns" som att de skulle blivit äldre än dagens fiskar med samma förutsättningar..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Fast är det verkligen mer "framodlade" fiskar idag än "igår". Det har i alla fall inte växt sedan på åttiotalet när jag hade affär (då Europas största akvarie/zooaffär). Visst det finns fler "färgformer" att välja på bland svärdbärare, platy etc. etc. och en del framavlade malawi (t.ex. olika Aulonocara) och sydamerika (t.ex. olika cacatuoides och agassizii) men det finns också oerhört många fler naturformer som säljs idag.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...