Färgklick?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Färgklick?

    Har i mitt 180 liters kar följande fiskar

    15 sorgmanteltetror
    2 Nyckelhålsciklider
    2 ancistrus

    Vill ha fisk med lite mer färg så kanske det blir lite trevligare än bara mörka fiskar
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Varför inte nå't stim med en annan tetra, som bryter av mot sorgmantlarna, med smal kroppsform, och mer färg, som t.ex neontetra.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • swetrot
      • April 2003
      • 966

      #3
      Röda svärdbärare tycker jag är vackert. Eller så ett stim med tetra till, neon eller kardinal. Annars finns det både vita och gula Molly numera, som kan lysa upp.

      Kommentar

      • addo
        • January 2007
        • 609

        #4
        Vildformen av dvärggurami är fin, lagom stor och håller till vid ytan, så den får sin egen del av karet. Dessutom gillar den samma sorts vatten som dina sydamerikaner.

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Om jag skaffar ett stim neontetror Kan jag då köpa 1-2 fjärilsfiskar till ytan?

          Kommentar

          • blaze1337
            • July 2014
            • 646

            #6
            Jag rekommenderar starkkttt fjärilciklider , väldigt lugna , väldigt fina , mycket fina färger som electric blue , och dem lär känna igen dig mina simmar mellan mina fingrar när jag rensar i akvariet o liknande , sen kan jag rekommendera dvärgguramis som addo skriver ovan hanarna har galet sjuka färger , funkat bra i mitt kar inte alls aggresiva , dock har jag ingen nyckelhålsciklid så vet inte hur det går ihop med dem,

            PS vad menar du med fjärilfiskar till ytan tänker du fjärilciklider? ifall det är dem du menar så tror jag inte dem går till ytan tror mina håller sig i mitten oftast eller botten o leker med pansrarna eller i grottorna

            Kommentar

            • gickan_87
              • November 2003
              • 1873

              #7
              Med fjärilsfisk menar jag Pantodon buchholzi

              Kommentar

              • blaze1337
                • July 2014
                • 646

                #8
                Ursprungligen postat av gickan_87
                Med fjärilsfisk menar jag Pantodon buchholzi
                oj riktigt läskiga är dom :P ,

                Äter småfisk , Den är en relativt aggressiv fisk som bara bör hållas ihop med fiskar som föredrar de understa eller mellersta vattenskiktet , (taget av arbetsbeskrivningen) låter ej roligt haha

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Jag har fått uppfattningen att de är elaka mot varandra och andra ytfiskar men övrigt så är det en trevlig firre.

                  Om du inte matar med levande syrsor så har jag märkt att hikari cichlid gold's mini (baby om det inte är en vuxen typ) pellets är goda tydligen. Ända kruxet är att få den att fatta att man inte vill den illa när man lyfter locket om man nu måste det eller få den att fatta vart den ska vara för att kunna få sin mat.
                  Fjärilsfiskar ser relativt dåligt och går på vibrationerna på vattenytan för att hitta sin mat, släpps maten ner för långt ifrån fjärilen så vet den oftast inte ens att den fått mat om maten inte råkar flyta förbi.
                  Helt underbara fiskar är det i alla fall.
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • gickan_87
                    • November 2003
                    • 1873

                    #10
                    Verkar som att fjärilsfisken trivs bäst ensam utan artfrände?

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Fjärilsciklider är förvisso vackra, men samtidigt ganska kaxiga små saker, samt rätt känsliga och kortlivade.

                      Fjärilsfiskar funkar nog att ha en hane och några honor, men som sagt, de äter småfisk, men sorgmantlarna borde gå säkra.

                      Om du vill ha fler ciklider, så kan Archocentrus multispinosa vara en idé. De kan ändra färg rätt snabbt, men ofta är de starkt gula, har sett en individ som var närmast tomatröd. Lekfärgen är svart och gul. Den är ganska lik nyckelhålscikliden i temperamentet.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      Arbetssätt...