Städpatrull

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Städpatrull

    Vad för städpatrull skulle ni rekommendera att jag köper? Har ett 240l akvarium med sex styck diskus samt ett stim kardinaltetra. Har själv funderat på en grupp pansarmalar men även här. verkar det finnas väldigt många olika varianter att välja mellan.


    Söker en effektiv städpatrull som inte blir för stora och som trivs i mitt varma kar (29-30 grader). Mina viktigaste invånare är mina diskusar så städpatrullen införskaffas i första hand för att städa, inte för att vara en attraktion i akvariet (Att verka utan att synas?)


    Har ett väldigt spartanskt inrett kar med en ljus, finkornig sandbotten. En styck stor rot i övrigt knappt något inredning. (Lägger upp en bild så fort mitt goldmedlem är aktivierat)
    Proud member of Aquascapers of Sweden
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    ...Söker en effektiv städpatrull som inte blir för stora och som trivs i mitt varma kar (29-30 grader). Mina viktigaste invånare är mina diskusar så städpatrullen införskaffas i första hand för att städa, inte för att vara en attraktion i akvariet (Att verka utan att synas?)...
    Vad du behöver är framförallt malaysiska sandsnäckor, men även andra sniglar eller räkor kan vara ett bra alternativ.
    Pansarmalar "städar" inte. De äter mat och grisar ner...

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      De flesta Corydoras klarar utmärkt din temperatur förutsatt att det är hygglig cirkulation i karet så det inte blir syrefattiga zoner på botten. Skulle själv välja mellan Corydoras större arter (metallpansarmalsstorlek) då de är mycket coola i relation med Diskus. Du har ju en uppsjö med Corydoras att välja på. Många av dem med likartade beteenden. Så det är mera tycke och smak som gäller. Ta det de tycker är snygga!
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Jo, pansarmalar är redigt fräna! Jag har själv dryga dussinet i mitt SA-kar.
        Men handen på hjärtat Johnny, tycker du verkligen att de "städar" speciellt bra?

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Tja, om man med städar menar att de äter överbliven mat som hamnar på botten, så städar de bra. Se'n antar jag att deras rotande i botten är bra för att luckra upp bottenmatrialet. Har 13 Brochis splendens i mitt 240, de är fina tycker jag De blir väl något större än Corydoras.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Beror på vad du menar med städar. De enda djur som "städar" dvs. äter avfallsprodukter är nog egentligen räkor och snäckor.
            Malar städar ju inte alls (och är därför inte heller berättigade för RUT-avdrag) utan söker ju sin föda på botten bara. Men för min del får dessa effekten att de virvlar upp överdrivna mulmansamlingar så att dessa sugs in i filtret. På så sätt kan man kanske säga att de städar?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Fasen, Shepard hann först
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av Bluewing
                Fasen, Shepard hann först
                Hä hä
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  #9
                  Stort tack för svaren. Med städning menade jag i första hand att ta hand om överbliven mat på botten, därav att jag funderar på någon form av pansarmal, men får erkänna att det där med räkor lät intressant då vad jag nu förstår så är dessa riktiga städare.

                  Frågan är dock om räkor kommer trivas i mitt oerhört spartanskt inredda kar? Kan tänka mig att dem vill ha mycket växter, rötter etc och inte bara en tråkig sandbotten?
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Se'n är ju frågan om inte räkorna blir diskusmat.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • blaze1337
                      • July 2014
                      • 646

                      #11
                      ta hand om mat på botten så skulle jag starkt som många andra gjort rekommenderas pansarmalar , tänk bara på att dem behöver egen mat själva också så att man inte tror dem klarar sig själv på det som hamnar på botten alltid (misstag jag gjorde men men ingen dog) , annars vet jag ej hur bra städare men ancistrus Sp , skäggmalar blir ungefär 12 cm som max storlek , suger oftast på glaset hos mig och drar bort gröna alger , skygga av sig men fina , och priset på dem är väldigt

                      tänk på innan du köper pansarmalar , dem finns i många fina färger , du har pandas , prickiga , leopard form , och mina favoriter albinos fast med lite blått ljus på ^^ lycka till! dessa är malarna jag kan utala mig om eftersom jag har dem finns säkert andra som folk känner till som skulle funka bra med.

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                        ...Frågan är dock om räkor kommer trivas i mitt oerhört spartanskt inredda kar? Kan tänka mig att dem vill ha mycket växter, rötter etc och inte bara en tråkig sandbotten?
                        Mjooo, jag har amanos i mitt ciklidkar, och de är ju redigt skygga... Åtta stycken släppte jag i, och nu är jag överlycklig om jag får se två stycken samtidigt!

                        Enär du har finkornig sand tycker jag hur som helst att du skall ha sandsnäckor! Dem slipper du se också, eftersom de gräver ner sig i sanden under dagtid.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          Diskusar och räkor går riktigt bra. Mina Diskusar rör var sig mina körsbärsräkor eller Amano. Har du någon längre rot som ligger längs botten med en buktande undersida så att det blir en viss mängd skrymslen så kommer det att fungera. Första dygnet när du släpper i dem så kanske jag skulle välja att ha släckt så inte räkornas doft som nya triggar igång en jakt.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            #14
                            Blev nyfiken på det där med räkor som en del av min städpatrull, diskusarna sölar onekligen ner en hel del. Vilken sort och hur många skulle ni i så fall rekommendera?

                            Tänker fortfarande på att jag knappt har någon inredning i akvariet så små aktiva djur i någon större mängd kan lätt ta uppmärksamheten från min diskus och skapa ett rörigt intryck av akvariet.
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #15
                              Om du funderar på räkor så blir förslaget Amano. Dels för att det är en av de större och tåligaste räkorna. Mina fixade ju +35 i karet. Men framförallt för att de är modigare än andra räkor när de växt till sig. De är också mycket effektiva på att ta hand om alger, växtrester och matrester. Tror du kommer att se väldigt lite från dem innan de lärt sig att hantera så stor fisk i karet. Men då blir de istället mer nattaktiva och gör samma nytta men på natten.
                              Så du blir nog snarare besviken att de syns så lite än att du stör dig på för mycket synlig aktivitet.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              Arbetssätt...