Städpatrull

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #16
    Men du behöver gömställen. Mina 20 st. ilar under mopanirötternas grunda hålutrymmen. Skulle rekommendera minst 10 st. Men släpp i dem när det är mörkt i karet.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      #17
      Har nu fått aktiverat mitt guldmedlemskap så då kan jag även inkludera en bild Som du kan se så finns det inte mycket till gömställen i nuläget men det borde vara en enkel sak att lösa. Har som tidigare nämnt valt ett väldigt spartanskt inrett kar såhär första gången jag ger mig på diskus efter allt jag läst om hur känsliga dem är för dåligt vatten. Deras välmående är prio ett. Därav så lättstädat som möjligt plus att övriga invånare i första hand kommer skaffas just i renhållningssyfte.

      Hoppas få detta till att fungera, skaffa mig nödvändig kunskap om skötsel av diskus så att jag möjligen vågar mig på ett mer inrett kar i en framtid.

      Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium.jpg
Visningar: 2
Storlek: 107,8 KB
ID: 2162799
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #18
        Det där räcker utmärkt för 10 Amano och Diskusarna är ju än så länge inte så stora så jag tror det kommer att gå utmärkt med det du har i inredning. Men släpp i dem i mörker. Gillar du en clean look som denna tror jag du kommer att störa dig på Corysarnas Tigger-beteenden (Han i Nalle Puh du vet). Amano funkar nog bäst.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          #19
          Tog en sväng förbi mitt favorit Zoo på vägen hem idag och då vet man ju vad som händer . Det följde alltså med ett mindre gäng Amano hem. Trots rekommendationpå 10 så blev det fem styck till att börja med. Fungerar det bra så kanske det blir några till. Känslan just nu är att helt hoppa Corysarnas.
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            #20
            Ursprungligen postat av Bluewing
            Det där räcker utmärkt för 10 Amano och Diskusarna är ju än så länge inte så stora så jag tror det kommer att gå utmärkt med det du har i inredning. Men släpp i dem i mörker. Gillar du en clean look som denna tror jag du kommer att störa dig på Corysarnas Tigger-beteenden (Han i Nalle Puh du vet). Amano funkar nog bäst.
            Kul jämförelse, väldigt talande -
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              #21
              Ursprungligen postat av Bluewing
              Det där räcker utmärkt för 10 Amano och Diskusarna är ju än så länge inte så stora så jag tror det kommer att gå utmärkt med det du har i inredning. Men släpp i dem i mörker. Gillar du en clean look som denna tror jag du kommer att störa dig på Corysarnas Tigger-beteenden (Han i Nalle Puh du vet). Amano funkar nog bäst.
              Räkorna jobbar som tokar nästan från första stund, syns knappt på håll men väldigt aktiva när man kommer nära karet. Diskusarna lämnar dem ifred. Precis så som jag önskade. Kommer köpa fler redan i morgon.

              Stort tack för tipset, verkligen super med ett forum som detta. Värt varenda krona att supportera detta genom att bli guldmedlem.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • blaze1337
                • July 2014
                • 646

                #22
                Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                Räkorna jobbar som tokar nästan från första stund, syns knappt på håll men väldigt aktiva när man kommer nära karet. Diskusarna lämnar dem ifred. Precis så som jag önskade. Kommer köpa fler redan i morgon.

                Stort tack för tipset, verkligen super med ett forum som detta. Värt varenda krona att supportera detta genom att bli guldmedlem.
                Kul o höra att det funkade ! lycka till med dem håll oss gärna uppdaterade om hur det funkar är själv intresserad av räkor men inte vågat lägga in dem i akvariet då jag är rädd att några av mina börjar käka på dem

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #23
                  Kul att du verkar nöjd. Extra kul att du trivs här. Men vi trivs med dig också. Så det är ömsesidigt
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    #24
                    Ursprungligen postat av blaze1337
                    Kul o höra att det funkade ! lycka till med dem håll oss gärna uppdaterade om hur det funkar är själv intresserad av räkor men inte vågat lägga in dem i akvariet då jag är rädd att några av mina börjar käka på dem
                    Återkommer självklart med hur det går. I morgon är det dags för flytt av 120 karet. Har man inte att göra så får man helt enkelt ...... :-)
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      #25
                      Samtliga Amano mår fortfarande utmärkt. Troligen känner dem sig lite oroliga inför diskusarna så dem håller sig runt roten (på, under och bredvid). Ibland tar sig någon även en utflykt till andra delar av karet. Diskusarna lämnar dem ifred förutom lite nyfiket "nosandes" lite då och då.

                      Tanken var att jag skulle köpt ytterligare ett gäng igår men tiden räckte in till då projektet med att flytta 120l karet tog längre tid än vad jag räknade med. Mitt favorit Zoo i Göteborg har stängt idag, måndag är jag på tjänsteresa så det blir nog först på tisdag.
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        #26
                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Det där räcker utmärkt för 10 Amano och Diskusarna är ju än så länge inte så stora så jag tror det kommer att gå utmärkt med det du har i inredning. Men släpp i dem i mörker. Gillar du en clean look som denna tror jag du kommer att störa dig på Corysarnas Tigger-beteenden (Han i Nalle Puh du vet). Amano funkar nog bäst.
                        Tänkte sticka till Zooaffären idag och köpa fler Amano. De fem jag köpte på din rekommendation var en succé. Hur många skulle du rekommendera mig att ha? 10? 15?
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #27
                          För egen del skulle jag gå på Tropicas råd om lägst 1 Amano per 15L vatten. Du kan se mer av Amano-effekten här.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #28
                            Läser du deras rekommendation, vilket också är min så blir det lägst 16 st. i ett 240. Sedan kan man ladda på med upp till 48 st. om du har mycket fisk.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              #29
                              Man får nog ändå vara beredd på att det kan gå åt helvete...
                              Jag ser inga amanos i min ciklidburk längre. Då har jag visserligen bara plockat upp en död, men det var en av de största...

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                #30
                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                För egen del skulle jag gå på Tropicas råd om lägst 1 Amano per 15L vatten. Du kan se mer av Amano-effekten här.
                                Super, tack för utförlig info ytterligare en gång. Det blev 10 styck, har nu 15, kommer troligen bli ytterligare några men ville först se hur dessa 15 yttrade sig.

                                Zoopet har verkligen varit en viktig källa till kunskap, oerhört tacksam för alla som tar sig tid att hjälpa och tycka till.
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...