Mobbad gurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sanwas
    • July 2013
    • 1

    Mobbad gurami

    Jag har ett 190 liters kar med ett tjugotal neontetror, två Ancistrus och två månskensgurami.

    Gurami ska enligt affären vara en av varje kön. Problemet är att en av dom verkar mycket mer dominant (den större med längst känselspröt) vilket resulterar i att den mindre har en stjärtfena som är lite naggad och den spenderar mesta tiden längs med botten medan den dominanta simmar runt i hela akvariet. Vid matning får den dock komma upp och äta och ibland simmar dom efter varandra och typ cirkulerar lite.

    Låter detta som en av varje kön, är det normalt beteende? Kan jag avhjälpa mobbingen på nåt sätt, typ köpa två till?
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    För det första så är 190 liter för litet för mer än en månskensgurami och för det andra så är större guramier såsom månskensgurami inte ens nära av att vara parfiskar utan de är gruppfiskar på så sätt att är de enbart två-tre stycken så är risken stor att den svagaste mobbas sönder tills man bara har en kvar.
    Gör dig av med den ena, guramier bryr sig inte om fall det finns andra av deras art i samma akvarium eller ej.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    Arbetssätt...