Rödbukad piraya tillsammans med Oscar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gustaaav96
    • August 2014
    • 2

    Rödbukad piraya tillsammans med Oscar?

    Tjena grabbar och brudar, nu medlem här och ny med akvariet överhuvudtaget, har köpt mig ett 150l och ett 120l akvarium nu för drygt en månad sen, har haft abborre i det ena och nu har jag köpt pirayor till det mindre, abborren bor med en ruda (typ den vilda guldfisken) och den äter som fan och är nyfiken och pigg, har haft pirayorna i en dag, är fyra stycken rödbukade och dem äter redan och verkar må bra, jag har beställt två Oscarciklider som jag får onsdag nästa vecka som jag tänkte ha med abboren till en början, dem är i liknande storlek, tror inte det är några problem då jag haft abboren med diverse olika fiskar redan och den är inte alls aggressiv, förstår att alla ni tycker jag är dum i huvudet nu som ska ha dessa fiskar i dessa akvarierna och därför kanske det är bra att nämna att jag har ett 720l som jag får imorgon som jag tänkte använda till dessa fiskar, därför undrar jag vad ni tror om detta? Då tänker jag mest på pirayorna och Oscar tillsammans, pirayorna är 6-8 cm och Oscarna jag beställt är typ 8, tänkte därför börja med att ha dem i dem mindre så dem växer till sig lite då jag tycker man har lite bättre koll, och hade tyckt det varit skoj om jag kunnat ha dem tillsammans, annars har jag ett 350l jag kan fixa och ha dem separat, men som sagt hade gärna velat kunna ha dem tillsammans och tänkte höra om det går? Gärna tips om saker som rör dem båda arterna också, är som sagt ny med detta, men har såklart läst allt jag kunnat googla mig fram till och min farsa har haft akvarie sen han var liten och även affär, så han kan ju också en hel del och hjälper mig eftersom det inte är dem enklaste fiskarna att börja med.
    Med vänlig hälsning, Gustav
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej och välkommen till forumet.
    Tyvärr är dina små akvarier är alldeles för små för såväl oscars som pirayor så jag tycker att du redan från början bör ha dom i ditt 720.
    Om det funkar att blanda vet man inte innan efteråt men det borde funka i ett 720
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #3
      Haha, var lite halvt redo att internetstrypa dig lite tills du nämnde "720 imorgon"..

      jag skulle vilja säga att det är omöjligt men på senare tid har jag sett pirayor med allt möjligt.. Antagligen är det så att med tillgång till internet och fler akvarister online så ser man de där undantagsfallen oftare men det går uppenbarligen.. Frågan är ju hur länge det går eller vilka förluster de haft på vägen..

      Summa summarum, jävligt häftigt (för folk som uppskattar lite tuffare kar) när man ser det men absolut inte värt att testa då det förr eller senare slutar i katastrof.. Även om du släpper pirayorna sist och påffarna sätter dem på plats räcker det med ett olyckligt nafs någon gång för att de ska strimla påffarna.. Pirayor är dessutom fega stackare och flyr hellre och slår ihjäl sig mit inredningen/stressas i små storlekar så oavsett hur du gör är det antingen en risk för påffarna eller pirayor med svår ångest speciellt som påffarna kan vara kaxiga själva.. Den enda interraktion de har är med varandra och andra liknande tetror eller mat, inget mellanting riktigt, iaf inte i kar under 50 000++ liter..

      Kul att du iaf går all in även om just denna idé är sådär haha.. Kul första fiskval och lovande burk!

      var inte rädd att leta bortom oscars och pirayor, sverige har blivit mycket lättare att hitta fisk i om pappa eller lokala djuraffären pekade ut pirayor och oscars åt dig

      min burk https://m.flickr.com/#/photos/svampus/14338551212/



      Senast redigerad av ettfettbranamn; 08 August 2014, 18:11.
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • Gustaaav96
        • August 2014
        • 2

        #4
        Ja det kan jag förstå haha är också trött på folk som inte kan ge djur det dem kräver
        Var lite blandade svar, hade ju varit skoj att testa men ja.. kan ju gå åt skogen också, känns nog i mitt fall som att det är värt att ta risken och se, hade varit fint att kunna ha dem i ett kar tillsammans.
        Det blev faktiskt egentligen lite impuls med pirayorna eftersom jag egentligen var sugen på Oscar, men så hade affären inga Oscar hemma förrens nästa vecka så tänkte jag vafan, och såg några pirayor och tänkte att jag kunde testa då jag hade 120l tomt hemma och ett större på ingång, men blir kanske att jag ska kolla efter något annat som du sa, ettfettbranamn , får läsa på lite om olika rovfiskar först bara, och kanske flytta hemifrån då dem inte är så glada för att jag har typ 1000l vatten totalt i akvarium på ovanvåningen haha redtail catfish var jag lite sugen på när jag va i affären men dem blir ju helt extremt stora i det vilda iallafall så jag tog pirayorna istället.

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Mm.. Det brukar ju vara så.. Det ska inte vara lätt att börja med rovfisk.. Har man inte läst på först får man alternativen piraya eller redtail om man frågar djuraffären (finns självklart undantag).. Det är som att fråga en bilhandlare om en bensinsnål bil och bli erbjuden ett val mellan en hummer och en m5a.. Kan man då inget själv litar man oftast på vad "experten" säger..

          Det är ju ingen som kan hindra dig men förbered dig på att det inte går.. Man är oftast villig att testa sådana kombinationer i början när man inte har några direkta känslor för fiskarna men de blir som vilka andra husdjur som helst och både jag och tjejen tror att iaf rockorna ligger på ungefär samma intelligensnivå som katten..

          Ett 720 räcker rätt långt, det finns många häftiga fiskar som antingen tar lång tid på sig att växa ur ett 720 eller faktiskt klarar livet ut..

          gillar du red tails bör du kolla upp leiarius marmoratus, nästan exakt samma beteenden fast en fisk som blir 70-80 cm istället för 150cm.. Även 80 är ju självklart stort men det tar bra med tid ( 10år typ) innan den når dit och de flesta har inte en fisk i 10 år.. Lät det ändå för stort har du clarotes laticeps som också är charmig men inte som ersättare för rtc..

          Lycka till, det finns många feta burkar att se.. Gå in på monsterfishkeepers och kolla bilder/filmer så hittar du säkert något du vill ha..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          Arbetssätt...