Vad passar till Chokladgurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kladdkaka
    • November 2012
    • 88

    Vad passar till Chokladgurami?

    Jag har nu gjort en nystart vid ommöblering på rummet och har nu ett fisktomt akvarium på 240L. Mycket rötter, sand och en del växtlighet (mossa och cryptosar). Tanken är att ha näst intill djungel av rötter i ena änden och ganska öppet mot andra kortsidan.

    Det jag bestämt mig för är att ha ett gäng Chokladgurami (10 st) + räkor och snäckor som städare. Just nu är det endast fem amanoräkor som huserar i burken.

    Jag skulle gärna ha något mer i karet också (till viss del för att ha som testfisk att läget är bra i karet innan jag lägger till Chokladgurami). Men jag har svårt att komma fram till vad jag är sugen på och vad som passar bra. Söker någon mindre art som bör vara lugn i sättet och inte hämmar chokladguramina. Gärna någon "intressant" sort till utseende och/eller beteende.

    Vad skulle ni välja som ytterligare art att ha tillsammans med Chokladgurami?
  • Kladdkaka
    • November 2012
    • 88

    #2
    Lutar just nu mot ett stim av någon lugnare tetra eller rasbora, Kilfläcksrasbora kanske... Funderar på någon dvärgsiklid med, men även om en del sorter är ganska lugna normalt sett då blir det kanske lite väl stökigt om de skulle få för sig att leka.

    Ingen som har några tankar, eller har erfarenhet av medinvånare till Chokladgurami?

    Kommentar

    • T_B
      • September 2013
      • 96

      #3
      Hej,

      Jag har Chokladgurami tillsammans med Normans lyktöga, Endlers guppy, Apistogramma Borrelli 1+2, olika pansarmalar, ett par Gobi och ett stort antal "vanliga" ancistrus. Lugnt och harmoniskt, inga konflikter någonstans mellan de olika arterna.
      Jag tror det viktigaste är att Chokladguramierna inte blir dominerade av någon aggressiv art utan att de får lov att vara kungar i akvariet.

      Jag var tveksam till att köpa dem då arten anses vara väldigt känsliga för vattenkvalitet, men i likhet med många andra upplever jag inga som helst problem med dem. Blev långt mellan vattenbytena under semestern men de är lika pigga ändå. Har mycket växter som säkert bidrar till att upprätthålla hög vattenkvalitet.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Jag har 6 chokladgurami med Iriatherina werneri, Corydoras panda, kuhlii, platy, L183 (Ancistrus dolichopterus), en dvärgkulfisk och ett palettciklidpar, och det funkar bra. De har t.o.m lekt, och de verkar trivas som fisken i vattnet, om uttrycket tillåts...
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Kladdkaka
          • November 2012
          • 88

          #5
          Ursprungligen postat av T_B
          Hej,

          Jag har Chokladgurami tillsammans med Normans lyktöga, Endlers guppy, Apistogramma Borrelli 1+2, olika pansarmalar, ett par Gobi och ett stort antal "vanliga" ancistrus. Lugnt och harmoniskt, inga konflikter någonstans mellan de olika arterna.
          Jag tror det viktigaste är att Chokladguramierna inte blir dominerade av någon aggressiv art utan att de får lov att vara kungar i akvariet.

          Jag var tveksam till att köpa dem då arten anses vara väldigt känsliga för vattenkvalitet, men i likhet med många andra upplever jag inga som helst problem med dem. Blev långt mellan vattenbytena under semestern men de är lika pigga ändå. Har mycket växter som säkert bidrar till att upprätthålla hög vattenkvalitet.
          Tack för ditt svar! Faktiskt flera av dina arter jag själv tycker om och funderar lite på (pansarmalar, någon apistogramma, Normans lyktöga). Så det är skönt att höra att det borde fungera bra.

          Samma för mig, har haft Chokladgurami två gånger, ena gången gick det toppen och fick även lek en gång. Andra gången dog de på några veckor, men tror att de kan ha varit på g att bli sjuka redan i affären då. Men man har verkligen respekt inför dessa små fiskar. Och jag vill precis som du säger välja ut övriga fiskar så att Chokladguramierna inte hålls tillbaka av övriga fiskar, det är ju de som är viktigast

          Ursprungligen postat av Shepard
          Jag har 6 chokladgurami med Iriatherina werneri, Corydoras panda, kuhlii, platy, L183 (Ancistrus dolichopterus), en dvärgkulfisk och ett palettciklidpar, och det funkar bra. De har t.o.m lekt, och de verkar trivas som fisken i vattnet, om uttrycket tillåts...
          Härligt att höra, och roligt att du till och med fått lek på de Bra att få ett hum om vilka arter som fungerar bra, har guramierna lekt så lär de ju inte känt sig vidare störda av övriga invånare...

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av Kladdkaka
            Härligt att höra, och roligt att du till och med fått lek på de Bra att få ett hum om vilka arter som fungerar bra, har guramierna lekt så lär de ju inte känt sig vidare störda av övriga invånare...
            Tror i och för sig inte jag hade paletterna när de lekte (de kan ju i och för sig ha lekt senare också, utan att jag sett det), men de verkar inte ha blivit skyggare eller så se'n paletterna kom. Chokladguramierna håller sig ju mest uppe vid ytan, och paletterna vid botten. Att jag har en del flytväxter hjälper säkert också för att de ska känna sig trygga
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • T_B
              • September 2013
              • 96

              #7
              Min erfarenhet är att det finns olika typer av palettciklider med olika grad av agressivitet. Kanske "kladdkakan" har den snällare varianten. Jag ser det som en chansning, speciellt om akvariet är lågt. Jag har haft palettciklider av den arga sorten och de gjorde livet riktigt surt för fullvuxna kraftiga scalarer när de lekte. Då var akvariet ändå 70 cm högt.

              Kommentar

              Arbetssätt...