Papegohciklid (Chiclasoma sp. "Hybrid") Är hanarna infertila eller ej ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Papegohciklid (Chiclasoma sp. "Hybrid") Är hanarna infertila eller ej ?

    Jag har trott i alla år att hanarna av denna art är infertila till 98%. Nu har jag fått höra att de inte alls är infertila längre ... Vet någon här inne hur det egentligen ligger till ???

    Jag har haft Papegojciklid i många år nu, och de har lekt sinsimellan, men rommen har blivit vit och möglat. Alltså inte befruktad.

    Har även haft lek mellan Papegojciklid och b.la. Jack Dempsey, de lyckades få frisimmande yngel innan de åts upp av övriga akvarieinvånare (ynglen åts upp)
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Min gissning är att de är så hårt odlade och/eller inavlade (eller, om man vill vara lite cynisk, medvetet gjorts sterila för att privatpersoner inte ska kunna odla dem, så att de professionella odlarna förlorar pengar), så att de helt enkelt inte klarar att föröka sig med sin egen "art". Lite samma sak verkar det vara med t.ex med Electric Blue Jack Dempsey, där man tydligen måste para en blå med en normalfärgad, för att det ska bli livsdugliga yngel. Samma med svarta scalarer, som vad jag förstår bör paras med andra färgvarianter. Jag antar att de helt enkelt korsar "papegojan" med andra arter, för att lekarna ska leda till yngel.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Ursprungligen postat av ciklidtok
      Jag har trott i alla år att hanarna av denna art är infertila till 98%. Nu har jag fått höra att de inte alls är infertila längre ... Vet någon här inne hur det egentligen ligger till ???

      Jag har haft Papegojciklid i många år nu, och de har lekt sinsimellan, men rommen har blivit vit och möglat. Alltså inte befruktad.

      Har även haft lek mellan Papegojciklid och b.la. Jack Dempsey, de lyckades få frisimmande yngel innan de åts upp av övriga akvarieinvånare (ynglen åts upp)
      Nja så har det alltid sagts och sägs så fortfarande och det är lika mycket sant då som nu - dvs det är delvis sant.

      Det har alltid varit vanligt att paegogciklider leker men väldigt ovanligt att ynglen har kläckts men det har faktikst hänt då och då. Att det händer så sällan har spekulerats väldigt mycket i och många teorier har spridits - en del menar att "arten" är steril vilket då motsägs över att de då och då har lyckats, en del menar att de har deras naturliga lekbeteende har förändrats så mycket pga deras avelsform, en del menar att det helt enkelt beror på hur de hålls osv osv.

      Ingen har dock vad jag vet kunnat bevisa något och kanske är det en kombination av flera olika orsaker - vad vet jag?
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #4
        Tack för snabba svar Då var det lite som jag trodde då De är mer eller mindre sterila

        Tack så mycket
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av ciklidtok
          Tack för snabba svar Då var det lite som jag trodde då De är mer eller mindre sterila

          Tack så mycket
          Nja jag tror som sagt inte att de är sterila utan snarare handlar det nog om de har ett "defekt" beteende eller en olämplig kroppsform eller kanske som Shepard skriver att de skall odlas i en annan kombination
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #6
            Sterila var kanske lite att ta i, men de har ju helt klart problem att få livsdugliga yngel. Åtminstone med den egna arten.

            Nåja, jag gillar dem skarpt, och stör mig egentligen inte på att de har svårt att få yngel. Men jag hade sagt i ett annat forum att hanarna var till 98% steril. och sedan läste jag att de inte alls är det numera Det var därför jag ville ha klargjort hur det egentligen ligger till, jag vill absolut inte fara med osanning, och definitivt inte i ett seriöst forum

            Har rättat till mitt påstående i det forumet också
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ja, det verkar som om man ibland måste korsa vissa hårt odlade odlingsformer med andra arter eller varianter av samma art för att så att säga kringgå att de sällan klarar att få yngel med sin egen sort. Då kan man ju undra om man överhuvudtaget bör odla på dem, moder natur säger ju helt klart ifrån. Men människan är ju inte direkt det mest väluppfostrade av hennes barn.

              Skumma korsningar finns det tydligen gott om. Såg ett filmklipp på ett yngelvårdande par som, om jag minns rätt, bestod av en managuense (jaguarciklid), och en sajica Har även sett en bild på en korsning mellan en festae, och en Jack Dempsey. Själv har jag haft en zebraciklidhane som jag starkt misstänker smygbefruktade en JD-lek, då ynglen som JD-paret vaktade inte alls såg ut som renrasiga JD när de blev några cm.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • ciklidtok
                • March 2005
                • 1466

                #8
                De flesta centralare kan väl egentligen korsa sig, det är väl även ganska vanligt Jag spar ju inga yngel så, bara om jag är helt 100 på att de är renrasiga och jag vet att det är efterfrågan på dem. Det är dessutom ytterst sällan det blir några överlevare, om inte jag griper in och fiskar upp dem, därför att jag har centralarna i 720 litern och där finns det även fengäddor och knivfiskar, samt 2 synodontismalar, så ynglen brukar inte klara sig när de blir såpass att de simmar bort från föräldrarna
                720L SA-/CA. Övriga
                375L Biotop, skalarer
                275L Malawi
                240L Blandat


                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Lite OT, men apropå lekar, så har jag ett Geophagus brasiliensispar som lekte i ett kokosnötskal häromdagen, men nu har mitt sajicapar kört ut dem därifrån, för att leka där själva
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • ciklidtok
                    • March 2005
                    • 1466

                    #10
                    Sajicerna är små, men väldigt ettriga De jagar även bort mina JD från sin lekplats
                    720L SA-/CA. Övriga
                    375L Biotop, skalarer
                    275L Malawi
                    240L Blandat


                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Sajica är rätt fredliga, men kaxiga under lektiden. Min hane börjar få lite storlek nu.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      Arbetssätt...