Snälla hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nathaliie
    • March 2014
    • 13

    Snälla hjälp!

    nedan ser ni foton på mina 2 Zebraciklider. Älskar dom jätte mkt men tyvärr så är den en av dom som är jätte elak mot mina Amonaräkor! jag har 3 st Zebraciklider och det är den mellersta som jag har lite problem med. Jag vet att dom kan vara väldigt revirlystna. Så de va en liten chansning. Nu har dom fått ägg så nu är den mellersta ännu värre! jag har frågat några stycke vad dom tycker jag ska göra och vissa säger "skaffa ett räkakvarium (vilket vi ändå funderade på att göra i framtiden) elr gör er av med hanen.

    Så min fråga är om vi nu måste göra oss av med hanen, hur ser man om det är en hona elr en hane?

    det här är dom som har fått ägg. Den första bilden är den största och snällaste av dom och som jag tror är en hona, och den andra är den som jag tror är hanen.




    Skickas från min iPhone via Tapatalk
  • Nathaliie
    • March 2014
    • 13

    #2
    på andra bilden är de den nedersta fisken som jag tror är hane


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ser bara en bild, på en liten, och en stor. Den lilla är en hona, och den större är nog en hane, svårt att se när den syns framifrån. Men zebraciklider och räkor är nog ingen bra kombination.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Snälla hjälp!

        Zebracikliden ser ju Amanoräkor som mat. Så att han är på Amanoräkorna är inte av elakhet. Alla ciklider i mellanstorlek och uppåt som är Omnivora (allätare) eller Karnivora (köttätare) gör och beter sig likadant.
        Är Amanon vuxen så klarar de många ciklider men behöver många gömställen och kommer då att gömma sig om dagarna och söka mat på nätterna.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Sedan går det utmärkt med fisk och räkor i samma akvarium. Har själv Amanos, kolglödstetror och Endlers i samma akvarium. Men där är ju Amanon större än fiskarna
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            Jag rekommenderar att du läser artbeskrivningen på Zebran. Ciklider och räkor låter inte som en bra kombination.
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Nathaliie
              • March 2014
              • 13

              #7
              men räkorna är inte så små så dom kan ätas av cikliderna, än! Jag har beatämt mig nu! ska köpa ett räk akvarium! Ska ändå köpa fler räka snart. Bland annat royal blue Otroligt fina !


              Skickas från min iPhone via Tapatalk

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Snälla hjälp!

                Om du nu ska ha ett räkakvarium, tänk på att det inte bara är att mixa olika arter. Många räkor mår bäst av att ha en enda typ i karet. Annars blir det lätt att en art tar över och den andra tynar bort. Satsa dessutom ordentligt så att du tar en stor grupp från början då många av arterna trivs bättre i kolonier.
                Senast redigerad av Bluewing; 19 June 2014, 05:58.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • henrikl
                  • November 2012
                  • 639

                  #9
                  Även små ciklider lyckas äta stora räkor. Finns ingen räka som går säker när ciklidet finns i karet....
                  2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                  Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...